Imelikud turundustrikid

Bassein TuneesiasMul on päris mitu emaili aadressi. Mingist ajast jäi näiteks see, mida ma parteilisteks vajadusteks kasutasin. Kuna see rippus ka suht avalikult üleval, siis ma seda posti oma arvutisse ei tõmba. Teisi tõmban, sest omas arvutis on mugavam kirju kirjutada ja keegi ei lisa sinna alla mõnda eraldi reklaami, millest mul aimugi pole. Pealegi olen ma nii võimeline mulle ka mitu aastat tagasi saadetud emaile üles leidma.

Aga sinna parteilisesse tulevad igasugused imelikud spämmkirjad, milledega ma võidelda ei viitsi. Hot.ee märgib neile üldjuhul ette ka, et spämm. Välismaisest rämpsust ma ei räägigi, aga eestimaiseid “turundajaid”, kes pole kuulnud, et inimesed ei armasta võõrastelt inimestelt müügipakkumisega emaile saada, on ikka kah karjade kaupa.

Täna olin saanud mingi eriti omapärase algusega kirja. Muideks, ka selle ette oli hot.ee märkinud ***SPAM***, aga kuna järgnes ka pealkiri, et tegemist on mingi koolitusega, siis mõtlesin, et vaatan, mida siis tarkpead olukorras, kus inimesed võib-olla tõesti midagi praktilist õpiks, pakuvad. Tegemist oli avaliku esinemise õpetamisega. Peaesineja oli keegi, kelle nime ma olin küll kuulnud, aga millegi konkreetsega ma teda küll seondada ei oska. Ma selle inimese nime mainima ei hakka, aga äkki keegi tunneb ära, kui ma lisan ta isikukirjelduse:
* 10.a. töötanud koolitaja/treenerina,
* mitmete spordiklubide asutaja ja käivitaja,
* on olnud edukas tippsportlasena ujumises – mitmekümne kordne Eesti meister,
* kuuendat aastat rahvateatri näitleja

Vaimustav kirjeldus kellegi kohta, kelle käest ma sooviks avalikku esinemist õppida? Minu arust mitte. Ma ei tunne ühtegi Eesti sportlast, kes tegelikult ka oskaks avalikult esineneda ja ma ei usu, et rahvateater siin kohas aitaks. Tegelikult tean ma ainult ühte ujujat – Indrek Seid ja tema treener ütles kunagi, et kui ta telekas mölisemise asemel trenni teeks, oleks tulemused paremad.

Viimasel ajal esinevad kõige tihedamalt telekas ilmselt exsportlased Erika ja Erki. Olümpiavõitjatena on nende esinemine ju täiesti okei, aga sama stiili ma näiteks ülikooli rektorile ei soovitaks. Ma ei arvagi, et kõik inimesed peaksid esinema nii, et jääb mulje, nagu nad on professori kraadiga, aga tegelikult mulle meeldiks, kui meedias esineks rohkem inimesi, kes seda oskavad (ja ka kraadi omavad).

Läheks tagasi spämmi juurde. Ühesõnaga – mulle üritatakse müüa esinemiskoolitust, mida teeb sportlane ja kedagi teist koolitajat polegi. Et ikka täiesti naljakas oleks, toimub koolitus SPAs ja koolitaja peab ennast mentoriks. Kogu nalja eest tahetakse saada 3900 krooni + km.

Huvitav, keda nad sellise koolituse ostjateks peavad? Endisi sportlaseid, kes õppimise asemel olid trennis ja nüüd arvavad, et tipp-poliitikust eraldab neid ainult esinemisoskus?

Aga tegelikult hakkasin ma seda spämmi kirjeldama kõige esimese lõigu pärast, sest seal oli kasutusel mingi imelik uus “turundustrikk.” Kiri algas lausega: Sain Teie kontakti X Y käest ja ta arvas, et see oleks hea mõte saata see pakkumine ka tema tuttavatele.

Panin nime asemele x ja y, sest täpselt nii palju ma seda “tuttavat” tunnengi. Googeldades sain teada, et ka too mees on exsportlane, aga ma kuna ma olen tegelikult tutvunud oma elus väga väheste sportlastega, siis tema sinna hulka ei kuulu.

Nüüd oleks kena rääkida sellest, et meil oli EBSis täiesti võrratu õppejõud, kes andis meile loenguid teemal “Presentatsioonitehnikad.” Kuigi need loengud olid umbes 6 aastat tagasi, mäletan ma neid ikka veel väga hästi. Üks põhimõte, mis ta rääkis oli, et tee endale enne esinemist selgeks, kes on su kuulajad ja mida nad sinult ootavad – ei ole mõtet pensionäridele ja kooliõpilastele sama moodi asju esitada. Sinna alla käib ka see õpetus, et ürita leida kuulajate hulgast keegi, keda kõik (kohalolevad) tunnevad ja tunnustavad ja loo kontakt läbi tema.

Ma ei hakka kogu materjali siia kirjeldama, aga igatahes ei ole mõtet mulle saata rämpsmaili, milles on vihje, nagu ma peaks mingit täiesti tundmatut sportlast tundma. Ma olen üldse kellegi tuttavaks nimetamisega ettevaatlik ja kui ma olen inimesega küll ühes ruumis viibinud, aga ma temaga vestelnud ei ole, siis ma teda tuttavaks ka ei nimeta.

Sellise puhta rämpsmaili puhul ei aita ka enam vabandus teemal, et “Loodetavasti ei teinud ma sellega teile väga tüli.” Teed küll, sest su kirja all ei ole ka kõige elementaarsemat viisaka reklaamkirja lõppu: “Kustuta mind sinu vastikust spämmilistist”. Miks peaks keegi tahtma õppida esinemist kelleltki, kes ei tea isegi spämmist midagi?

