KOV valimiste mõtteid

Vaatasin, hoolimata kallale tulnud koledast bronhiidist, terve eilase õhtu vaheldumisi kahte valimisstuudiot. Kanal kahe oma ehmatas alguses diivanile kogunenud inimeste täieliku võhiklikkusega nii naljategemise kui politoloogia teemal, aga õnneks tasakaalustas neid vaiksemal korrusel arvutite taga olevad asjatundjad. ETV saade oli stuudios pisut igavõitu oma vähemalt tund aega kestnud e-häälte ekraanil näitamisega (kas selgus, miks Aasmäe pisivaldade tulemustesse armunud oli?), aga neid tasakaalustas jälle linna peale saadetud noorajakirjanike oskamatusesest tingitud õhtu parimad prohmakad. Kes veel pole näinud kuidas sigatäis Priimäelt intekat välja pressitakse, vaadaku siia.

Kuigi ma keskerakonda ei valinud, elasin ma nende tulemusele kogu olemusega kaasa, ma tõesti tahtsin, et ta Laarile ja Pentusele pika puuga ära paneks. See, et sotsidel Tallinnast midagi erilist oodata pole, oli teada. Kui kunagine keskerakondlane praegune sotsdem Kreizberg sai ~300 häält rohkem kui Pihl, siis võiks nad hetkeks järgi mõelda, palju hääli neil tänu politseile panustamisega saamata jäi. Pealegi ei mänginud Pihl oma rolli kuidas ta kõike teab (ja rahva rõõmuks paljastab) sugugi välja.

Strandberg arvas, et nemad põrusid, kuna neil polnud nii massiivset reklaamikampaaniat kui teistel. Kindlasti on see väga oluline põhjus, aga kui rohelised poleks aidanud vähemusvalitsusel upitada riigikogust läbi uusi ja ebamugavaid seaduseid, kui palju siis oleks rohelisi Tallinnas ja Tartus hääletatud? See, et teised midagi erilist ei saanud, kuigi Klenski saak 1,2% ilma mingi nähtava reklaamita ON kõva saak rääkigu iial mittekandideerinud inimesed mis tahes, oli ette teada, sest kogu Eesti mängis kaasa mängu, mille Keskerakond Tallinnas ette dikteeris.

Olen kuulnud kriitikat Tallinna linnapeade debati aadressil. Mulle see saade meeldis. Tihtipeale kipuvad tipp-poliitikud sellises olukorras liiga hillitsetult käituma, aga kuna kogu rahustite tagavara oli vist ära kulunud, läks mõnusalt löömaks (Kas Pentus kasutab sama rohtu, mis Ansip, ta nägu oli kuidagi kangestunud?) Kas keegi ootas sellest saatest programmi paberilt maha lugemist või midagi muud “sisulist”? Mina ootasin löömat ja seda ma sain.

Lööming toimus kahe grupi vahel: keskerakond ühel pool ja kõik teised teisel pool. Juba selle saate põhjal olin ma kindel, et Keskerakond saab vähemalt 50% ja ülejäänud jagavad seda ülejäänud poolt. Ise nad ju määrasid oma rumala positsioonisõjaga selle protsendi ja kuna neil midagi muud peale selle, et keskerakond on kaka, öelda polnud, siis said nad lõpeks isegi vähem kui poole Tallinna häältest. Paras!

Muude omavalitsuste kohta pole mul suurt miskit öelda, minule tuttavates kohtades läks nii nagu alati on läinud. Aga kas keegi võiks mulle ära selgitada fenomeni, miks Tartus reformikatel ikka veel enamus tuli? Kui mina Tartus käin, siis näen ma seal inimesi, kes võiksid näiteks sotside valijad olla. Heal juhul ka neid, kes irl-i valivad, aga millise kivi all nood refomi hääletajad on, ma leidnud küll pole. Isegi asotsiaale, kes kah mu teada reformi valivad, sest nood on nii sümpaatselt optimistlikud, pole ma Tartus eriti kohanud. Kas Tartu penskarid valivad tõesti reformikaid?

PS! Kui meil ei võeta vastu ühtegi seadust, mis rangelt reguleeriks valimisreklaami ja kohustaks riiki parteide asemel valitavaid reklaamima, on meil varsti vaid kolm ja pool parteid alles.

