Kinnisvaraomanikud ja kena varanatuke

Olen eluaeg elanud üürikorteris. Mõned aastad tagasi sellise avaldusega esinedes pidi arvestama inimestega, kes arvasid, et nii pole ju mõistlik, et miks sa maksad üüri, kui võiks laenu maksta. Jube keeruline oli neile selgitada, et minu arust pole mõistlik olla miinimum 10 aastat panga ori. Laenu anti ju kõigile ja kõige ostmiseks. Panka ei huvitanud, et inimesele ei jää peale laenu ja kolesuurte intresside maksmist enam kätte raha, et oma Isiklikus Kinnisvaras inimlikult elada ja süüa osta. Mingil kummalisel põhjusel ei huvitanud ka laenuvõtjaid see, et pärast pole enam söögiraha. Aga mulle meeldib süüa ja mulle ei meeldi kuskil looduslike poriteedega uues kohas elada. Kõik mu üürikorterid on olnud kesklinnas ja üür on alati jäänud kümneid kordi väikemaks kui pangale makstav kümnis samasuguse korteri eest. Mus puudub omanikuks olemise ihalus.

Nojah aga eks selle üürimisega kaasne ka mõningaid üllatusi. Noh näiteks nüüd müüdi see korter ära, milles me elame. Keegi ostis korteri nii, et isegi vaadata ei tahtnud. Ta vaatas majaplaani. Ja nüüd me otsime uut üürikorterit. Kinnisvarakuulutuste lugemine on lõbus tegevus. Eestlane on suhteliselt kinnine inimene ja müümine-pakkumine pole tema tugevaim külg. ENSV-s õpetati, et see, kel on kaup, see on kuningas ja kauba müümisel hinna määramisel lähtutakse tehtud kulutustest ja lisatakse sellele summa, mida tahaks taskusse pista. Turumajanduses aga nii ei käi. Turumajanduses kujuneb kauba hind pakkumise ja nõudluse tagajärjel. No ja nii korterite omanikud leiutavadki igasugu naljakaid asju, mis nende kinnisvara  liigkõrget hinda nende arust peaks põhjendama.

Otsisin mõned välja, mis kinnisvarakoisid hästi kirjeldavad, aga reaalsusega alati ei haaku.

Sõnaraamat

Sellist sõnaraamatut oleks mingile kinnisvara lehele vaja. Kuna tavaliselt on korteri juures ka pildid, siis võib vaadata mida erinevate sõnadega mõeldakse, aga mõtted on erinevad.

Vajab kap remonti – vajab lammutamist või uue maja ehitusmahus raha.

Renoveeritud – (samm edasi eelmisest) vahetasime ära mädanenud aknad, läbipõlenud elektrijuhtmed ja läbiroostetanud torud ning vana tammeparketi moodsa laminaatparketi vastu. Nüüd tahame kogu raha kohe tagasi! Ka seda, mis maitsetuste orgunnimiseks kulus!

Eksklusiivne korter – omab vaadet vanalinnale või merele ja selle eest tuleb sul maksta! Kamoon, suurem osa ajast on Eestis pime, keda see vaade ikka huvitab, kui just miskit valgust ei varja. Ja inimeste maitsed on vaate osas erinevad – meri ja vanalinn on klišee. Sisekujunduses varieerub “ekslusiivne” külmast kontoridisainist ninnu-nännu buduaarini.

Akendest avaneb suurepärane vaade rohelusse ja võimalus nautida hommikupäikest – tuba on külm, pime ja niiske.

Saunavaimustus

Eestlased on (olid?) hullud saunade ehitamise järgi. Saun korteris tõestab, et korter on superlux ja selle eest võib hullu pappi küsida – saun tõstab prestiiži. Mina ei tunne ühtegi alla keskea inimest, kes regulaarselt oma saunas käiks. Vahva on käia mingil peol kuskil järve ääres saunas … 2 korda aastas, aga tihedamini ei viitsi. Pealegi on elektrisaun sauna mõnitamine. Mina eelistan oma korteris iga kell vanni saunale. Saunadega korteritesse aga vanni ei tehta, või kui siis mullivann, mida ei saa võrrelda korraliku suure malmvanniga.

Avar ja suur korter

Suured ja avarad korterid on eestlaste meelest ka 50 ruutmeetrised korterid. Võrreldes paneelmaja ühetoalise või ühiselamutoaga, jah. Avar ja suur võib ka seda tähendada, et remondiga on eriti hoogu mindud ja korterisse seinu ja uksi pole jäetud, aga kaarekesi ja sambakesi jagub.

Ma ei saa ma aru, milleks on vaja avatud kööki? Selleks, et pannkoogi lõhn igale poole pääseks? Köök võib ju vabalt olla väike, kellele Eestis seda 6-kohalist suurt söögilauda (peale lauamängurite) vaja on. Köök ja elutuba koos sobib neile, kes kodus eriti süüa ei tee. Avatud köök tähendab, et pole sul ei korralikku kööki, ega korralikku elutuba.

