Hea uudis maksuametilt

Müür ja korstenTegelikult on see uudis millegipärast hoopis justiitsministeeriumist: Aruandluse esitamine muutub ettevõtjatele lihtsamaks. (Justiitsministeerium haldab meie äriregistrit).

Meie e-riik on tegelt kogu aeg igat pidi longanud: mõned süsteemid töötavad läbi interneti, aga teiste jaoks on vaja pabereid trükkida ja mööda linna jalutada. Üks sellistest on ettevõtete raamatupidamise aastaaruanded. Eraisikute ja FIEde aastaaruandeid on juba ammu võimalik interneti kaudu sisestada, kuid ettevõtetega on üks igavene kammajaa.

Kõigepealt tahab aastaaruannet saada äriregister. Sinna saab aruande läbi interneti saata, aga seda saab teha ainult juhatuse liige. Raamatupidaja ei pruugi aga üldse juhatusse kuuluda, aga juhatuse liikmed ei kipu jälle alati osavad interneti kasutamises olema. Nii siis ongi siiani olnud, et teed aruande valmis, viid selle pdf-kujule ja siis hakkad juhatuse liikmele interneti kasutamist õpetama. Huvitav, palju selliste mitmekülgsete oskustega raamatupidajaid leidub?

Pealegi on pdfis aruanne tehniliselt töötlematu ja keegi ilmselt trükib selle ikka kuskil välja, et üle kontrollida. Aga elektrooniliselt tahab aastaaruannet ainult äriregister.

Maksuametil on küll juba ammu-ammu keskkond, kuhu raamatupidajad kõiki kuuaruandeid esitada saavad. Sisestad ainult mingid numbrid õigetesse lahtritesse ja programm arvutab kõik kenasti välja ja teatab sulle, kui sa midagi valesti tegid või tegemata jätsid. Mugav. Aga aastaaruanne tuleb paberile välja trükkida ja maksuameti majas postkasti panna. Muidugi võib ka päriselt postiga saata, aga vähemalt mina eelistan jalutuskäiku.

Eelmise (2007) aastaaruandega oli veel see lõbu, et pool aastat peale esitamise tähtaega avastasid ametnikud, et ma olin jätnud aruandesse kirjutamata EMTAKi koodi. Kuigi aruandes oli tegevusala täpselt kirjeldatud, oli neile vahepeal mõte tulnud, et ma pean nende koodide tabelist õige kombinatsiooni leidma ja selle aruandesse ühe lausega sisse kirjutama. Noh, ma siis otsisingi, kirjutasingi, trükkisin uuesti välja, võtsin allkirjad ja viisin maksuametisse.

Kõige hullem õnnetus on aga see, kui su ettevõte satub sinna nimekirja, kes peavad veel aruandeid statistikaametile kah saatma. Neil on mingid omad blanketid. Mingi aeg saatsid nad neid mulle paberpostiga. Ma avastasin, et interneti kaudu saab ka saata ja siis ma toksisingi jälle samu numbreid järgmisele riigile kuuluva asutuse blanketile. Kujutate ise ette, kui palju selliste toksimiste käigus võib vigu tekkida? (Õnneks on nad mu nüüd rahule jätnud, või on juhataja unustanud mulle nende kirjad tuua). Seepärast ei usalda ma ka eriti statistikaameti poolt antavaid ettevõtluse kohta käivaid andmeid. Kui need andmed põhinevad maksu- ja tolliameti numbritest, siis võiks neid ju usaldada, aga neisse nende oma aruande variantidesse mul usk puudub, sest vea % peaks ikka mingi 20 olema.

Loodetavasti siis nüüd olukord muutub. Ma küll hästi ei usu, et nad süsteemi juba 2009 juuni seisuga tööle saaks, aga järgmisel aastal jääks paberikulu vast väiksemaks.

Tagged:

