Puhas poliitika. Hullumaja

Pensionile alates 80-eluaastastÜks kommentaator porises, et ma kuumal ajal kirjutan poliitika asemel linnukestest. Tulen siis lugejale vastu ja põhjendan ära, miks ma poliitikast väga kirjutada ei taha.

Eesti poliitika on läinud liiga imelikuks. Oop ka kirjutas, et mis nalja sa teed, kui elu on hullem. Ma ei taha teha postitusi teemal: noh, mis ma ütlesin; kas nii loll saab olla, mis toimub? jne. Mina ei taha ennustada, et mis meil lõppude-lõpuks toimub. Igatahes hakkab mul vaikselt ära kaduma see väike mõte, mis mul aeg-ajalt on pähe tulnud: “Kahju, et ma nõuka ajal kauem ei elanud (et ma vanem pole), oleks saanud rohkem näha ja kogeda haruldasi asju, mis enam ei kordu.” Tundub, et praegu on kah suht kordumatu aeg, mis oma värvidekirkuses ei kordu, kuna muutused on alati erinevat värvi.

Aga et keegi mind luuletajaks pidama ei hakkaks, siis toon näite ka. Ma ei suuda enam uudiseid kuulata (sest need on jaburad ja sisutühjad) ja online meediast loen pealkirju ja sisu klikin ainult siis, kui tundub, et “pole võimalik, et nii saab kah olla.” Löön täna öösel Postimehe lahti ja loen sealt pealkirja: Riigikontroll soovitab valitsusel tõsta pensioniiga. Kuidas palun?!?! Tohib küsida mis asutus see Riigikontroll meil siis nüüd on? Vanasti tegeles ta sellega, et riigiametites ikka paberid kenasti korras oleks ja keegi kõrvale ei tõstaks või lihtsalt teadmatusest mõne paberi vormistusega valesti hakkama ei saaks. Nüüdseks on KAPO selle funktsiooni üle võtnud. Kas siis Riigikontroll on omakorda formeerunud organisatsiooniks, millega Lääne-Euroopas tegelevad poliitilised organisatsioonid? (PS! Lääne-Euroopas on peale parteide veel hulk erinevaid poliitilisi organisatsioone, kelle esmane tegevus pole kandideerida valimistel. Eestlased peaksid teemast arusaamiseks inglise-, saksa- jne keelset meediat lugema.)

Nagu ka teiste riiklike (loe: riigieelarvest raha saavate ja valitsusele ning riigikogule alluvate) asutuste puhul, on ka selle asutuse tarbeks olemas seadus, mis nende tegevust reguleerib: Riigikontrolli seadus. Seal on kenasti kirjas, mida nad tegema peavad jne. Vahepalaks võiks mainida, et meie praegune majandusminister Juhan Parts oli ka enne riigikontrolör. Kui temast peaminister sai, siis räägiti tollest ametist ajakirjanduses ja mingil tollega lähedasel ajahetkel sai Riigikontroll oma töö käigus jälile, et riigi viljasalvest on kõik pihta pandud. Pärast pole sest ametist miskit kosta olnud (sest tema eest töötab KAPO?)

Aga tolles seaduses on kirjas, et Riigikontrollil on õigus teha Riigikogule, Vabariigi Valitsusele ja ministrile, samuti kohaliku omavalitsuse organile ettepanekuid seaduste, määruste ning muude õigusaktide väljatöötamiseks, muutmiseks ja täiendamiseks. Kas nad nüüd kujutasid ette, et see on sama, mis osalemine riiklikult oluliste uute poliitikate välja pakkumises? Et sotsiaalministri nõunik kukkus omadega purki ja nüüd võib riigikontroll hakata sotsministrile nõu andma? Pevkur on küll väga antisotsialistlik sotsminister, aga see ei tähenda veel, et nüüd hakkavad erinevad ametnikud talle poliitilist nõu andma. Riigikontrolli pädevus on siiski teha ettepanekuid nende seaduste muutmiseks, mis ei lase korrektselt arvepidamist teostada. Poliitika tegemiseks peaksid ametnikud eraisikutena ja Eesti kodanikena tavapärasel viisil (mida Eestis ei ole olemas) oma arvamuse avaldamiseks võimaluse leidma.

Ma loodan, et sain nüüd enam-vähem selgitatud, miks poliitikast blogimine imelik tundub.