Meil on mööbel ja igasugu masinaid

Mul tulevad judinad, kui ma mõtlen, et ma pean hakkama kasutama neid diivaneid ja voodeid, mida üldjuhul korterites hoitakse. Kindlasti on neil väärikas minevik, aga välja seda neist ju ei saa…

Need kodumasinad pärinevad ajast, mil energisäästlikest masinatest veel kuuldudki poldud. Nojah, tavaliselt on üürilevõtjad üliõpilased, kel midagi pole. Kuid ikkagi ei tasu nendega mööblite-asjadega kilgata, kui need asjad suht jubedad välja näevad. Aga pliiditüübi võiks küll alati kirja panna. Ma, näiteks, olen harjunud gaasipliidiga.

Lisaks üürile x eurot maksab üürnik kõikide lisakulude eest

Lisakuludeks on näiteks maamaks, mida krdi linnavalitsus kogu aeg vaesel kinnisvaraomanikul tõstab. Lisakulu on KÜ-s kogutav remondifond, mida omanikud tulevikutarbeks koguvad. Aga üüri paneb kinnisvara omanik lihtsalt omasse taskusse, kuigi just sellest rahast peaks ta oma omanikukulusid katma. Tegelikult peaks üürnik maksama lisaks üürile nende asjade eest, mida tema tarbib: elekter, gaas, vesi, prügivedu. Omanik ei saa üüri mitte vaid taskurahaks, vaid oma kinnisvara eest hoolitsemiseks, eksole.

Liigutage oma kahtlaseid kinnisvaru

Oled omanik, siis ole, kui ei taha omanik olla, müü sellise hinnaga maha, millega osta tahetakse. Sinu rumalusest tehtud kulutused ostjat-üürijat ei huvita. Kui inimesed müüksid ja üüriksid omi tühjalt seisvaid kortreid normaalse hinnaga (ehk odavamalt kui need, kelle kuulutused kuude kaupa tasulistes kinnisvaraportaalides ripuvad), oleksid kõik õnnelikumad.

Aa, mu kuulutus on siin.

4 thoughts on “Kinnisvaraomanikud ja kena varanatuke

  1. Oudekki 4. oktoober 2011, 21:42

    Oojaa, see saunavärk, ma ka hullusin selle kätte, et vannituba ei olnud. Kui oli siis dušinurk ja müüjad ei saanud aru, miks ma kinnisvara ära põlgasin. Lõpuks hakkas tulema otse: vann on? Kui ei ole, siis hüvasti🙂 Kuidas sul akendega lood olid… See teine minu Eesti kinnisvarahankimise kõrghetki oli “see on ju uus maja, miks need aknad niimoodi kriipsuna lae all on?” – “aga muidu paistab ju päike sisse”.

    Mõnelt korteriomanikult muide ma olen maamaksu täpselt selle argumentatsiooniga maha kaubelnud (ma isegi ei ole kindel kui seadusekohane selline asi on). Lisaks saab tegelikult lepingusse kaubelda küllalt suure etteteatamisaja (kuus-seitse kuud vähemalt), palju omanik peab korteri ülesütlemisest ette teatama.

    Korteriomanike kõrghetk oli vist see, et “ei ülekandega küll ei saa üüri maksta. Ja ma nagunii tahaksin kord kuus tulla kontrollima, kuidas te siin elate”.

    Like

  2. Ray D. Noper 5. oktoober 2011, 08:36

    Tähendab, enamusega siit oleks ma nõus, aga ühe asjaga mitte – loen ennast alla keskea olevaks (ehk õigusega ?), aga saunas saab küll keskmiselt korra nädalas käidud… Kui tervis parem oli, käisin sagedaminigi. Muidugi, ma elan ka maal ja oman puuküttega sauna…

    Like

  3. mr.Costello 5. oktoober 2011, 16:15

    Njah, Oudekki, aga see turg on nii nagu on – nõudmine normaalsete üürikorterite järgi ületab pakkumise. Seega kui midagi vähegi normaalset leaid, ei saa eriti palju kobiseda maamaksu ja remondifondi osas. Muidu vaatab omanik, et oled mingi pretensioonikas üürnik ja otsib parem mõne, kes vaikides ära maksab.

    Üldse ei tasu üürnikuna midagi eriti kobiseda, muidu pärast veel aastategi pärast mingid jamad. Ma näiteks üritasin oma eelmise üürikorteri omaniku majas firmale äripinda rentida – saadeti pikalt, sest “minuga seotud isik olevat seal probleemne üürnik olnud”. Teisisõnu küsis antud isik pidevalt võimalust ülekandega maksmiseks ja jumal hoia – lausa arvet osutatud teenuste eest! Aga jah, ei aidanud jutt, et antud isik ei ole mu firmas isegi mitte osanik – ei oli ei. Ja siiamaani otsib sinna äripinnale üürnikku. Ju siis sellist, kes arveid ei küsi ja sulas maksab.

    Like

  4. luize 12. oktoober 2011, 10:59

    Ma olen ka saunalemb, kuigi korterites olevad elektrisaunad on mu meelest ikka kahtlased asjad.
    Ja avatud köök on ka päris tore asi, minu jaoks parem kui eraldi väike köök.

    Like

Kommenteerimine on suletud.

