Taaskasutus. “Upcycling ja downcycling”

Valimiste ajal on pidevalt tunne, et mulle kas pakutakse prügi või hinnatakse mind prügiks. Igatahes tekib mul peale pesemisvajaduse ka tahtmine pärisprügi vaadata. Internetis ringi lastes sain teada, et meil on eesti keeles jälle mõned sõnad puudu.

Sattusin ingliskeelsete mõisteteni, mida ma polnud varem kuulnud. Recycling on meil laialt tuntud termin – taaskasutus, mis peamiselt tähendab, et võetakse mingi ärakasutatud materjal (klaas, paber), töödeldakse seda ja saadakse uus ja puhas klaas või paber. Kuid juhul mil tulemuseks on uus materjal, mille kvaliteet on kehvem kui see, millest alustati, kannab protsess inglise keeles nimetust Downcycling. Näiteks tehakse kasutatud printeripaberist WC-paberit. Sellele vastupidise tulemusega taaskasutust nimetatakse inglise keeles Upcycling. Sel juhul võetakse mingi äraviskamisele kuuluv asi-toode ja tehakse sellest uus sama või parema kvaliteediga toode. Viki lehel on mitmeid näiteid – näiteks sulatatakse vanad kilekotid kokku ja saadakse vastupidavamad kilekotid – seda juba kodus ise ei tee. Kuid kogu kodune käsitöö vanadest asjadest uute tegemisel, on samuti upcycling.

Põhimõtteliselt võiks ju kasutada sõna “ülesse lööma”, kuid selle tähendus on laiem kui taaskasutuse all mõeldakse, näiteks võin ma end peo tarvis uhkelt riidesse pannes, soengut sättides ja väsinud nägu värvides teatada, et ma löön end üles. Kuna ma tegelikult pole veel äraviskamiseks valmis, siis oleks mingit muud sõna apptsaiklimise jaoks vaja.

Põnevaid käsitöö-ideid teavad eestlased isegi väga hästi ja seepärast panen siia mõned, mis mulle meeldisid. See vööde värk pole vist algselt taaskasutus, kuid ideeks kõlbab väga hästi, kui kodus vedeleb igavaid vöid ja rätikuid-lipse, mida võiks ka ära visata, aga ei taha.

Põnevad vööd

Põnevad vööd

Siin on lausa 100 mõtet. Näiteks võib vanast ratta sisekummist teha uue veekindla rahakoti.

Siit leiab õpetuse kuidas vanast CD-st läikivaid ehteid teha (mis politseiradari täiega ära ehmatavad).

Rohkem ma hetkel neid linke tõlkida ei viitsi. Nonde kolme lingi alt saab nii palju ideid, et kõik mittekapitalistlikud ja keskkonnast hoolivad sõbrad võivad järgmised 10 aastat ainult originaalseid sünnipäevakingitusi oodata.

saabas-lillepott

saabas-lillepott

Kõige lihtsam taaskasutus on õõnsatel asjadel: neisse saab uusi asju panna. Näiteks saapakujuline lillepott on nii moodne asi, et seda võib uuel kujul poest osta, aga see ostja on küll püstiloll, sest vanu jalanõusid tekib ju kõigil. Siit lingilt leiab veel asju, mis lillepottideks sobivad.

Tagged: ,

