Vabadussamba teisaldamise poolt!

Kunstivaba onu püssiga
Eestlaste lemmiktegevus juba mitu aastat tundub olevat vaidlemine igasugu sammaste ümber. Ma kohe ei viitsigi neid kõiki ülesse lugeda, sest neid mänge on ikka liiga palju olnud. Kusjuures tavaliselt on lõppenud asi ikka sellega, et sammas viiakse riigi rahade eest esialgsest kohast ära. Mõni sammas pole veel püstitamiseni jõudnud, aga pole kahtlust, et küll ta kerkib ja jälle meie kõigi rahade eest ja ilma kunstnike heakskiiduta. Ainuke teisaldatud sammas, millel kunstiväärtus puudus, on see kõrvaloleval pildil. Ülejäänud on üldjuhul ikka kunstiväärtuslikud olnud.

Ühesõnaga – kui tahad olla popp ja eestipärane, siis on kõige kasulikum olla teisaldamise poolt, siis vähemalt läheb ka nii, nagu soovinud oled. Ehk – mina olen selle samba teisaldamise poolt, mille nad Kingissepa kuju asemele planeerivad. Enne seda olen ma veel selle poolt, et sambast saaks parim koht poliitiliste graffitite kirjutamiseks ja siis ilmselt kaitseministeeriumi rahade eest makstakse selle igapäevane pesurituaal kinni. Ja ma arvan, et enne teisaldamist peaks sinna püsitatama sini-must-valge telk, mille all on hea arheoloogilisi kaevamisi teha.

Tegelt on mul pisuke segadus selle sambaga. Kunagi oli jutt, et vabadussammas, nüüd räägitakse võidusambast või hoopiski vabadussõja sambast. Täielik segadus. Vahet pole, mina olen teisaldamise poolt.

Ja siis olen ma veel selle poolt, et kultuuriministeerium tuleks ära kaotada ja tema ülesanded kaitseministeeriumile üle anda. Pronkssõduri üle otsustas kaitseminn, tolle klaasist haakristi üle otsustab kaitseministeerium. Milleks meile kultuuriminn, kui meil on kaitseminn? Ehk – kultuuriministeeriumi peaks ka teisaldama ja arhitektid peaksid tegelikult kaitseliitu astuma, kui sõna tahavad saada. Püssiga arhitekt on ikka hoopis rohkem tõsiselt võetav kui ilma püssita.

Kohe nii kergendav on vahelduseks kirjutada, et ma olen millegi poolt. Selles on positiivsust, kas pole?

