Vajad firmat, kuidas alustada

Ma ei tea, kas see on kuidagi minuga seotud, aga ma kahtlustan et üldisem suundumus: paljud inimesed on otsustanud endale firma teha. Pole oluline, kas selleks sunnib elu või tõesti tuli inimesed mõte kuidas postiljonist miljonäriks saab, aga firmat on vaja. Kuid kuidas inimene teab millist firmat teha? Internetist sellele ühest vastust ei leia.

Palju selliseid inimesi ikka on, kes leiavad internetist minu (raamatupidamis)firma telefoninumbri ja helistavad. Hea kui nad minu leiavad, mina vastan ka telefoni teel igasugustele küsimustele, kui inimesel on abi vaja. Paar nädalat tagasi üks täiesti võõras naine helistas ja küsis erinevate ettevõtlusliikide kohta ja ma seletasin talle, miks värk on. Võib aga ka teisiti minna. Üks mu tuttav rääkis, et tema oli käinud mingis raamatupidamisfirmas lausa kohal ja seal ülbitseti nii kenasti näkku, et tal kadus igasugune soov neilt veel midagi küsida.

Selle postituse otsustasingi kirjutada kõige esimesest sammust: millist firmat rajada.

Tänapäeval on ettevõtjaks saamine ülilihtne: lähed Äriregistri ettevõtjaportaali, logid ID-kaardiga sisse, valid menüü “Ettevõtja registreerimine ja andmete muutmine” ja muutkui registreerid. Aga millise ettevõtte?

Esimene variant, mida potensiaalsed rahamaksjad üksikisikule pakuvad, on: Hakka FIE-ks 

Mina, üldjuhul, FIE-ks hakata ei soovita, sest FIE on ainus ettevõtlusvorm, kus peab maksma igasuguseid makse isegi siis, kui sul sissetulekut pole. Kui sa käid kogu aeg kuskil tööl ja teed FIE põhitöökohale lisaks, on natuke kergem, sest sa ei pea maksma avansilist sotsiaalmaksu iga kvartal, praegu kokku 1100,96 eurot aastas, kuna tööandja maksab su sotsiaalmaksu ja tagab sulle ravikindlustuse. Kui sul tööandjat pole, siis maksad FIE-na seda ise ja erinevalt firmast, ei saa sa seda alati isegi kuluna deklareerida.

Kuid FIE maksab ka ettevõtte tulumaksu, mida osaühingutel juba ammu pole. Juhul kui su kulud osutuvad väiksemaks kui su tulud ja sa saad kasu, siis maksad sa kõigepealt ära tulumaksu oma saadud tulult ja et sulle meelde jääks, kui loll sa olid, maksad veel terve järgmine aasta sama palju terve aasta jooksul. Loe tulumaksu seadust, § 47. Avansilised maksed on pühendatud ainult FIE-le. Ehk kui sa hakkad FIE-ks ära kunagi kirjuta, et sa kulutasid vähem kui teenisid, mitte kunagi, sest su lollus saab mitmekordselt karistatud.

Aga miks siis üldse FIE-ks hakata? Sest raamatupidamine on lihtsam ja FIE-ks hakkamine ei maksnud vist kah midagi. FIE raamatupidamine koosneb ainult kasumiaruandest ja ei pea mõtlema, mis loom see bilanss on. Võtad ruudulise kaustiku, ühele lehele kirjutad järjest ülesse kõik oma arved, mida oled väljastanud ja raha saanud ja teisele lehele paned kirja kõik tšekid ja arved, mida sa oled maksnud ja mis tunduvad su ettevõtlusliigiga sobivat. Söögiaineid kuluks kanda ei tohi (kui sa ei tegele toitlustmisega) ja oma kodustest vee, elektri jms arvetest võid kuluks kanda mingi osa, palju sa pakud, et ettevõtluseks võis kuluda. Muidugi peavad need arved sinu nimel käima, sest oma ema, isa, naise kulusid sina oma kuludeks nimetada ei saa. Arvel ja tšekil peab ikka sinu nimi peal olema.  Ja ongi kõik. Kirjutad need 2 summat, mis sa kokku arvestasid sinna maksuameti E vormile ja valmis. Aga

Pikas perspektiivis on osaühing parem

Miks? Sest keegi ei pea sind ullikeseks (FIE-t peetakse), isegi siis kui sa ullike oled, sest osaühing on Eestis väga levinud ja suhteliselt odav ettevõtlusvorm. Aktsiaseltsiks registreerivad end ainult tõeliselt suured ettevõtted, kuna vahe on ainult esialgselt investeeritavas ja pärast pidevalt halduskuludeks raisatava raha hulgas, AS on kallim asutada ja üleval pidada.

Osaühingu tegemiseks on sul vaja põhikiri koostada. Põhikirja leiab googlist. Kirjutad selle ümber nagu sulle sobib: paned kirja kõik tegevusalad, mida suudad välja mõelda, et teha võiksid ja ülejäänud osad jätad nii miinimum infoga, kui Äriseadustik võimaldab. Miks? Sest põhikirja muutmine on paljudes osades tasuline, notarid ja jm asjapulgad tahavad ka elada.

