Sotsialistlik versus kapitalistlik vanalinn. 4. osa: Saunatorn ja Suur-Kloostri tänav

Ilmselt ei löö kõigile kohe pilti ette, kus asub vanalinna müüris Saunatorn ja sauna seal ka juba ammu pole. 1. keskkool või Adolfi Gümnaasium kõlab juba tuttavamalt. Tollesama Saunatorni kohta oli mul kaks postkaarti mõlemalt poolt müüri ja lisaks veel sajanditagused fotod internetist.

Kopin internetist tsut infot ka: Saunatorn sai nime kunagise nunnade sauna järgi. Selle lagunenud ülaosa lammutati 19. sajandi lõpul ja rekonstrueeriti Nunnatorni eeskujul. Saunatorni ja Nunnatorni vahele linnamüüri sisse raius Riia arhitekt Wilhelm Neumann 19. sajandi lõpul Kloostri tänava teravatipulise värava, millest kahel pool paiknesid eraldi avad jalakäijate jaoks.

This slideshow requires JavaScript.

Kui mina kolmapäeval Suur-Kloostri tänaval käisin, tehti seal ühele majale remonti. Tornid tunduvad samasugused olema, kuid selle remonditava maja korstnad on pikemaks kerkinud võrreldes 1986. aasta fotoga. Müürilt on kadunud antennid ja kaugemal paistev kirikutorn on rohelise asemel musta värvi. Muideks: Suur-Kloostri tänava nimi oli ENSV-s Nooruse tänav.

Müüri seestpoolt vaates on müür ikka samasugune, kuid kooli ümbritsevasse (19. sajandil kui sotsialistlikul ajal eksisteerinud) aeda on tehtud suurem auk, et autod kenasti sisse mahuks ja hoovist on kadunud puu, mis Kuldjala torni varjutas.

Eelmised:

Sotsialistlik versus kapitalistlik vanalinn. 1. osa: Lühike jalg

Sotsialistlik versus kapitalistlik vanalinn. 2. osa: Raekojaplats

Sotsialistlik versus kapitalistlik vanalinn. 3. osa: Pikk jalg

Teemast mööda

Sõitsin täna Tartu-Tallinn bussiga. Esimeses pingis ukse pool. Bussijuhi taga istus noorepoolne ema oma umbes 10-aastase pojaga. Ilusate nägudega inimesed, poeg päris emale sarnase näoga. Alguses käis mulle lihtsalt närvidele, et poiss pidevalt rääkis ja täielikult alla oma vanust juttu. Kujutasin ette, et kui ma nende poole piinatud pilgul vaatan, otsustab poeg pisut energiat oma häälest maha võtta, aga ma vist poleks pidanud vaatama, sest ma poleks tahtnud seda näha.

Mäng alljärgnev: “Ema pane silmad kinni. Pane päris kinni, ma tahan ühte naljakat trikki teha. No pane kinni, ei ole ju kinni.” Noh ja ema siis pani silmad kinni ja poiss võttis ema lõua kätte ja suudles teda. Tegelikult ka. Aga see pole veel kõik.

Poiss kiljub elevusest ja küsib, et kas sa kõdi kardad. Ema räägib, et ei karda. No ja nii juba jupike aega. Mõtlen, et heidan pilgu. Ema oli sellise ülilühikese seeliku ja pikkade saabastega ja tal oli D-korv. Võib-olla isegi DD-korv. Igatahes imposantselt väljapaistev dekoltee ja kõdistamine seisnes selles, et ta poja käsi oli rindade vahel. Ja ema ei kartnud kõdi.  Ma tahaks loota, et ma nägin valesti.

Tagged:

