Välisjalanõudest

Lugesin eile Oti juttu kuidas ta Hollandis käis ja sealt jäi silma üks lause, mis tõi meelde ühe mu möödunud mõtiskluse. Lause selline: “Meelde on jäänud välisjalanõudega toas käimine, rõske ilmad, vaikne külaelu, räme tantsmine ja toas suitsetamine.”

Kui ma esimest korda väljamaal, täpsemalt Saksamaal, käisin, jäi mulle samuti silma, et inimesed käivad välisjalanõudega toas. Siis ma arvasin, et ilmselt on neil puhtamad tänavad, et neil ei lähegi välisjalanõud nii mustaks, et nendega ei kõlbaks magamistuppa tatsuda. Vastandina meenus jälle mu Moskvas käik, kus me igal õhtul pesime juukseid ja need olid tõeliselt mustad. Nii mustad, et välja voolas määrdunud vesi. Nii ma siis nõuka aja lõpus jõudsingi otsusele, et NSVL on must ja läänemaailm puhas.

Enam ma nii ei arva. Esimese kogemuse sain Pariisis, kus tänavad olid korralikult sodi täis loobitud ja kui ma baarileti ääres küsisin endale tuhatoosi, vaadati mind imelikult ja öeldi, et konid visatakse põrandale. Enam see Pariisis nii pole, aga 20 aastat tagasi oli. Samuti olen ma kindel, et nõuka ajal oli näiteks Tallinn palju puhtam kui nüüd. Põhjus lihtne – prügivedu polnud tasuline ja kõikide poodide uste taga ja üldse suva kohtades leidus prügikaste. Kõigile lastele õpetati ka, et isegi maha sülitamine on ebaviisakas rääkimata sodi maha viskamisest.

Ämblik

Suurenda pilti! Ma ise olen võttega väga rahul🙂

Kuid kord nägin ma telekas mingit dokumentaali mingist väikesest riigist, millisest, enam ei mäleta, igatahes mitte mingist tuntud suurriigist ja filmis räägiti tolle rahva kombestikust. Kultuuritraditsioonidest, no nii nagu näiteks räägitakse mingist aafrika külapeost või ka eestlaste laulupeost, mis on arhailine komme ja turistidele samavõrd huvitav kui pärismaalaste niudevöös nõidumine.  Vot ja selle riigi kohta öeldi, et seal on kombeks tuppa sisenedes välisjalanõud ära võtta, sest need on mustad. Mul jäi suu täiesti lahti.

Ma pean end ka igati tänapäevaseks ja läänestunud inimeseks ja arvan täpselt samamoodi. Kus kohas siin midagi imelikku on? Välisjalanõud ju ongi mustad ja täiesti loomulikult ei tohi nendega elamises ringi paterdada. Mul on selle vastu lausa füüsiline vastumeelsus ja kui keegi nii teeb, ilmuvad mu vaimusilma sada miljon koledat bakterit, mis ta jalajälgedesse maha jäävad ja ainult ootavad, et kellelegi kallale karata. Tegelikult ka. Tavalise toatolmu suhtes pole mul mingeid eelarvamusi ja seda ma koristan siis kui tuju tuleb, mitte hügieenivajadusest.

Juu ma siis ikka olen mingi metslasest friik, aga igatahes arvan ma jätkuvalt nii ja olen avalikult kuri kõigi vastu, kes mu elamises välisjalanõudega kõnnivad. Õnneks neid eriti ei leidu, sest välisjalanõusid peavad suurem osa eestlasi mustadeks. Kuna ma kipun ühtlasi ka laisk olema, siis juhtub, et ma ka ise vahest vääratan, kuid alati tunnen ma end sealjuures ebameeldiva ja pahatahtliku inimesena. Vot nii!

5 thoughts on “Välisjalanõudest

  1. Oudekki 11. august 2010, 13:05

    Võrokesed kaebasid kunagi, et küll need setud on ikka mustad, sest kui laua taga ühisest kausist söödi, siis võrokesed toetasid oma lusika kausi servale – siis kui oli jooki vaja rüübata vms – setud aga lauale. Et kuidas saab lauale panna ja pärast oma suhu, miljonid bakterid ja mis kõik veel… Setud aga leidsid, et küll need võrokesed on ikka mustad, isegi lauda ei saa ära puhastatud nii, et sinna saaks lusikat toetada.

    Samamoodi on nende jalgadega – sokkide mustakssaamine sinu kodutolmus (või ka vastupidine, ega nende sokkideski vähe baktereid ole, kui nendega igal pool ringi lastakse), paljaste jalgade poolt levitatavad bakterid (mõlemat pidi), külalistesussid, kus ka elavad igasusgused bakterid (muide, kui põrandad on kivist, siis seal on ilma jalatsiteta külm). Mina näiteks ei taha eriti võõras kohas sokkide või paljaste jalgadega käia, kust mina tean, kes ja millega seal enne käinud on…😀

    Aga eks Eestis peab külla minnes kaasas kandma lisajalatseid. See on ka üks põhjus, miks ma väga ei viitsi külas käia🙂

    Ja ega otse poriste ja lumiste jalanõudega kuskil toas ei käida (ja ukse taga on tihti jalatsipuhastamisharjad, lume ja pori maades)

    Like

    • Manjana 11. august 2010, 13:19

      tean, et sind see foobia ei paina, aga ma ei teadnud, et sul on mure jalgade määrdumisega. see ei vaeva jälle mind🙂

      Like

  2. Oudekki 11. august 2010, 13:22

    Aa, ja Ella Ilbaku mälestustes on ka see episood, kuidas ta Pariisis harjus trammist tulles pileti tänavale pillama ja kuidas Berliinis siis politseinik lasi tal selle üles korjata ning viis ta kättpidi prügikasti juurde🙂 Et Pariis ka ei muutu …. Praegu Pariisis ka konisid ei pillata seepärast, et baaris enam ei saa suitsetada, eks, mitte et konid käiksid toosi🙂

    Noh ja Londoni metroos kaotati prügikastid terroristide kartusel ära ja palgati rohkem koristajaid….

    Like

  3. mr.Costello 12. august 2010, 01:07

    See riik, mida seal Deutsche Welle saates näidati, oli minu meelest Korea.

    Like

  4. […] naine &emdash; august 12, 2010 Lugesin täna Manjana kirjatükki, muuseas seal juttu jalatsitega toas käimisest. Olen 99,99% tema seisukohaga selles küsimuses […]

    Like

Kommenteerimine on suletud.