Parandus 2014. aastal: nüüd on äriregistris ka põhikiri olemas, kus tuleb ainult valikvastustega küsimustele õigesti vastata.

Samuti pead sa otsustama, kui suur on su oü osakapital ja millal ning kuidas sa selle eest tasud. Kõige väiksem summa on 2500 eurot. Sa võid selle kohe panka (alustava firma arvele) sisse maksta või millalgi hiljem. Kui sul on see raha olemas, küsimust pole, vaatad ettevõtja portaalist, mida vaja ja vormistad ära. Alates 2011. aastast alates ei pea kohe seda 2500 sisse maksma, siis on registreerimine ja raamatupidamine natuke teistsugune. Loe näiteks siit.

Mis asi see osakapital on?

Osakapital on põhimõtteliselt raha, mille sa firma alustamise käigus võid ka vabalt ära kulutada. Näiteks osta mingit kaupa, maksta palku vms. Kui sul 2500 eurot võtta pole, siis võib poole sellest vormistada ka asjades. Näiteks kirjutad, et su arvuti maksab 1000 eurot ja sa annad selle firmale osakapitali pähe. Siis ei saa küll osaühingut internetis vormistada, aga sa ei pane ka kogu raha mingiks ajaks kinni.

FIE ja osaühingu raamatupidamise kõige suurem erinevus on see, et osaühingul on oma arveldusarve ja tuleb koostada bilanss, kus on kirjas sinu firma hetke rahanduslik seis: kõik mis sul on olemas ja kõik, mida loodad saada. Lootus peab, loomulikult, paberitega vormistatud olema. Kasumiaruanne on osaühingul ka pisut keerulisem: sul on valida kaks skeemi ja pead aru saama, mida kuskile reale kirja panna. Natuke aitab sind Raamatupidamise seadus, aga endal on ka pead vaja. Kui sa oled pigem loomingulise kui ratsionaalse mõtlemisega, siis erilist lootust kahekordse kirjendamise võludele pihta saada ei ole, aga võib-olla on ka. Aga kui sul on pisike firma, siis vajad sa raamatupidajat ainult üks kord aastas, siis kui maksuamet ja äriregister raamatupidamise aastaaruannet tahavad.

Maksuametiga on sul tegemist peamiselt kahel juhul: kui sa registreerid end käibemaksukohustuslaseks, või kui sa maksad palku.

Palka maksad sa siis, kui sul on plaanis firmast raha välja võtta, aga sul pole ühtegi arvet, vormistatud komandeeringut, autokasutamise kompensatsiooni vms. Firmast raha niisama kellelegi maksta ei tohi, paber peab olema. Samas oskab iga põhiharidusega inimene maksuametis seda palgadeklaratsiooni teha (ma võin õpetada).

Käibemaksu kohustuslaseks pead sa hakkama siis, kui sul aasta jooksul tuleb käivet (sa väljastasid arveid) 16 000 euro eest, siis on kohustuslik ja siis tuleb iga kuu maksuametisse käibedeklaratsioon teha. Käibemaksukohustuslaseks võib ka ise vabatahtlikult registreerida. Tavaliselt tehakse seda juhul kui firma sissetulekuks ei ole teenuste müük, sest kui sa pead kogu aeg kaupa ostma, saad sa käibemaksu siis tagasi, kui oled km-kohustuslane. Muidu ei saa. Samas peab kohustuslane ka ise iga kuu oma käibest 20% riigile ära maksma. Otsustamise koht. Mina pole käibemaksukohustuslane, sest ma ei osta eriti asju, müün teenust ja ei müü seda nii palju, et end segaseks peaks rabama. Ja kui ma ei taha, ei maksa ma mingeid makse ja kõik on seadustekohane, kui rikkamaks saan, maksan.

Kolmas võimalus on end registreerida mittetulundusühinguks. Aga seda ei saa teha üksinda ja sul peaks sel juhul terendama silme ees kellegi aitamine või mingi sotsiaalne eesmärk, aga mitte lihtsalt läbi töö teenimine. Mtü-del on mõnel juhul lihtsam igatsugu fondidest jms abiraha küsida, aga Eestis abistatakse (riigi poolt) rahaliselt ka osaühinguid.

Nii, ma loodan, et midagi läks nüüd tulevasel firma asutajal peas selgemaks.

Lõpuks tänase päeva puhul kõigile naistele 1 punane lill.

Reklaam: Võta endale raamatupidaja!

Tagged:

2 thoughts on “Vajad firmat, kuidas alustada

  1. […] olin pisut imestunud, kui mu eilse postituse peale üks tuttav arvas, et võiks firma teha. Mul nii polnud plaanis kirjutada, ausõna ei olnud. […]

    Like

  2. […] Järg lugudele Firma registreeritud, kuidas edasi ja Vajad firmat, kuidas alustada. […]

    Like

Kommenteerimine on suletud.

%d bloggers like this: