Mehed kui reklaamifirmade ohvrid

Millest sina tehtud oled?Rents oli täna kenasti feminismist ja asjadest kirjutanud, mille peale tekkis mul (positiivne) tuju end veel kord sel teemal väljendada. Kõik teavad, et alasti (noore ja vormis) naisega võib igasugu saasta maha müüa. Mehed pidavat siis kohe täitsa valimatult šoppama ja naised kah ei löö risti ette. Vana teema, kõik peaks teadma. Hoolimata sellest on naisi, kes ikka ei saa aru, et kui nad oma keha alasti kisuvad, siis reklaamiteadlikul tarbijal tekib selle alasti kehaga müüdud produkti nägemisel reaktsioon: ilmselt saast, miks nad muidu alasti naise pildi panid. Kuigi jah, naise võimalus saada hulgaliselt siivutuid ettepanekuid, tõuseb taevasse.

Kuid tegelikult on meestega kah umbes samasugune jama. On olemas selline ajakiri, mida ma siin vist ka enne olen maininud: Men and Masculinities. Leidsin sealt sellise artikli, mis lahkab meeste mehelikkusega ahistamist reklaamides.

Talisport, puhas mõnu!Sisu: Sakslased uurisid erinevaid sporditarvete reklaame ajalehes Der Spigel ja tegid selle põhjal järeldusi reklaamides kasutatavate soostereotüüpide kohta. Spordikaubad on ju üldiselt siiski kallima hinnaga kui palju muid vidinaid. Seega tuleb reklaami tehes mõelda, kellele seda müüakse. Esimene point on teha vahet meestel ja naistel. Järgmine samm on portreteerida see mees või naine sportimise kontekstis.

Vaatluse all olid trükireklaamid, mis näitasid mägironimist. Naisele oli see puhas nauding, mis on ta tervisele kasulik. Üldjuhul ümbritsesid teda teised inimesed ja loodus polnud pildil nii olulisel kohal.

Mees sarnase toote reklaamis oli aga täiesti teistsuguses kontekstis. Seal oli mägisport defineeritud kui metsik ja mittepersonaalne võistlus loodusega. Tõeline mees peab tõestama oma võimet ennast ületada. Neid näidati korraga nii füüsilises kui vaimses pinges, erutunud riskimisest.

Mees. Pärismees.Päris huvitav oli ka kirjeldus meestest Tag Heueri kella reklaamis, kus kasutati tippsportlasi. Näiteks oli seal Häkkinen. Kusjuures ta ei olnud seal nagu tüüpiline sportlane – keha ei olnud näha. Reklaamis oli visualiseeritud “terasmees” ehk inimene, kes kontrollib mõistusega tervet oma keha. Sama kella oli reklaaminud ka Boris Becker, kelle juures hüüdlause “Sisemine jõud. Hirm teeb mu tugevaks. Hirm kaotada. Ma ei mäleta võite vaid ainult lüüasaamiseid.”

Muidugi võib igaüks teha samu vaatluseid erinevatele tootereklaamidele, mis üritavad püüda meest, kes teab, mis on edu hind – lõputu pingutus kuni infarkt su sportimise lõpetab. Naiste elu läbi stereotüüpide on lihtsam. Naine elab selleks, et suhelda meeldivas seltskonnas ja tema tegevused on suunatud enda heaolu parandamisele: tervisele, mõnule jne. Mees aga muud ei teegi, kui võistleb kellegagi, sest teistest ja ka endast üle olla suutev mees on ju tegija.

%d bloggers like this: