Narva on ilus Eesti linn

ÕhupallidKärt Anvelt tegi täna raadios nädalategija saadet. Nagu ikka, tervet saadet ma kuulama ei juhtunud. Heintz Valk ja vist Ülo Nugis olid täna ilmselt seoses eilse tähtpäevaga stuudiosse kutsutud. Saade oli enam-vähem, aga üks koht tekitas tahtmise kirjutada.

Nimelt tundis Kärt muret Eestis elavate venelaste pärast. Noh sissejuhatus, et integratsioon ei tööta ja kodakondsusest on ikka vähe ja riik pole midagi teinud. Ja siis küsib Kärt, et kuidas ikka nii saab olla, et valitsus ikka üldse Ida-Virumaale tähelepanu ei pööra? Ja Heints ja Ülo nõus: ei pööra jah ja valitsus süüdi. Ning siis ütles üks kolmest (ohh minu kena lühikest mälu isikute suhtes), et tema käis Narvas ja vaatas seal ringi ja leidis, et täisjama on seal. Mõtlen mina omaette, et mispagana jama. Ma ka käisin sel suvel ka Narvas ja mingit jama ei leidnud. Noh aga see rääkija siis seletab, et Narva pole ikka üldse Eesti ja keegi pole ikka midagi ette võtnud, et Ida-Virumaast siukest lojaalset eestiasja teha. Ning see vestluslõik lõppes lausega, et kui ikka nüüd valimised tulevad, siis ei tohi ikka üldse öelda, et venelased kõik valivad täies koosseisus Keskerakonda, sest selline väljaütlemine on lõhe tekitamine eestlaste ja venelaste vahel. Et Kärdil on hulk venelastest tuttavad ja need on kõik kolelojaalsed Eestile ja ei tohi öelda, et …

Vot see viimane lauselõpp ei jäänud jälle meelde, sest sellist ebaloogilist juttu pole ammu kuulnud. Täielik mulgi puder.

Mis värk siis selle Ida-Virumaaga on? Minu arust on Narva väga ilus linn. Ilusam kui paljud teised Eesti linnad. Näiteks linnavalitsuse maja näeb neil välja nagu imekena mustikatort vahukoorega. Värvide valik peamiselt. Sama vahva on Eestis ainult Riigikogu, mille roosa värvi peale välismaalased pisut itsitada tavatsevad. Sellist põnevat, omanäolist ja mitmekülgset ajaloomuuseumi, kui Narva kindlus, ma ka kuskil mujal Eestis ei tea olevat. Ma ei ole Venemaal mingi 20 aastat käinud, aga kui võrrelda igasuguseid Lääne-Euroopa ja Ida-Euroopa linnu ja Narvat Eesti kontekstis, siis ma arvan, et Narva on täiesti Eesti nägu ja keegi ei saa arvata, et see võiks näiteks Bulgaaria linn olla. Kust kohast siis nood saatekülalised selle jama välja lugesid?

TantsijadMa muidugi kujutan ette, kust. Me käisime ka Narvas söömas ja teenindaja ei teadnud eesti keelest ööd ega mütsi. Aga ta oli jubemarusõbralik. Peale söögi toomist küsis ta mu käest midagi, millest ma aru ei saanud. Kuna ma aga oskan rahumeeles vene keeles lühikeste lausete puhul ilma aksendita rääkida, siis ei saanud ka tema aru, et mida ma aru ei saa. Selle peale tõlkis mulle asja ära naaberlauas olnud meesterahvas. Ja kõik sai korda.

Jah, muidugi võib kedrata nagu rikkis plaat, et kõik Eestis elavad inimesed peavad rääkima eesti keelt. Sama hästi võib mõni proovida, mis tunne on, kui keegi sulle iga päev kellab kõrva juures, et õpi kohe armeenia keel ära või sa pole inimene. Mul tekiks ikka väga ruttu tahtmine selline haige jänes kõnevõimetuks muuta. Ja kui ta veel päevast päeva leelotab, et kõik, kes armeenia keelt ei oska, on lollid ja valivad keskerakonda, siis ma lihtsalt lülitan selle kanali välja, kus mulle mittemeeldivat jama aetakse.

ilutulestikMida ma siis tahtsin öelda? Minu arust on Narva väga nupsik ja täiesti eestilik linn. See, et seal eesti keelt ei räägita, tuleneb eestlaste vähesusest tolles linnas. Üldistada tervet Ida-Virumaad on aga puhas rumaluse tunnus. Kui kellelgi on soov, et Narvas kuuleks rohkem eesti keelt, siis peaks olema riiklik programm, kus neile, kes lähevad Narva elama ja oskavad eesti keelt kõrgtasemel, antakse seal haridusele vastav töökoht, elamispind ja ülekolimiskompensatsioon. Iisi! Jutt, et ma muretsen Eestis elavate venelaste pärast, kuna nad ei taha eesti keelt õppida, on imelik. Kel vaja, on õppinud ja kel pole vaja, selle kõrva pinisemine on võrdne sääse omaga.

Ja kui rääkida, et kus on Eestis probleemsed linnad, siis igasugused majanduslikud ja sotsiaalsed näitajad väidavad, et Lõuna-Eestis on muresid vähemalt sama palju kui Narvas. Ning kui Eesti riigi ja eestiasja kogu alus on eesti keele oskamine, siis see Eesti riik on üks igav riik küll.

PS! Fotod eileõhtuselt vabaduse parkla avamisest

