Ämblikutefoobidele

ÄmblikKuna ma kipun siin blogis jälle liiga erinevatel teemadel rääkima, siis kirjutan veel ühest teemast, millest ma siin enne pole rääkinud – ämblikutest. Või õigemini ämblikulaadsetest, sest siin seisnebki kogu jutu point. Ma tean küll, et tähenärimine on vastik pealt vaadata, aga ma kohe ei saa, kui inimesed kurja kallale kutsuvad. Need kurjamanajad on ämblikutefoobid, kes ei tee ämblikulaadsetel vahet. Ma kujutan ette küll, et kui sul foobiahoog igavese kimaga peale tuleb, siis on raske näha, et mis see täpselt tolle hoo põhjustas. Aga kui too polegi ämblik?

Ok, alustan kaugemalt. Igasugused elukad jaotatakse nii, et kõige laiemalt öeldakse “loomad”, sellest peenem jaotus on “Lülijalgsed”, kes siis jaotuvad putukateks, ämblikulaadseteks ja vähkideks. (See jaotus oli pisut lihtsustatud). Nüüd tuleb oluline osa.

Need ämblikulaadsed jagunevad veel omakorda igasugu toredateks elukateks, kelle ühine näitaja on see, et neil on kaheksa jalga. Peale ämblikute kuuluvad sinna alla näiteks võsapuugid. Keegi ju ei ütle kui enda küljest puugi leiab, et mul oli ämblik külge imenud, eksju? Aga miks siis inimene näeb koibikut ja ütleb, et see on ämblik? Ei ole ämblik, kõigest ämblikulaadne. KoibikKoibiku ja ämbliku vahe on sama suur kui ämbliku ja puugi.

Minu jutu eesmärk ongi selgitada, et tehke vahet koibikul ja ämblikul. See on ülilihtne. Koibik, nagu ta nimigi ütleb, on jubepikkade jalgadega. Ämblikul on hoopis teistsugune keha ja jalgade suhe. Ämblik on tavaliselt siuke ilus ja karvane ja värviline. Ta võib võrku kududa, aga ei pruugi. Näiteks too ülemisel pildil olev iludus saab oma saagi ilma ka kätte. Teine erinevus ämbliku ja koibiku vahel on see, et ämbliku keha on nähtavalt kaheosaline. Koibikul sellist ilusat karvast peput pole, vaid tema jubepikad jalad on kõik üheosalise keha küljes. Muide, need pikad jalad koosnevad mõnedel koibikutel kuni sajast lülist. Ja koibikud on tavaliselt igavat värvi. Muideks, ma ei tea ühtegi Eestis elavat ämbliku- või koibikuliiki, kes toituks inimverest. Puuk toitub küll, aga puuki tasubki karta. Puugifoobik on täitsa põhjendatud hirm.

Seega, lepime kokku, et kõik te kallikesed, kes te ämblikke kardate, et kui on lühemate jalgadega ja nunnuma välimusega, siis karjute “Appi ämblik!”, aga kui hallim ja kolepikkade jalgadega, siis karjute “Appi koibik!”

