Sotsialistlik versus kapitalistlik vanalinn. 1. osa: Lühike jalg

Täna leidsin FB-st fotoalbumi tosin, kus Dan Mikkin oli pildistanud erinevaid Tallinna tänavaid 12 aastat tagasi ja nüüd. Selline teema on mind varemgi võlunud ja 2005. november tegin blogis postituse Tallinna lennujaamast enne ja nüüd.
Täna hakkasin aga eriti tubliks ja kammisin läbi oma nõuka ajast pärit postkaardikogu (ok, tegelt pole see ainult minu kogu), võtsin sealt välja Tallinna pilte ja suundusin nendega vanalinna. Postkaarte oli mul kaasas kuus, aga mõnel neist oli mitu kohta ja üks koht kordus kaks korda. Võib ju arvata, et Tallinna vanalinn on mingi konserveeritud koht, kus ei muutu suurt midagi. Tegelikult muidugi nii ei ole. Tänase postituse sisu on kõige rohkem muutunud vanalinna tänav ja eriti üks maja seal.

Jutt käib Lühikesest jalast. Tänava ajalugu võib lugeda siit.

Lühike jalg 1978

Lühike jalg. Foto: G.German 1978

Ja nüüd täna tehtud foto:

Lühike jalg 2010

Lühike jalg september 2010

Tänava üldpilt on täiesti teistsugune: 1978 oli vasakpoolsed majad tumedad ja parempoolsed heledad, kuid nüüd vastupidi. Minu arvates on parem pool kehvemaks muutunud – tumeroheline värv koorub ja eee pole väga ilus. Uks on kinni müüritud.

Naljakas on see, et trepi käsipuu lõppu on ilmunud rõngas, rõngas mulle meeldib🙂

Muideks, kas keegi mäletab mis muuseum nõuka ajal ühes vasakpoolses majas asus? Ma pakun, et näiteks Kristjan Raua, aga ma täpselt ei mäleta, nüüd on seal pool Tilga galerii ja mingi turistipood.

Kuid kõige suurema üllatuse valmistas mulle väravatorn, mis on tundmatuseni muutunud – kadunud on kõik aknad või noh, kõik on kadunud ja torn on nagu iga teine torn – hall ja laskeavadega. See vanaaegne roosa elumaja oli jupi vähem soliidne.

Postituse eesmärk ei ole mingi kunstiteadlase ülevaade, vaid lihtsalt vaadata kuidas aeg muudab ümbrust. Seepärast ei kavatse ma ka öelda, et kas mulle muutus meeldib või mitte, sest mul pole sellist arvamust. Kes tahab, võib oma arvamuse välja öelda. Muideks – pildistajast paremale jääb üks kohvik, kus on väga head küpsetised.

Tagged:

10 thoughts on “Sotsialistlik versus kapitalistlik vanalinn. 1. osa: Lühike jalg

  1. tqnis 29. september 2010, 19:08

    Väravatorn on tõsine üllatus. Vaat mida pole tähele pannud…

    Mis muuseumisse puutub, siis ega Sa Adamson-Ericu muuseumit silmas ei pea?

    Like

  2. tqnis 29. september 2010, 19:21

    leidsin internetist sellise teksti:
    “- Lühikese jala väravatorn, asetseb jalakäijatele mõeldud Lühikese jala Toompea-poolses otsas. Torn rajati 1450ndatel aastatel ja on ümberehitatuna ning 1980ndatel aastatel restaureerituna säilinud tänini.”

    http://konspekt.transinf.com/referaadid/tallinna_ajalugu.php

    On see nii, ei julge öelda – küllap, aga kõik internetis kirjutatu siiski pole tõde.

    Like

  3. Manjama 29. september 2010, 20:45

    Oli vist jah Adamson-Ericu muuseum. Muuseum väidab, et praegu on ka: http://www.ekm.ee/adamson.php?id=46
    Imelik, ma vaatasin, aga ei näinud, eks ikka juhtub.

