Päevaleht online kujundus on kehv

Ilusad aknadMa olen väga korrektne internetist uudiste lugeja. Päeva jooksul vaatan tavaliselt mitu korda nii postimeest, päevalehte, delfit, SLÕhtulehte ja vahest ka ekspressi. Ekspress vahetas oma kujundust mõni aeg tagasi, hullemaks ei läinud, paremaks mumeelest ka mitte. Neil on ainukesena üleval mingi aken, kus jooksevad läbi uuemad lood. Nii kiiresti jooksevad, et pihta neile küll eriti ei saa. Pealegi on kohe needsamad uudised ka esilehel väljas, seega on ülemine aken raistatud esilehepind. Aga ekspress on nädalaleht, seega teine kategooria kui päevalehed.

SLÕhtuleht on tuntud selle poolest, et neil pole inimesi, kes onlinesse viitsiks kiirelt uusi uudiseid panna, seega on nende uudised alati veits liiga vanad või puuduvad üldse. Samas on nende kujundus okei – ma saan enamvähem kõike uut ja ka 1 päev vanu asju (see on maksmum, kaua võib uudis esilehel üldse olla) esilehelt pealkirjast klikkida. Välja arvatud “arvamuste” rubriik, mis on SLÕhtulehel kõige parem ja kõige vähem poliitikute poolt kontrollitud. See rubriik aga neil esilehele välja ei jookse. Ma ei heida neile ka seda ette, sest kõik kollane jookseb ilusti paremalpool ribal ja see on vist nende leib. Postimees vikkis kah nende pealt selle maha.

Miks ma aga pealkirja päevalehe torkasin? Ajakirjanike endi arvates on postimees ja päevaleht 2 üle-eestilist tõsiselt võetavat ajalehte. Nii see muidugi ei ole, sest tegelikult pole neil mingit vahet SLÕhtulehega peale tiraaži nende kahjuks. Postimees üritab kirjutada konservatiividele ja päevaleht liberaalidele, kui hästi see neil õnnestub, on iseasi, aga postimees on paremini oma online teinud ja ma ei ole konservatiiv.

Delfi esileht oli tükk aega kindlasti parim ja kiireim online. Peale omanike vahetust, tegi keegi sellega midagi ja see muutus sama aeglaseks kui ekspressi esileht. Tänapäeval on lehe ekraanile ilmumise kiirus väga oluline näitaja. Mul on täitsa okei arvuti, paljudel mitte ja kui mina kurdan, siis teised vannuvad tulist kurja. Soovitaks soojalt kirjutada esileht nii, et KÕIGEPEALT ilmuvad uudiste pealkirjad ja kõige viimases järjekorras reklaamid. Mitte üks reklaamitellija ei tohiks nii taibukas olla, et oleks lepingus vastupidist nõudnud. Ja mitte ükski lugeja ei taha tegelikult neid reklaame näha, või vähemalt 95% neist on ebavajalikud. Paljudes arvutites on üldse igasugu jamade näitamine keelatud.

Nüüd aga päevalehe ja postimehe võrdluse juurde.

Mida tahab selline igapäevane ajalehe lugeja lugeda? Jah, ta tahab teada kõige kuumemaid kohalikke päevauudiseid ja toimunud sündmuste kirjeldusi ja fotosid. Kuna ajakirjanike meelest kõige kuumemad päevauudised on tavaliselt korraga ja ühesugused kõigis kolmes kanalis: postimees, päevaleht ja delfi, siis loeb ta neid ühest neist ja vannub sinna juurde, et kuidas need kolm ikka nii lollakad on, et sama uudise kõige olulisemaks valivad ja selle veel ühte moodi ka kirja panevad. ERISTUMINE on turunduse suurim võlusõna. Eestikeelsed onlinede ajakirjanikud sellest sõnast kuulnud ei ole.

Aga ega kõik inimesed ei vahi iga poole tunni järgi internetti, et teada saada, mis sünnib. Seepärast tahab keskmine lugeja teada kuumi uudiseid korraga mitu ja erinevatel teemadel ka. Seega tahan ma kell 16.oo epl.ee lahti tehes näha olulisemaid päevauudiseid esilehel pealkirjadega. Jah neil võiks olla juures ka fotod, aga kehvast fotost olulisem oleks teada rohkem uudiseid ja olisematest ka paar rida teksti. Fotod võivad ka väikesed olla ja mõnikord pole neid üldse vaja, kui head võtta pole.

See on tore, et päevalehe arvamuslood on teisel kohal. Aga selline pealkiri “päevaleht Comment”, vabandage väga – inglise keele kasutamine on minu silmis sama “aut” kui hiina keele. Postimees ei ole üldse mingeid rubriikide pealkirju alajaotuste juurde pannud ja ega neid väga vaja pole ka, kuigi võiks, sest postimehe arvamusartiklite leidmine on keeruline, nad on kuskil allpool. Samas on neile kõvasti rohkem esilehe pinda alla pandud kui päevalehes. Postimehel on iga jutu juures suur autorifoto – 1 kole nägu teise järel ja päris suurelt. Need näod võiks jupi väiksemad olla ja nende asemel võiksolla paar lauset, millest jutt käib. Päevalehel on pilt ainult esimese teksti autori oma (täna on see anonüümne karikatuur, täiesti mõttetu) ja teised on lihtsalt üksteise all: hetkel 2 tundmatut välismaalast ja siis autorid nimega “juhtkiri” ja repliik”. Mina ei tea, kes noid kirjutavad, aga väärtus on neil sel juhul kui juhtkiri on tuntud ajakirjaniku või arvamusliidri oma ja repliigi on kirjutanud, keegi keda tuntakse kui terava sulega intriganti ja seepärast võiks olla ikka nende nimed, mitte see, et miski asi on juhtkiri. Mind üldse ei huvita, mille te oma koosolekul “juhtteemaks” valisite, mul on niikuinii teine päevateema kui teil.

Mina vaatan tavaliselt internetti läpakaga, st mul on suht väike ekraan. Need, kes onlinesid kokku panevad, neil ilmselt on kõige suurema monitoriga lauaarvuti. Päevalehes on ka juhtunud, et lehekülje avamisel vaatab mulle vastu tühjus ja uudised on hoopis kuskil kaugel all. Sellist nalja saab endale lubada 100 tuhhi aastakäibega firma, aga mitte 1 oluline päevaleht. Aga hetkel on nende keskmine ehk olulisem piirkond liiga kitsas. Isegi mul on paremal pool veel üks riba kasutamata. Ma tean küll, et sinna on planeeritud reklaamid, aga müüa on suudetud aint kolm kasti ja seepärast ülejäänud on puhas pind. Laiendage seda keskmist ala, pange sinna rohkem uudiste pealkirju ja lükake see reklaamiriba veel rohkem paremale. Suure ekraani omanikud näevad ju küll ja mind need ei huvita.

Edasi päevalehte allapoole kerides on uudiste teemade valik täiesti sürr. Kui ma tahan esimesena eesti olulisi asju, teisena arvamusrubriiki, siis kolmandana tahan mina välisuudiseid ja välisuudiseid poliitikast, mitte kollasest ajakirjandusest, mida juba nädal aega on kedratud. Milline see uudis peaks olema – see mis kõikide inglisekeelsete lehtede peauudis. CNNs on see hetkel: Eccentric maverick wins London mayoral vote, sama googlis, sama BBCs. Meil on aga ikka see koletis Austriast koos peldikust tehtud foto ja sissejuhatavate lausetega, hale!

Edasi tulevad päevalehes värviliselt piltidega rubriigid, kus on uudised, mida ma kunagi ei loe “kirev maailm”, “melu”, “laupäev” (mille sisu on täiesti servast serva jama) ja alles siis tuleb majandus. Majanduse uudised on neil kõik korralikud, aga kuna nad jäävad nii alla, allapoole kui igasugune jama, kaotavad nad oma väärtuse. Kuigi praegusel hetkel on majandus üldse kõige kuumem teema ja peaks kohe peale arvamuse rubriiki tulema.

Edasi läheb täiesti jamaks. Miks on päevalehes rubriik “superstaar”, kui on teada, et superstaari vastu tunnevad huvi puberteetikud ja puberteetikud EI LOE lehti, ei oma ka raha, et reklaamipakkujaid huvitada. Superstaar on saade, mida mina sõltuvusega telekavaataja kunagi ei vaata. Edasi on samasuur kast blogidele, mida ma kunagi sealt ei loe (piisaks vaid pealkirjadest, mingeid fotosid autoritest kelmikate nägudega, no kellele?), edasi offlain, mis on täiesti ebahuvitav ja siis tuleb alles sport. Sport on pooltele eestlastele väga oluline teema, mina küll loen ainult ühte spordiala “käsipall”, kuna ma tunnen neid mängijaid natuke isiklikult, aga keskmine eestlane ju tahaks seda vist lugeda. Kuigi päevaleht võiks jääda oma ampluaa – kultuur juurde ja hoopis seda rohkem puššida, kuna postimeest see eriti ei huvita.

Edasi tulevad veel mingid kordusuudised üleval juba olnud asjadest ja tavaliselt ma nii alla üldse ei keri, sest seal on segamini igasugu jama (ebavajalikult) sordituna teemadeks ja sisu vahetatakse seal ka harva. Tunda on, et päevalehel ei ole fotograafe, sest fotode valik kordub ja on igav. (Korralikku fotoreportaaži saab vist ainult äripäevast).

Nii, nüüd ma olen kirjutanud maailmatuma pika postituse lootusega, et äkki nad loevad seda ja teevad midagi, aga ma pole tegelikult ikka veel kõiki mõtteid kirja saanud, mis mul sel teemal on tekkinud. Ok, ma ühe asja panen veel kirja. Postimehes on kõige all hall riba, kuhu ilmuvad tsenseerimata pressiteated. Vot see on tore koht, sest seal on ilma ajakirjanike ümbertöötlemata alginfo. Ja hoopis huvitavam on lugeda sadu (mitteproffe) autoreid, kui päevalehes töötava väikese hulga voolava kaadri ponnistusi. Aga see asi võiks jääda kõige alla, aga olemas olla.

Kokkuvõte. Epl.ee ei meeldi mulle kuna: sealt on halb uudiseid leida, need on ebaloogiliselt sorditud, nad korduvad esilehel erinevates kohtades ja jääb mulje, et mõned “uudised” vedelevad seal nädalate kaupa, aga uued asjad kaovad kuskile, kust neid enam ei leia. Liiga palju pinda on halbadele fotodele ja ebaolulistele teemadele. Olulised teemad on jama vahel ja ei jää silma.

