Giddens Tallinnas

Anthony GiddensKäisin täna Tallinna Ülikoolis Anthony Giddensit kuulamas. Ei saa omatigi maha magada kui maailmakuulus sotsioloog ja 20. sajandi viimase veerandi üks enim poliitikat mõjutanud inimene Tallinna koju kätte tuleb.

Giddensi maaletoojaks oli Eesti sotsdemmid, kes üritasid hoolega ka endale promo teha. (Saali oli paigutatud nende plakat ja K. Saks rääkis, et tegemist on nende üritustesarjaga.) Mina teadsin, et tegemist on riigiteaduste loengusarjaga “teoreetilised seminarid,” kus on ennegi maailmakuulsusi käinud, kuid vist mitte kedagi, kes nii palju oleks raamatuid kirjutanud ja müünud. Saks teatas alguses, et tema raamatuid on 40 keelde tõlgitud, wiki väidab, et 29 keelde. Aga see oli õige jutt, et tegemist on inglise paruniga, seda ma enne küll ei teadnud. Üritusel oli ka sünkroontõlge, aga kõrgharitud inglise keel on väga puhas ja kergelt mõistetav. Keerulist inglist räägivad madalama haridusega inglased.

Giddens rääkis sotsdemmide edust ja langusest ja mida oleks võinud teist moodi teha ja mida veel annaks teha. Huvitav teelehetedelt ennustamine oli see, et kui Clinton kunagi võitis USA valimised, tuli pärast seda ka Euroopas sotsdemmide edulaine.

Mida Giddens sotsdemmide jamade põhjuseks luges, ma siin ümber kirjutama ei hakka, sellest on päris palju igal pool räägitud jamidagi eriti uut ta ei lisanud: heaoluriikide dilemmad, klassikalise klassiühiskonna muutumine, keskkonnatemaatika ja globaliseerumise ning immigratsiooniprobleemide lahenduste puudumine, individualiseerumine.

Üks põnev keelekasutus, mis kõrvu jäi, oli ida- ja lääne-euroopa klassikalise sõnakasutuse vältimine ja selle asemel rääkis ta EL15 ja uued laienejad. Rääkides sotsdemmidest, ei maininud ta kordagi uusi liikmesriike vaid ikka vanu ja öeldes iga kord ette EL15. Ma ei tea millest see tingitud oli, kas vähesest infost ida-euroopa sotsidest või pole neid sobiv sotsdemmideks nimetada?

Tema lähenemine multikultuursusele oli huvitava nurga all. Muidugi toetus ta kõigest rääkides Inglismaa praktikale ja olevikule ning kuna meil ja Inglismaal on äärmiselt suured vahed paljudes küsimustes, siis paljut neist asjadest meil päris nii käsitleda ei saa. Keegi küsis tema arvamust Inglismaa islamistlike koolide kohta. Küsimus ise oli ilmse suunitlusega multikultuursusele, aga kuna küsija tõi sisse religiooni, siis tuli vastus samuti religioonist lähtudes. Kõigepealt selgitas Giddens, et tema pooldab multikultuursust, kuid rääkides religioossetest koolidest, mainis ta, et sellised koolid kasvatavad pigem erinevaid kinniseid gruppe, kes üksteisega ei suhtle, aga multikultuursusega tegelemine peaks olema aktiivselt erinevate gruppide omavahelisele suhtlemisele suunatud. Minu täiendus, mida ei teata ja mida Giddens ei maininud: Inglismaa haridusmaastiku reaalsus seineb selles, et 20% riigikoolidest on kirikukoolid, kas siis roomakatoliku või inglise kiriku omad. Kindlasti on sedatüüpi haridusstruktuuri juures suhtumine teist liiki religiooniga koolidesse pisut teistsugune kui mõnes muus vähem religiooses riigis.

Pisut naljakas oli Giddensi jutus see, kuidas ta rääkis, et Tony Blairi peamine hüüdlause oli “Education, Education, Education” ja ta rääkis seda sellise entusiasmiga, nagu oleks see Blairi leiutis. Aga ilmselt nii mulle kui paljudele minust vanematele, meenutas see lause pigem meile kooliajal pidevat juttu teemal, kuidas Lenin ütles “Õppida, õppida, õppida!”. Tegelikult võiks ju seda pisiasja teada iga vähegi vasakpoolsusega tegelenud inimene.

Aga tegelt mulle meeldis tänane loeng. Ma sain teada, et Giddens räägib paljudest oma mõtetest umbes-täpselt nii nagu minagi oma koolitöödes ja pisut ka blogis kirjutanud olen. Mitte nüüd selles tähenduses, et ma oleks sotsdemm, vaid pigem, et ma näen Euroopas toimuvaid protsesse temaga suhteliselt sarnaselt ja see, et minu maailm TLÜ mõnedele professoritele liiga eriline tundus, on nende kitsarinnalisuse, mitte minu erilisuse viga.

PS! Fotot oli Giddensist raske teha. Ta tegi küll pidevalt nalja, aga kõik ülejäänud fotod, mis ma tegin, on väsinud tõsisest mehest. See on ainuke vähe rõõmsam.