    Äkki siis 1980 tehtigi need väravatorni muudatused? Minu pilt on ju varemast ajast.

    Like

  4. tqnis 30. september 2010, 00:21

    Üks variant on jah olümpiamängud, siis tehti päris palju. Aga Poola restauraatorid olid siin Tallinnas hiljem ka päris pikalt. Millalgi tehti seal Taani kuninga aias, seal väiksema värava ja timuka maja taga päris palju, aga see oli vist 80-ndate teine pool. Umbes samal ajal, kui Rüütli või tollasel Rataskaevu tänaval Ajaloo Instituudi maju korda tehti või kihva keerati. Kuskil mainiti ka Hortus Musicust ja seda, et 80-ndate lõpul või umbes sel ajal said nad selle torni endale kontserdipaigaks ja koduks.

    Muide, Lühike jalg olla või olla olnud Tallinna kõige enam kummitavam tänav. Enne sõda oli seal statistikaamet ja pärast seda, kui seal ööpäevade kaupa feliksitega (või ilmselt muidugi mitte feliksitega, vaid nende lääne analoogide või originaalidega) 1934. aasta rahvaloenduse andmeid kokku löödi, olla kummitusi oluliselt vähemaks jäänud.

    Like

  5. Manjama 30. september 2010, 00:41

    Ma ei usu eriti kummitustesse ja ma kardan, et nonde feliksitega töötasid ka inimesed, kes maailma reaalselt suhtuvad. Teooria: Kummituste arv väheneb drastiliselt neisse mitteuskuvate inimeste arvu suurenemisel😀

    Ma elasin kooli ajal ühiselamus Toompea serval. Siis räägiti, et seal pidi kummitama, et kunagi keegi poos end ülesse jne. Mul õnnestus seal majas mingid nädalavahetused üksi olla. Polnud seal mingeid kummitusi. Mul oli seal pimeda koridori lõpus tuba. Õhtuti ei julgenud kõik tüdrukud mulle sinna tuppa külla tulla … Aga nüüd kuulub (või mingi hetk kuulus) see kunagine kooli ühikas Tõnis Paltsile ajast mil ta linnapea oli. Meie teine kooli ühikas oli ka vanalinnas, aga seal polnud pimedaid koridore ja selle kohta ei käinud ka mingeid jutte (maja asub niguliste kiriku vastas ehk lühikese jala otsas, sissepääsuga rataskaevu tänavalt).

    Ma kahtlustan, et inimesed näevad kummitusi paremini juhul kui nad neisse usuvad ja sellega kaasneb mingi hirm pimedate vanade majade vastu. Mida rohkem pimedaid käike, seda rohkem võimalusi “vaime” näha.

    Ma tean selle lühikese jala kohta, et vanasti sai sealt väikese värava tagant mõnusalt vanalinna katustele jalutama, aga mingi hetk tehti sinna mingi väike aed ette😦

    Like

  6. Oop 30. september 2010, 00:50

    Adamson-Eric on minu mäletamist mööda jupi maad allpool, ysna tänava alguses. Muuseas, tasub kylastamist, neil on seal ysna huvitavaid näitusi. Viimane kord näiteks jaapani maalid.

    Like

  7. Franz 30. september 2010, 09:46

    Pika jala väravatorn on üks Tallinna tuntumaid kummitusmaju. 1985. aasta novembris käisime ühel õhtul ühe tuttavaga selles hoones (siis vist oli remont algamas ja majja pääses sisse), kuid mingeid kummitusi ei näinud.

    Like

  8. […] Sotsialistlik versus kapitalistlik vanalinn. 1. osa: Lühike jalg […]

    Like

  9. […] Sotsialistlik versus kapitalistlik vanalinn. 1. osa: Lühike jalg […]

    Like

  10. […] Sotsialistlik versus kapitalistlik vanalinn. 1. osa: Lühike jalg […]

    Like

Kommenteerimine on suletud.

