Pisifirmade ahistamine!

Sattusin täna lugema uudist, et Eile loodi Raamatupidamisettevõtete Liit. Ohh, milline tore mõte, arvasin, kui olin pealkirja ja pea terve jutu läbi lugenud. Jutu lõpust leidsin aga tingimused milliseid ettevõtteid silmas peetakse. Panen need tingimused siia kirja ka:
Liitu saavad astuda kõik raamatupidamisteenust osutavad ettevõtted, kellel on 5 ja enam töötajat, büroo peab olema tegutsenud vähemalt 2 aastat. Lisaeelduseks on vastutuskindlustuse olemasolu.

Tore jah, minu firma ei kvalifitseeru kohe kuidagi, välja arvatud see kaks aastat. Ilmselt läks too punkt sisse kuna mingi nondest ettevõtetest on alles nüüd valmis tehtud.

Mõtlema pani mind ka see idee, et raamatupidamisfirmal peaks olema vastutuskindlustus. Ma olen 20 aastat raamatupidaja olnud ja selle aja jooksul ei meenu mulle ühtegi korda kui mingi ettevõte oleks minu tegevuse tulemusena kahju kandnud. Pigem vastupidi. Maksuametiga suhtlemisel olen ma alati väga osav olnud. Olid ajad, kui iga kuu pidi deklaratsioonidega maksuametis kohal käima. Ning mitte lihtsalt, et lähed ja paned aruande kasti, vaid et ootad oma ametniku ukse taga ja annad talle aruande üle ja vaatate koos kõik üle ka veel. Olid ajad! Nüüd käib kõik läbi interneti ja ma isegi ei tea, kes mu ametnik on.

Samas olen ma elu jooksul igasuguseid raamatupidajaid näinud. Raamatupidajad nagu kõik teisedki normaalsed eestlased, armastavad teisi ametikaaslasi arvustada. Alati saab ju midagi teist moodi vormistada jne. Kunagi ammu olen ka näinud raamatupidamist, mis ei klappinud panga paberil antud saldoga. Esimene number, mille kontrollimine on kõige lihtsam! Ma ka tean kuidas raamatupidaja saab ettevõttele korvamatut kahju teha.

Mul üks tuttav võtab raamatupidamisteenust mingist firmast. Raamatupidamisfirma kohustus on ka maksualast nõu anda. Minu tuttavale andis firma kena nõu müüa neile kuulunud maatükk ilma käibemaksuta. Käibemaksuseadus aga arvab, et Maksuvabastust ei kohaldata kinnisasjale, … krundile planeerimisseaduse tähenduses, kui sellel ei asu ehitist. Kui Maksuamet seda käibemaksu nõudma hakkas, oli intress juba väga suureks numbriks paisunud. Mingit kindlustusraha maksuametile ära maksmiseks ta igatahes küll ei saanud. Seega olen ma nõus, et raamatupidamisfirmad on kahtlased kohad.

Aga …

Kahtlased ongi pigem sellised firmad, kel on tööl rohkem kui viis inimest. Millepärast peaks raamatupidaja minema tööle raamatupidamisfirmasse, kus üldjuhul on madalamad palgad kui suure firma raamatupidajana palgal olles? Aga ikka seepärast, et ta ei sobi suure  firma raamatupidajaks, kuna ta ei oska mingit asja.

Vaadates vastloodud liidu firmade nimesid, siis ega ma neist ju otseselt midagi ei tea, kuna ma ei ole turu olukorra vastu huvi tundnud. Võtsin lahti kõige nupsukuma nimega asutajafirma lehekülje ja nende hinnakirja. Rosin on lehekülje lõpus: Tähelend pakub raamatupidamisteenuseid, millele lisandub käibemaks … ülla-ülla 18 protsenti🙂

Ahh, et seepärast oligi neil liitu vaja! Selleks, et anda märku, et pisifirmadest raamatupidamisteenuse pakkujad ei päde ja samas varjata oma nõrkust ühtlase müüri taha.

Mina ei tea kuidas teised arvavad, aga minu jaoks on kahtlane, et raamatupidamisfirmal on kindlustus jamade eest. Õppinud ja pädeval raamatupidajal selliseid jamasid ei juhtu ja kui firmal on jama juhtunud, siis teavad sellest varsti ka su konkurendid ja toda häbi nii lihtsalt kinni ei maksa.

Mul on firma väga lihtsal põhjusel – Eestis pole firmadel erilisi maksukohustusi võrreldes FIEga. Normaalne oleks, et kui ma üksinda ettevõtlen, siis oleks ma FIE, aga Eestis see mõistlik pole, sest siis maksad sa end siniseks hoolimata sellest, kas sul sissetulekuid on või mitte. Ma arvan, et kui raamatupidaja teeb rahulikult üksinda firma, siis on ta pädevam kui raamatupidamisfirma, kus on tööl palju raamatupidajad. Kuna mitme töötajaga firmas on igasugused admin ja püsikulud kõrgemad kui üksikettevõtjal, ei saa ta töötajatele normaalset palka maksta, kuna turg on pingeline. No ja nii jäävadki talle vaid kehvemad raamatupidajad. Mina teen omaette oma kodus oma tööd ja kellelegi enda käsutamise eest maksma ei pea – kogu raha jääb mulle. Kui ma seda ei oskaks, poleks mul ka kliente. Kliendid olen kõik läbi tutvuse saanud – kui ühele keeraks, poleks mul kedagi.

Äkki peaks tegema liidu raamatupidamisfirmadele, kus on tööl kuni kolm inimest? Saunds laik ää plaan! Kuigi ma tean veel vähemalt ühte firmat, kus on üks raamatupidaja/audiitor, aga sellist firmat ei tea, kus kuni 3 raamatupidajat oleks omavahel seljad kokkupannud, et ühe mütsi all teenust pakkuda.

Tagged:

