Uus ja vana: Rataskaev

Mulle ikka meeldib vanu ja uusi linnavaateid võrrelda! Nüüd leidsin koha, kus on toimunud päris suur muudatus viimase 100 aastaga. Ristmik, kus Rataskaevu ja Dunkri tänav kohtuvad ja kõik teavad, et seal asub too kaev. Ratast küll pole, aga tühja sest. Olulisem on hoopis see, et 1920. aastal on keegi fotograaf Parikas sama kohta pildistanud ja seal pole mingit kaevu, ainult mingi teadetepost. Mingi suur aken on hotelli esiseina raiutud, aa mumeelest pole aknal viga. Muideks: kaevust kirjutas ka Hargla oma Melhiori esimeses raamatus.

Ja siia kopi internetist, mida ma sain kaevu ajaloost teada.
Esimeseks rae ürikutes mainitud linnakaevuks võib pidada tänapäeval oma algsel asupaigal rekonstrueeritud nn. Rataskaevu. Seda kaevu, mida tollases keskalamsaksa keeles nimetati Sternsotiks, mainitakse esmakordselt 1375. aastal. Nimetus tulenes sõnadest “kalk” ja “kaev”, sest suure lubjasisalduse tõttu oli siit saadav vesi kalk. Kindlasti oli veel vanem Raekoja platsil olnud kaev, kuid selle kohta puuduvad arhiividokumentides andmed. Rataskaevu nime sai märgitud kaev märksa hiljem, kui ehitati ratas, mille abil oli veenõusid hõlpsam kaevust välja tõsta.

Aga millal see kaev sinna uuesti ehitati, ma internetist ei leidnud

Tagged:

10 thoughts on “Uus ja vana: Rataskaev

  1. Hundi ulg 25. märts 2011, 09:59

    Minul on pisut kahju sellest kuulutuste postist – mitmeid mälestusi lapsepõlvest. Aga eks see kaevuimitatsioon, mis seisab seal vast paarkümmend aastat on omakorda nüüd juba taas kellegi lapsepõlve mälestus.

    See on Sinult üks tore postitus.

    Like

    • Manjana 26. märts 2011, 14:05

      aga sa siis umbes mäletad, millal sinna see kaev tehti?

      Like

  2. a 27. märts 2011, 02:16

    See kaev tehti … noh üsna “ajaloolisel ajal”. Kaheksakümnendatel? Vot jah, mäletan küll, et tehti, aga täpsustada hetkel… Paneks ikka nõuka aega muidugi. 1985 umbes. Proovin uurida.

    Like

    • a 27. märts 2011, 02:28

      1989 oli täiesti olemas.
      http://www.ra.ee/fotis/index.php?type=2&id=211720

      No ja paistab, et 1979 siis parajasti alles kaevati seal.
      http://www.ra.ee/fotis/index.php?type=2&id=41731

      ! Nu vinge värk selle teise pildiga. Kas “Raekööki” siis 1979 üldse ei olnud vä? Muidugi on teoreetiliselt võimalus, et need aastaarvud pole õiged, aga siiski.

      Like

      • a 27. märts 2011, 03:09

        Raeköök sai valmis 1985 – ehitati siis ilmselt mõned aastad ikka.
        Ja seal kõrval on Dunkri 9 – selle kohta on öeldud, et oli varisemisohtlik ja lammutati 1977 ja ehitati samal kujul. Koopia niisiis suuresti.

        Ma pakuks, et see kaev tehti … vot loogika oleks nii, et tehti siis, kui see Raeköök oli juba valmis. Et suuremad asjad kõigepealt. 1985-1987 – umbes nii.

        Like

  3. Manjana 27. märts 2011, 23:42

    su linkidega komm oli ootele läinud ja ma alles nüüd avastasin. lahedad pildid, suuremad ja paremad, kui ma leidsin.

    Like

  4. a 28. märts 2011, 16:31

    Muide, seal arhiivis on siukest kraami nigu muda. Vähemalt mängu Vana&Uus mängimiseks jätkub tükiks ajaks. Ja isegi mina ei suutnud iga kord ära arvata, et kus see pildi tegija täpselt on seisnud. Isegi täiesti Tallinna kesklinnas.

    Nii et prindi aga välja ja lase käia. Sinu lemmikpiirkond paistab vist olevat umbes see.😉
    http://www.ra.ee/fotis/index.php?type=2&id=245104

    Ma ise ka ükspäev proovisin. Näpud hakkasid külmetama, tead. A midagi ehk sai. Kuigi jah, pole veel kohta kuhu neid üles panna ja minu oskused fotode komputeriseeritud töötlemise alal on ka nagu on.

    Like

  5. Manjana 28. märts 2011, 18:36

    mul otseselt pole lemmikpiirkonda. siiani olen peamiselt vanu postkaarte otsinud osta.ee-st ja postkaarte tehakse vanalinnast.
    see tartu mnt koht on huvitav küll, ma mäletan ainult kui seal oli mingi kole mööblipood.
    peaks neid arhiivipilte uurima, kindlasti leiab palju põnevat. väljaspool vanalinna veel rohkemgi, kuigi määrata on raskem.

    Like

  6. […] Internetis on selline tore koht nagu Rahvusarhiivi fotode kogu Fotis, kus saab ka otsinguid teha ja toredaid vanu pilte leida. Kuna ma käisin Kadriorgu pidistamas, siis vaatasin, mida põnevat nende vana fotokogu sisaldab ja leidsin sealt hulga põnevaid jäädvustusi. Pole kindel, et ma kõik need kohad tänapäeval ka ülesse leian, aga mõnedel on juures ka aadressid ja paljud on neist tänapäevalgi alles, kuna nad on kaitse alla võetud. Päris nii hästi küll pole, kui vanalinnas, kus on väga lihtne õigeid kohti ülesse leida (näiteks Rataskaev). […]

    Like

Kommenteerimine on suletud.

