Kuidas kulutada

Eelmisel nädalal panin siia ülesse küsitluse. Rohkem vist küsitlusi ülesse panna pole mõtet, sest vastajaid tuleb liiga vähe, et tulemust pädevaks pidada. Tegin siiski ühe “piruka”, et tulemust illustreerida.

Küsimus kõlas “Palju sul enne palgapäeva arvel raha on?” Nagu pildilt näha, siis neid, kes peost suhu elavad, on üle poolte ja neid, kel ka nn “mustadeks päevadeks” on midagi üle jäänud, on 36%.

Siinkohal tahaks rääkida jutu sellest ajast mil ma oma esimesele töökohale läksin: raamatupidajaks 1989. aastal Keilasse. Minusuguseid, umbes 20 aastaseid raamatupidajaid, oli seal mitu toatäit. Me saime kõik umbes 100 rubla palka ja elasime tööandjale kuuluvates majades, makstes selle eest kõik sarnast tasu. Elamine asus töökohast 3 minuti kaugusel, seega transpordi peale raha ei läinud. Töö juures oli söökla, kus me päevas vähemalt 2 korda söömas käisime ja ka söögi peale kulutasime kõik umbes sarnaselt. Seega olime kõik sarnases rahalises algseisus. Hoolimata sellest oli meil kõigil raha erinevalt. Viktoria näiteks, laenas alati umbes nädal aega enne palgapäeva kelleltki meilt raha, sest tal oli kõik otsas. Palgapäeval maksis jälle ilusti tagasi ja nii oli see kogu aeg regulaarselt. Tal lihtsalt sai raha varem otsa kui teistel. Ma ei ole neid töökaaslasi peale Keilast ära tulekut enam kohanud, ega tea, kuidas neil nüüd läheb.

Mida ma selle jutuga tahtsin öelda? Seda, et kõikidel inimestel ei ole sisemist vajadust tagavaraks raha koguda. Mina näiteks olen juba kooliajast armastanud raha koguda. Mulle meeldib, et mul on alati natuke hinge taga, üks kõik kui palju ma siis teenin. Ma olen oma kulude ja tulude kohta ka aeg-ajalt päevikut pidanud. Mõtlesin, et kirjutan siia selle 1989 aasta kuludest, aga seda ma hetkel ei leidnud. Ma leidsin 1994 aasta oma. Siis kehtis juba kroon ja ma elasin Tallinnas. Ööklubi “Piraat” pilet näiteks maksis 30 krooni ja 4 cl viskit 12.- Lõunasöögi sain 13 krooniga ja fanta neljaga. Aprill 1995 oli mu kuusissetulek 3665 krooni ja üür ja elekter sellest oli 170 krooni. Kuu alguses jagasin sissetuleku 30ga ja sain teada palju ma iga päev kulutada võin. Kui ühe päeva midagi ei kuluta, saad järgmisel päeval juba kahekordse summa kulutada.

Võiks ju neile soovitada, kel iga kuu lõpp miinuses istub, sama süsteemi proovida, aga ma arvan, et nad ei taha, sest selline elu ahistaks neid. Mina elasin tookord üksinda. Mitmekesi elades on eelarve koostamine ka juba pisut keerulisem tegevus, aga kui kedagi tõesti piinab, et nad omadega hästi välja ei tule, siis proovigu. Lohutuseks võin öelda, et seoses lapse saamise ja kooliskäimisega, pole minu sissetulek kasvanud. Loodetavasti järgmisel kuul saab minust tööloom ja uusrikkur.

