Kas Hitler ja Stalin olid kahekesi sõpsid?

Eile oli reporteris põnev uudislõik Lätis tehtud ajalugu tõlgendavast filmist, kus kõrvutatakse Stalinit ja Hitlerit. Antud lingilt saab ka tervet uudislõiku vaadata. Asjale tausta räägivad kolm eesti meest, kes hariduse poolest on ajaloolased: Tõnis Lukas, Mart Laar ja Küllo Arjakas. Tõsi, peale ajaloolaseks olemise on nad ka poliitikud ja oma ajaloohariduse on nad peamiselt omandanud nõuka ajal.

Miks ma sellest kirjutan? Mina ei ole ajaloolane, aga sel kuul peaks ma ma saama kätte kraadipaberi sotsiaalteaduste alal. Õnneks pole ma ka enam poliitik, seega pole mul mingit vajadust ühte kahest silmast kinni pigistada. Sisuliselt pole mul selle filmi kohta midagi öelda: faktid, mida seal filmis kasutatakse, on ilmselt õiged ja ajalugu seal ei võltsita. Aga mis mu tähelepanu äratas, oli uudisjupi viimane lõik, kus kõrvutatakse visuaalse propaganda materjale. See on väga efektne! Vaadake kindlasti video lõpuni, siis näete. Kuulete ka seda, kuidas Lukas räägib, et oi kui cool!

Selles punktis mul kahtlused ja kõhklused hakkasidki. Visuaalne propaganda on väga mõjukas propaganda liik, kuna seda mõistavad ka need, kes võib-olla lugeda ei oska ja keerulist kõnet ei mõista. Kuid visuaalse propaganda tegemiseks ei ole just eriti palju erinevaid võimalusi ja seepärast on sama ajastu reklaamid erinevates riikides samasugused ja tihtipeale korduvad nad ka läbi ajaloo ainult väikeste teisendustega.

Eesti Vabariigi väljakuulutamineSotsiaalteadustes on võimalik teha uuringuid, kui võtta erinevaid riike (poliitikaid, parteisid, juhte) ja võrrelda neid omavahel. Kuid leides ainult kahe riigi vahel sarnasusi, ei saa väita, et need kaks riiki on omavahel sarnased. Selleks, et seda saaks öelda, on vaja neid riike võrrelda veel ka kolmandate ja neljandatega, sest võib selguda, et näiteks kõik riigid on mingis punktis sarnased. Või et moodustuvad sarnaste riikide grupid, kus on grupisisesed sarnasused, kuid üks grupp erineb teistest gruppidest. Äärmiselt levinud metoodika. Toda filmi tehes on see elementaarne asi ära unustatud ja seega võib väita, et tulemus ei ole pädev.

Aga kui tahaks patrioote eriti närvi ajada, siis tuleks ära rääkida ka see, milline õlimaal mulle seda lõiku vaadates meenus. Kõige viimane pildipaar näitab Leninit rahva ees ja Hitlerit kõnet pidamas. Kuna eile oli Eesti lipu aastapäev, siis näidati ka toda paremal olevat kuulsat õlimaali. Mitte keegi ei keela ka seda sinnasamasse rivisse panna ja väita, et näe …., aga ma ei tee seda, sest nii ei ole ilus. Vaadake parem seda esimest plakatit ja veenduge, et natsid olid nummid🙂

Lisatud kell 15.09
Postitusse mittepuutuv inf ka:
Panin internetti oma viimase reisi fotoalbumid: Ankara ja Frankfurt

