Soomes kommi söömas

Käisin eile koos bussitäie teismelistega Helsingis ekskursioonil. Kui laps ütles, et neile tehakse trett Fazeri tehasesse, tekkis mul suur soov kaasa minna ja see oligi võimalik. Ma olen kunagi nõuka ajal käinud Kalevis detsembris kommipakke pakkimas ja siis sai natuke ka tehast näha. Igasugused tehased on ju nii põnevad ja kommitehas tähendab, et seal saab ohjeldamatult kommi süüa.

Fazeri tehase välisuks

Fazeri tehase välisuks

Kommi saigi nii palju süüa, et isegi täna ei taha neid enam näha. Fazer asub Helsingi äärelinnas ja Fazeritiel asuvas tehases tehakse ainult šokolaaditooteid. Minu väide FB-s, et tänapäeval imporditakse-eksporditakse kõiki kaupu igale poole, ei pidanud paika. Fazeril on väga palju tooteid, mida nad Eestisse üldse ei too. Ida-Euroopa turul on nende šokolaaditoodetest kõige minevam Geiša ja Põhjamaades Dumle kommid. Mina olen idaeurooplane, mulle maitseb ka Geiša rohkem. Kuid kuna valik oli liiga suur, siis ma päris kõike ära proovida ei jõudnudki. Tehasest proovimiseks antud komme välja tuua ei tohi ja kui tervet šokolaadi ära süüa ei jõua, tuleb pool prügikasti visata. Sähendune raiskamine!

Minu pettumuseks aga tootmisruume meile ei näidatudki. Meie giid ütles, et kuu aega tagasi veel näidati, kuid nüüd saime ainult nende firmainfot ja kommi süüa. Tootmise kohta näidati mingit vanaaegset soomekeelset inglise subtiitritega reklaamfilmi, mille kõige lõbusam koht oli see, kus ekraanile ilmus teade, et filminäitav arvuti sai lõpuks ühenduse internetiga. Kõigile kohalkäinutele kingiti tuuri lõpus kott fazeri toodetega: näts, šokolaad, Dumle pakk ja pakk täisterast “Jälkki uuni nappi”, mida ma maitsnud pole, aga mis paistab kui leib.

Minu profiiliga münt

Minu profiiliga münt

Järgmisena käisime Heurekas. Seal oli meil aega 3 tundi, kuid päris kõike ma korralikult üle vaadata ei jõudnudki. Kõige põnevam oli vast planetaarium, kus näidati harivat filmi erinevatest tähtededest, planeetidest jne; nende tekkimisest kadumisest, päikesetuultest jms. Võrreldes prillidega vahitavast 3D-kinost, oli too film (ilma prillideta) palju tõepärasem ja ma tegelt ka kartsin, et sateliit maandub mu põlvel. Olen aastaid tagasi käinud kahes planetaariumis ja Heureka oma oli mõlemast sisu ja tehnika poolest mäekõrguselt üle.

Teine põnev atraktsioon oli Soome rahapaja oma, kus must tehti arvutiga pilt ja graveeriti see mündile. Lae all nööril jalgrattaga sõiduvõimalus paistis ka väga põnev, aga mina seda läbima minna ei julgenud, kuigi ma teadsin, et see on täiesti ohutu. Suuremal osal atraktsioonidel olid juures elektroonilised selgitustahvlid, kus keeltest sai valida soome, rootsi, vene, inglise ja EESTI keele vahel. Kuna Helsinki pole kaugel, siis võib igaüks ise minna ja üle vaadata, mis talle seal kõige rohkem meeldib. Kes Soome minna ei viitsi, siis astugu läbi Tallinnas asuvatest energiakeskusest  ja tervishoiumuuseumist, saab ka osalise tunde kätte.

4 thoughts on “Soomes kommi söömas

  1. udupea 17. detsember 2010, 14:33

    heh, kommitegemise protsess ise see kõige huvitavam asi ongi!
    sellest kuidas komm kokku segatakse kuni paberisse keeramiseni välja

    Like

  2. Larko 17. detsember 2010, 15:21

    Olen kahel korral Fazeri tootmisprotsessi oma silmaga näinud. Asi on täpselt nii nagu vorstiga: parem on seda mitte näha🙂

    Faktiline täpsustus: Nii Fazeri tehas kui ka Heureka asuvad Vantaa linnas, mitte Helsingis. Fazer küll väga napilt üle linnapiiri aga siiski.

    Like

  3. Manjana 17. detsember 2010, 16:00

    tegelikult giid mainis seda Vantaa asja. ma nägin aint silti, et 3 keha🙂

    Like

  4. murumutt 27. detsember 2010, 00:16

    Ja minul on Kalevi kommipakkimise aegadest surmani meeles “õudukas”,kui poisid ära väsisid ja assortiikarpidesse enam ei lugenud ega ladunud,vaid kamaluga lajatasid kuidas juhtus ja palju juhtus…Nii tihti tuleb meelde.Poistest üks on nüüd vallavanem,teine koolidirektor…

    Like

Kommenteerimine on suletud.

