Koolivormi vastu

Minu esimese klassi pilt

Kuna just praegu sain teada, et täna kooli polegi (veel sain teada, et kõik teised juba teavad seda), siis otsustasin, et kirjutan lõpuks ka seda, mida ma arvan sellest sotsdemmide ühtse koolivormi ideest (Sotsid riietaksid kõik õpilased koolivormi)

Mina olen loomulikult tollest ajast, kui koolivorm oli kohutuslik. Olen kandnud kokku kolme eri liiki koolivormi:

  • Algklassides oli siuke sinisest villasest riidest pihikseelik või musta värvi pükstega sinine vest. Poistel oli must villane ülikond

  • Siis tuli see hull teksavärk
  • Ning viimasena too, kus tüdrukutel oli võimalik kanda shotiruutu seelikut, mis paksemad tüdrukud heinasaadudeks moondas.
  • Too oli nõuka aeg, kus kõikides koolides kehtis üks ja sama koolivorm. See oli nõukaaeg, kus riik maksis kõikidele laste riietele nii palju peale, et need olid vähemalt poole odavamad täiskasvanute riietest. Väiksekasvulistel täiskasvanutel oli kasulik osta endale riideid lasteosakonnast.

    Enam ei ole nõuka aeg. Sotside idee ei olnud ka kogu Eestile üks koolivorm, vaid igale koolile oma vorm. Sotside hinnangul peaks koolivormi rahastatama riigieelarvest.

    Nagu teada, siis mõnedel eliitkoolidel on oma koolivorm. Üks komplektsemaid neist on Reaalkoolil

    Kui me oma lapsele kooli otsisime, siis tutvusime ka selle koolivormi asjaga. Hinnad löövad hinge kinni, oleks õige reageering. Sotside idee, et riik peaks seda koolivormindust rahastama, pole ka hea idee, kuna koolivormid on eri koolides erinevad, siis tuleksid ka need kompensatsioonid erinevad, aga ebavõrdne laste kohtlemine pole mulle kunagi meeldinud.

    Aga minu isiklik arvamus, lapsevanema ja ema arvamus on, et ühtne koolivorm on praegustes turumajanduse tingimustes, raiskamine. Minu kullakallis tütreke suudab mõni nädal viis komplekti riideid ära määrida (nigu emme-issi suust kukkunud). Kas sellisel juhul mööduksid kõik minu tööpäeva õhtud toda koolivormi korrastades? Või jaotaksime me issiga selle töö kahepeale? Ikkagi on ajaraisk.

    Praegu vaatan ma ise millised riided ja millise hinnaga ma poest lapsele koolis käimiseks ostan. Kuna tütreke on pisut pirtsakas küll, aga õnneks pole see riiete valimine veel seotud hinnaga, siis ostame talle odavaimaid kättesattuvaid riideid. Kadrioru Saksa Gümnaasium on minu hinnangu järgi kool, kus ka vanemad õpilased käivad pigem loominguliselt kui firmasiltidega riietes. Pole ka aru saanud, et neil teises klassis riietumine küsimuseks oleks olnud. Võimalik, et need ajad on ees, aga ma loodan, et vähemalt selle koha pealt oleme me suutnud last õigesti kasvatada, et ta inimesi riiete järgi ei hinda.

    Ühte asja tahaks veel kurta. Nimelt on meie laps sündinud siis, kui laste saamine polnud popp. See väljendub ka elavalt eesti poelettidel, kus tema suurusele riideid valida ei ole. Vahest ikka midagi õnneks on.

    Kokkuvõtteks. Las jääda koolidele vaba valik, kas nad tahavad koolivormi rakendada või piirduvad nad ainult mütsiga, nagu meil on. Koolivorm turumajanduses ei võrdsusta lapsi vaid on liigne priiskamine ja tülikas pealekauba.

    PS! mina olen pildil vasakult teine selle pihikseelikuga

