Hispaania filmikunsti täiuslik maailm

Nagu ma eelmises postituses mainisin, olen kogu masendava halli aja täitnud hispaania filmide vaatamisega. Põhjus on triviaalne – laiskus. Mul on aega kole palju. Aega on mul aga seepärast, et tööd on vähe. (Kui kellegi on vaja raamatupidajat, siis vaevalt, et ta minust kiiremat ja tublimat leiaks, aga aasta lõpus ei otsi keegi uut ja hiljem ei pruugi mul enam aega olla, kirjuta mulle KOHE).

Nojah, aega on palju ja otsustasin, et peaks hispaania keelt õppima. Kunagi ammu-ammu käisin ühel kursusel, kust sain korralikud õppematerjalid, aga keelt selgeks ei saanud. Hoolimata oma tublidusest ei suutnud ma ka nüüd õpikust üle ühe peatüki tuupida ja otsustasin hoopis hispaania filme vaatama hakata, et äkki jääb keel ise külge. Nagu kõik tavalised eestlased, olid mu teadmised hispaania filmikunstist ühekülgsed. Kunagi ammu näidati telekast Almodovari kahte filmi – Kõrged kontsad ja Kika, ja need olid nii head, et mul on siiani meeles nii pealkirjad kui režissör. Võtsin lahti inglise viki ja vaatasin ära Pedro üheksa viimast filmi tänasest kuni 1990. aastani, jättes varemnähtud vahele. Ma ei pea ütlema, et need kõik meeldisid mulle, muidu ma ju poleks peale ühte kohe järgmist tahtnud.

Praeguseks olen Nahk milles elan (2011) kaks korda vaadanud. Laias laastus võiks öelda, et Almodovar võtab mingi küsimuse, millest pole kena avalikult rääkida, paneb sind peategelasse armuma, poogib talle selle probleemi külge ja tänu imepärastele näitlejatele ja osavale jutustamisele, raputab sind korralikult läbi.  Ma ei oska öelda milline tema filmidest kõige rohkem meeldis, need kõik on saanud hulgaliselt erinevaid auhindu.

Teine tuntud hispaania filmitegija on samuti A-tähega Alejandro Amenábar. Mingi hetk olin kindel, et tema Ava silmad (1997) on parim, mida ma näinud olen. Kindlasti vaatan seda veel kord. Ulmefilm, muideks. Tom Cruise arvas ka, et see on ülihea film ja tegi sellest ameerika jamaversiooni. Aga Amenábari filme ma rohkem pole vaadanud.

Vahelduseks lappasin hoopis parimat hispaaniakeelsete filmide nimekirja – Goya auhinnad. Sinna võin ma ilmselt veel pikaks ajaks sukelduda, aga kuna mul oli vajadus oma valutavale südamele romantikat valada, siis vaatasin ära näiteks Julio Médemi filmi Lucia ja seks :D Hoolimata minu lootustest suures koguses seksi pealt vaadata, oli hoopis väga hea film, kus inimesed armusid a la kord ja igaveseks ja päriselt. Täna kukkusin jälle samasse lõksu. Valisin filmi Teisel voodipoolel (2002) ja nägin ära minu esimese hispaania romantilise komöödia segatuna osaliselt muusikaliga. Jälle elamus! Peaks veel komöödiaid otsima, saaks rohkem hispaanlaste huumorimeelest teada. Täna itsitasin küll.

Komöödia juurest jõuab kohe kõige hullema meesteka filmielamuseni. Ma ei taha öelda, et äktsionfilm. Oli jah löömat ja verd oli ka kõvasti (Almodovari filmides voolas toda punast ikka liitrite kaupa ja surnuid võiks suurde riita laduda, eksole), aga see pinge, mis tahtis filmivaatamise ajal hulluks ajada, ei tulnud löömast vms odavast. See oli psühholoogiline. Ma ei saanud pikalt järjest vaadata, ma pidin pause vahele tegema. Päris pikke pause. Kong 211 oli film, mis mu maailma muutis, sest ma ei kujutanud ette, et mingi vanglafilm võiks mu täiega läbi raputada.

“Celda 211” treiler, mis tegelikult ei anna edasi tunnet, mis terve filmi vaatamise ajal haarab.

Nüüd on mul vaatamise järjekorras üks õudukas ja üks draama-fantaasia ja ma ei saa aru kuidas saab ühes riigis sellises meeletus koguses nii häid filme teha.

Aga kas ma olen hispaania keeles targemaks saanud? Arvan, et olen küll. Mu hispaania keele õpiku esimeses peatükis õpetatakse selgeks sõna meditsiiniõde – enfermera. Õppides tundus imelik kohe alguses sellist ametinimetust õppida, filmid tõestasid, et väga vajalik sõna, kogu aeg läheb vaja😀 Ja ma saan aru millistest sõnadest lause koosneb, ainult ma ei tea veel kõiki sõnu. Peab vist ikka sõnu eraldi tuupima – puta, tranquila jms – jääb vist väheseks😀

PS! Tänud Kristjanile ka, kes mu filmisoovitaja rollis positiivselt esines.

3 thoughts on “Hispaania filmikunsti täiuslik maailm

  1. lauapealne 6. detsember 2012, 17:27


    Hisp.keel raamatupidajale🙂
    Ise ma muidugi kahjuks aru ei saa, ainult niipalju kui yldises kontekstis pilt näitab.

    Like

  2. Veronika 16. detsember 2012, 22:01

    Tere! Ei saanud kuidagi teisiti ühendust võtta. Otsin ühte raamatut ja leidsin netiavarustest sinu teema:
    https://lastejutud.wordpress.com/2010/08/05/vahetan-raamatuid/
    Mind huvitab Juhtimisarvestus, kas see on veel saadaval? Kui Sul on veel see olemas, siis sooviksin ära osta. Ühesõnaga kirjuta:
    Tervitades, Veronika

    Like

    • Manjana 16. detsember 2012, 22:17

      kahjuks pole seda raamatut enam saadaval.

      Like

Kommenteerimine on suletud.

