Ajaveebi eduka müümise algtõed


Kuna ma eelmise postitusega tegin pakkumise, et ma võiks kvalifitseeruda ettevõtluse ja turunduse blogide kategooriasse, siis oleks kena sest teemast ka pisut pikemalt rääkida. Pealegi jääb aegajalt mulje, et turundus on teema, millest teatakse küll ühte koma teist, aga terve pilt jookseb suht vähestel kokku. Alustuseks võiks mainida pisiasja, et EBSis oli mu lemmikteema turundus ja ma olen selle teema all võtnud selliseid aineid: turunduse alused (4AP), reklaamikorraldus (2AP), kursusetöö turunduses (1AP), suhtekorraldus (2AP), turunduse juhtimine (2AP), suhteturundus (1AP), kaubamärgi kujundamine ja juhtimine (0,5AP). Ehk teoreetiliselt õppisin ma seda turunduse asja ikka palju rohkem kui mingit sotsioloogiat või politoloogiat.

Suurema osa nende teadmisetega pole mul suurt miskit peale hakata, sest mul ei ole plaanis selle teemaga eriti äris laineid lööma hakata. Samas kasutan ma neid teadmiseid päevast päeva vaadates seda, mis toimub telekas või ajakirjanduses või üldse igapäevaelus. Muideks, kui keegi kujutab ette, et marketing ja turundus on kaks eri asja, siis siin on tegemist sama sõna inglisekeelse ja eestikeelse vastenditega.

Tegelikult on turundusel ja blogimisel päris suur seos. Ükskõik, millist tüüpi blogi on. Turundus algab sellest kohast, kus toimub mingi vahetusprotsess: üks annab ja teine võtab. Ehk blogi puhul, mina kirjutan ja Teie loete. Üks äriinimeste guru on siuke mees, nagu Kotler. Tema on ka kirja pannud, mis asi see vahetusprotsess on.
Kotler, P., Marketing Management: analysis, planning, implementation and control, 9 ed., Prentice Hall, 1997: 11.
· eksisteerib vähemalt kaks vahetusest huvitatud osapoolt;
· igal osapoolel on midagi, millel on teiste jaoks väärtus;
· kõikidel on vabadus oma teateid (reklaami) edastada ja kaupa üle anda;
· igaühel on õigus pakkumisest keelduda või see vastu võtta;
· igaüks usub, et tema pakkumine on teiste poolt soovitud või vähemalt vastuvõetav.

Noh onju kogu see värk, mis siin toimub? Selleks, et siia ikka igasuguseid inimesi tuleks, pole suurt midagi vaja teha, peale selle, et ma kirjutan ja ütlen mõnele inimesele, et näe tule ja loe. Hoolimata sellest, mida blogijad räägivad, peavad nad blogi ikka selle pärast, et keegi loeks. Vastasel juhul nad kirjutaks ju sahtlisse ja paneks sahtli lukku. Kogu tegevus sel teemal, et mõni lugeja oleks, on juba puhas turundus tema erinevate võtetega. Ka igasugused blogide edetabelid ja võistlused täidavad sama rolli ja selleks, et 2008.ajaveeb.ee kinni panna, peab olema hea turundaja.

Klassikaline turundus seisab neljal P-l: Price, Place, Promotion, Product.
Kuna ajaveebi lugemine on üldjuhul tasuta, siis siin on kõik võrdsed. Asukoht on siin mõnes mõttes oluline. Näiteks valides wordpressi keskkonna, teeb see keskkond ka teistele sama keskkonna kasutajatele reklaami sinu uue sissekande kohta. Reklaam oma blogile käib päris mitut erinevat moodi, mida ma valgustama ei hakka, leiutage ise, kõik on üldjuhul tasuta. Vihjena võiks mainida, et loetavate blogide kommenteerimine on üks parimaid reklaamivõimalusi.

Kõige olulisem on aga see kaup, mida sa müüd.

Ei ole olemas reeglit, et vot, kirjuta nii ja kirjuta sellest ning kõik on okei. Kõigepealt pead sa teadma kellele sa kirjutad ja mida see keegi lugeda tahab. Kaup, mida müüakse kõigile, ei meeldi eriti kellelegi. Ok, nimetame selle nüüd algkursuseks ja äkki teine kord viitsin jätkata, kui kedagi huvitab. Ma ei usu, et mu lugejate hulgas oleks palju neid, kes turundusse süübinud on, aga kui kedagi huvitab miski, siis küsige. Teoorias olen ma suht-koht pädev, blogide edetabelis kah, kui see tabel nii palju kvantiteediga ei arvestaks.

