Automaksust ja hea uudis Mart Laarist

Autod suvevihmasViimastel päevadel on seoses automaksu küsimusega saanud sõna selline organisatsioon, nagu maksumaksjate liit. Kui nende juttu kuulata, siis jääb mulje, et tegemist on organisatsiooniga, mille eesmärk on tegevus, mille tulemusena nende liitu enam vaja ei ole – kaotame kõik maksud.

Mis organisatsioon see üldse on? Vaatame, kes on ta ta sõbrad. Päris omapärane ring organisatsioone. Eriti imelik on see pakendiringlus. Silma jääb, et nimekirjast puudub näiteks Tööandjate liit, mis loogika järgi sinna kuuluda võiks. Ma ei hakka infot otsima, mis inimesed selle maksumaksjate liidu taga täpselt on ja kelle huvides nad tegutsevad, aga igatahes ei tegutse nad maksumaksjate huvides. Maksumaksja huvi peaks olema, et riigile laekuks piisavalt makse, et riik saaks normaalselt toimida ja inimesi teenindada. Muideks, ma tahtsin vaadata nende aastaaruandeid, et näha, kes nende muusika eest maksab, aga nende veebiprogrammeerija oli mingi vea teinud ja ükski aastaaruanne ei avane.

Tegelikult jääb üldse arusaamatuks, miks see liit automaksu teemal nii palju sõna on saanud. Nende esimene avaldus: Maksumaksjate liit: automaksu idee näitab valitsuse saamatust, on inetult sõnastatud ideevaba kirjatükk. Võrrelda Jaapanis hulga inimesi tapnud tuumapommi viskamist automaksu kehtestamisega on küünilisuse tipp.

Pealegi jääb mulje, et jutu välja mõtleja ei jaga matemaatikast ei ööd ega mütsi. Nad on vastu uue maksu kehtestamisele, aga soovitavad selle asemel toetuste suurendamist ja mõningate maksude vähendamist. Ehk teisisõnu: nad soovitavad tühja rahakotiga inimesele, et ärgu ta enam raha teenigu vaid võtku laenu selleks, et endale Porše osta.

Ega ma ka ei arva, et labase ühetaolise automaksu kehtestamine õiglane oleks. Automaks ei ole vaid vahend riigikassa täitmiseks, vaid peaks seonduma ka keskkonnakaitsega. (Sama idee peaks ka pakendiringlusel olema – kõik pakendid metsa alt ümbertöötlusesse, mitte vaid nood, mida keegi suva tüüp heaks arvab). Pealegi on küüniline lajatada kõigile selga automaks, kui iga päev räägitakse, et ühistranspordile ei jagu raha ja liinibusse võetakse aina vähemaks ja tegelikult on Tallinna ühistransport kallim kui autoga sõitmine. On ka väga palju inimesi, kes ilma autota oleksid koju aheldatud. Autode kasutamise vaatepunktist on pigem probleemiks see, et kasutatakse palju suuri ja ebaökonoomseid autosid ja ka see, et tavaliselt istub autos vaid üks inimene.

Ehk, mida mina pakuks. Kõigepealt muidugi seda, et peatataks iga-aastane tulumaksu alandamine (ma sellest hetkel pikemalt ei kirjutaks). Teiseks võiks mõelda selle peale, et maksustada suure mootoriga autosid. Kolmas idee oleks maksustada seda, kui peres on rohkem kui üks auto, ehk maksutada alates teisest autost.

Ja üks hea uudis ka: Saksa politsei konfiskeeris Laari koostatud «Eesti Leegioni» eksemplarid

%d bloggers like this: