Soome kohalikud valimised

vasemmistoliittoVanasti oli mugav: Soomes olid valimised meiega umbes samal ajal. Nüüd muudeti meil omavalitsuste valitsemiseaega pikemaks ja nii olidki Soome valimised sel nädalal ära, aga meil tulevad alles aasta pärast.

Tsutike on meie ajakirjanduses soome valimistest juttu ka olnud, aga ikka mingi nurga alt. Päevaleht näiteks vahendab Soome rahvuslaste rõõmu: Põlissoomlased olid valimiste üllatajad, mis on neil onlines esilehel (?!?!) ja sealt alt saab ka teise uudise, et Soome Keskparteid tabas valimistel tagasilöök, aga kuidas siis nagu teistel läks, ei selgu kummastki uudisest. Huvitav, mida ma peaksin sellise valiku järgi päevalehest arvama? Lihtsaim on arvata, et nad on pisut lambad.Põlissoomlaste plakat

Postimehes on uudistetoimetajad ikka vähemalt teadlikud, keda nende poliitiliselt erudeeritud lugeja ootab: Soome kohalikel valimistel võidutses Koonderakond. Loogish – koonderakond on ju konservatiivid, aga pealkirjast üksi on ikka vähe, sest lõik ise on halelühike ja sellestki 1/3 läheb põlissoomlaste kiitmisele.

Aga ega teate, ma pole ka mingi erapooletu ajakirjanduse ainuesindaja Eestis. Seega vahendan mina nende tulemusi, kellega mina suhelnud olen, (kuigi linke klikkides näeta ikka teisi ka)

Kogu Soome tulemust saab siin näha. Nagu ka ma Kanada puhul mainisin, on sümpaatne vaadata kui mitmed erakonnad Soomes kandideerivad ja ka kohti saavad. Eriti rõõmustab mind loomulikult vasakpoolsete kirju seltskond. Vasemmistoliittol läheb küll pärast seda kui nad riigivalitsusest välja jäid, suhteliselt lahjalt, aga 8,8% on ikka kobe tulemus – neljas riigis.

Ka Soome Kom. Partei on kohalikel valimistel täiesti arvestatavad tegijad ja said oma pool protsenti ja 9 kohta kätte. Soome kommunistid on ikka päris kommunistid koos jutuga revolutsioonist (mida nad ilmselt ise ka liiga tõsiselt ei võta). Kuigi ka nemad kaotasid üle Soome 7 kohta (ilmselt peaks Marxi tõsisemalt suhtuma). Kes on Kommunistinen Työväenpuolue – Rauhan ja Sosialismin Puolesta ja Suomen Työväenpuolue STP, seda ma ei tea. Aga kui lugeda kokku, et Soomes on valimistel esindatud Sotsdemmidest vasakul pool veel neli (loe:4) tegijat, on see igati kena näitaja.

Ka paremas servas on peale soome rahvuslaste veel rootsi rahvuslased ja iseseisvuslased, mis on selles suhtes kena, et demokraatia õitseb, aga sorry, mulle vägivalda propageerivad õied lihtsalt ei meeldi. Jäägu nende reklaam Eesti päevalehtede hooleks.Soome KP

Pealinna tulemusi võite ise vaadata siit. Nagu näha, pole Helsingis sugugi edukaimad natsionalistid. Rohelised said kohti rohkem juurde ja neil on nüüd volikogus 21 kohta, mis on kolmas tulemus. (PS, ma rohelisi ei tunne, aga nad jäid silma). Samas on näiteks kommunistid saanud ka oma esindaja volikokku.

Aga ega mul suurt rohkem midagi öelda pole, sest ma pole nende valimisi eriti jälginud. Ma tahtsin ainult lõpptulemust teada saada ja kuna Eesti ajakirjandus mulle seda ei pakkunud, pidin ise uurima.

