Tema majesteet lugeja. Alan Bennett

Eile ei lugenud ma midagi. Tegin ringkäigu linnas (aiaaugust sooritatud fotojäädvustus allpool) ja õhtul käisin Pimeda sügise eemale peletamise peol, kus osalesid peamiselt alla 30-aastased tüdrukud. Mulle meeldis, kuulus ilmselt minu keskeale lähenemise programmi, kus saab meelde tuletada kui vahva ehk mittevahva oli olla noor.

Sügisene võidusõit

Sügisene võidusõit

Kuid tegelikult tahtsin rääkida üleeile loetud raamatust. Seda pakkus mulle FB-s Oop kui ma kurtsin, et tahaks ulmele vahelduseks midagi muud ja tänapäevast. Siis ma polnud veel Videvikku lugenud ega kurtnud, et lugemine on hakanud mu elust kõike muud välja tõrjuma. Kuid raamatute lugemise fenomenist too raamat just rääkiski. Imelik, et Oop nii täpselt ära tabas. Õnneks pole minuga nii hull lugu kui inglise kuningannaga, kes polnud kunagi varem sellise haiguse kätte jäänud.

Tema majesteet lugeja Teise kokkusattumusena sattusin üleüleeile nägema Ringvaates lõiku, kus balletitantsijad käisid kuningakojas medaleid saamas ja peamine probleem oli kuningannale sobivalt kummardamine. Ma vist ei pea mainima, et sarnane mõte täidab mind Püha Vihaga. Ma jälestan monarhiat ja ei saa aru kuidas neid ollakse nõus üleval pidama ja kummardama! Miks peaks eksisteerima mingi tüüp, kellele külla minnes ei suruta kätt, vaid tuleb alandlikult kummardada? Jäle!

Raamatus sai kuninganna ise aru, et tema positsioon on loll ja mõtetu. Et suurem osa poliitilisest eliidist on harimatu ja mõtlemisvõimetu. Ja et elu mõte on heade raamatute lugemises.

Mulle meeldivad naljakad raamatud, aga naerda ma lugedes ei saanud, kuigi tutvustuses lubati. Võimalik, et ma pole ühtegi inglise geikirjaniku raamatut lugenud ja seepärast siis. Või ma ei saa sellisest naljast aru. Aga laps naeris Videvikku lugedes mitmeid kordi ja luges naljakad kohad ette. Ma siis ka ei saanud aru miks need naljakad on.  (PS! Raamatukoi poes on Bennett ühe n-ga)

Aga milleks internet on. Vaatame nood kuningannale kättejäänud raamatud ja kirjanikud üle.

Ivy Compton-Burnett. Kogemata võetud raamat, mis esimeseks lugemiseks keeruline, kuid hiljem juba nauditav.
Nancy Mitford. Kuninganna teadis teda ja ta sugulasi. Kirjutas inglise kõrgklassist, kuningannale meeldis.
Normani soovitatud J. R. Ackerley kahemõtteline raamat koerast ja inimsuhetest.
Lauren Bacalli mälestused, millest selgus, et kuninganna enda elu oli jube igav.
Prantsuse kirjanik Jean Genet, kellest prantsuse president polnud ei ööd ega mütsi kuulnud ja kellelt on ka eesti keelde kaks raamatut tõlgitud.

Nii, ma nüüd rohkem ei viitsi otsida. Igatahes võin öelda, et nii palju ma lugenud pole, et suudaksin inglise kirjanduse nüansidel tehtavale inglise huumorile õigel ajal reageerida. Kuid igatahes leidsin eileõhtusel peol mitu võimalust toda raamatut tsiteerida. Asi seegi😀

One thought on “Tema majesteet lugeja. Alan Bennett

  1. Oop 24. oktoober 2010, 17:26

    Jep, see on väga hästi tsiteeritav raamat.🙂

    Like

Kommenteerimine on suletud.

