Näärivanadest

Mingi meem käib ringi. Kõik inimesed kirjutavad jõulude kohta nii kenasti, et tekkis tahtmine midagi koledat vahele öelda. Mitte, et mul oleks lapsepõlvega mingeid trabuleid, või et mulle poleks nõuka aeg meeldinud, aga ikkagi.

Too pilt on tehtud lastesõimes. Ja muidugi ma kartsin näärivanasid. Neil oli ju vits halbade laste karistamiseks. Kunagi ei või teada, millal sind vitsa vääriliseks võidakse pidada. Ma ei usu, et ma esinemist oleks kartnud, laval kekutamine on mulle pea alati meeldinud. Ema rääkis, et see kingitus, mis tal käes on, tuli lastesõimele anda. Too pole mingi vananenud komme, kui mu laps sõimes oli, tehti samamoodi, küll ainult ühel aastal. Mul lapsena polnud äraandmise vastu midagi, sest tollest üritusest puudub mul igasugune mälestus. Seda kasvatajat ma ka ei mäleta, kes mu kõrval seisab.

Näärivanale salmi lugemas. Umbes 1971. aastal.

Näärivanale salmi lugemas. Umbes 1971. aastal.

Ma tean, et oli peresid, kes tähistasid jõule. Minu pere küll ei tähistanud ja ma ei usu, et me ainsad olime. Ateism oli väga normaalne uskumus. Mul pole ka kodus kunagi näärivana käinud. Keegi sugulastest ilmselt ei viitsinud orgunnida, kingitusi sain küll, kuuse alt. Esimeses klassis ostsime plastist kuuse ja see käis meil väga mitmeid aastaid ja meeldis mulle väga, sest plastist kuusega oli parem mängida ja kuuseehetega mängimine oli põnev tegevus. Kuusk toodi tuppa peale jõule, sest varem oli keelatud ja meil oli seadusekuulekas pere.

Me ei käinud kunagi kirikus, vanaema ja vanaisa ka ei käinud. Kui kodukülas oleks mõni kirik olnud, siis äkki oleks käinud. Mina ei ole ristitud. Paljud mu eakaaslased lasid end nõuka aja lõpus ristida ja abiellusid kirikus. Üheksakümnendatel läks popiks kirikus toimetada. Mind pole see muinasjutt kunagi liigselt köitnud ja ma ei tea, miks ma peaksin tähistama kellegi tundmatu muinasjututegelase sünnipäeva. Muidugi ma olen jõulude ajal kirikus käinud. Keskkooli ajal. Igav oli. Hiljem ei ole, mulle ei meeldi sedatüüpi massiüritused, kus lõbus ei ole. Sünnipäev võiks lõbus olla. Luterlik kirik on liiga tõsine koht, sobiv kunstisaaliks. Tegelikult on jõulud suht negatiivne püha, sest on palju inimesi, kes on õnnetud, kuna neil pole seda õhtut kellegagi veeta, kel pole piisavalt raha, et endaarvates parimaid kingitusi teha. Tundub nagu oleksid jõulud nagu mingi kohustus, ühiskondlikult heakskiidetud rituaalide rida, mille täitmine näitab, et sa oled ühiskonna täisväärtuslik liige.

Kinkide tegemine mulle tegelikult meeldib, kuid ma tahaksin teha nii nagu ema, kes mu suuremaks saades kippus kingitusi varem kätte andma. Ma tahaks ka varem kingi kätte anda. Tal oleks seda ju kohe vaja, aga ma mõtlesin, et see on hea kink. Nüüd ma pean peitma ja ootama ja ma ei teagi, kas see talle meeldib või mitte. Võimalik, et ei meeldi. Jama! Ise ma ei mäleta enam millised kingid ma olen sünnipäevaks ja millised näärivanalt saanud. Eks neid toredaid kinke on ikka pika elu jooksul kogunenud.

Et siis kokkuvõttes jõulud imevad ja on palju elusaid toredaid inimesi, kelle sünnipäevi saab tähistada🙂

3 thoughts on “Näärivanadest

  1. Ambrosius 13. detsember 2010, 16:58

    Näärivana seal pildi on kuidagi kramplik🙂
    Aga millal kadus usk näärivanasse? Mulle tundus juba teine nähtud näärivana kahtlane. Võisin siis olla kolmene või neljane. Vanematele ma oma kahtlusi muidugi ei jaganud, kartsin, et äkki siis enam ei tulegi.

    Koolis avastasin (ma lasteaias ei käinud) üllatusega, et paljud uskusid ikka veel näärivanasse. Arvasin hiljem, et võibolla tuli see sellest, et nad lasteaias kollektiivselt toetasid üksteise usku, aga mina olin oma kahtlustega üksi.

    Jõulunarratiivi ei saa ka ilma kogukonna pideva toeta elus hoida.

    Like

  2. Manjana 13. detsember 2010, 17:19

    Ei mäleta täpselt, millal usk ära kadus. Oma lapsele tahtsin igal järgneval detsembril, et nüüd räägin ära, aga mees arvas, et ikka on veel vara. mulle tundus nagu oleks detsember lapselt väljapressimise kuu: kui hea laps ei ole, päkapikk jätab soki tühjaks. sel päkapiku asjal nagu polekski positiivset motiveerimist. muinasjutt on, aga pipraterad on sees.

    Like

  3. udupea 17. detsember 2010, 14:35

    näärivana seal pildil on kuidagi eriliselt mittevana😛

    Like

Kommenteerimine on suletud.

