ID-kaardi täieliku hävimise aeg on lähedal

ID-kaart on Eestis kasutusel olnud umbes 13 aastat ja kogu aeg on sellega üks igavene jama. Esiteks muidugi tema kohustuslikkus – seadusega on ette nähtud, et iga kohalik inimene peab just ID-kaardi taolist plastiktükki omama. Kui üle piiri pole plaanis ronida, võiks enda isku tõendamiseks väga hästi ka näiteks juhioad sobida. Ei – endine autoritaarne riik vajab paremat kodanike kontrollimise süsteemi ja kodanikele meeldib, kui neid ja teisi lihtsal viisil kontrollida saab. Teistel Euroopa riikidel pole taolist kontrollmehhanismi sugugi nii lihsalt oma inimestele pähe määrida õnnestunud. Hea seegi, et algne idee, kuidas erinevad ettevõtted jms samuti oma kliendikaartide asemel ID-kaarti kasutama hakkavad, läbi pole läinud. Vähemalt mingid munad on erinevates korvides.

Kuid tühja sellest kontrollifriiklusest. Tegelikult tahtsin ma rääkida, et tehniliselt on see kaart ikka tõsine äpardus. Teised ettevõtted meie kaarti ei taha, aga pankadele sobib küll ja tegelikult on päris mõnus end just nii panka logida ja igasugu rahamänge mängida. Kuid viimasel ajal on mängimine raskendatud. Mingi nädal tagasi üritasin ma teha ülekannet Nordea pangast. Ei saanud, sest teist pinni ei lastud panna. Mitu korda proovisin ja loobusin. Mingi hetk arvutit kasutades tekkis ekraanile kiri, et minu id-kaardi tarkvara vajaks uuendamist. Noh, uuendame, kui ettepanek tuli. Pole aimugi, mida ta uuendas, aga igatahes sain ma pärast seda oma Nordea panga maksekorralduse ära teha.

Eelmisel nädalal mõtlesin, et maksaks SEB-pangast oma korteriüüri ära. Teen maksekorralduse ära ja tuleb kinnitamise koht, kui arvuti saadab ekraanile pildiloleva teksti. Usun ma teda jah, et kui ma akna kinni panen, talle minu kaart rohkem meeldima hakkab. Püüdku ullikesi! Aga nii naiivne olen küll, et proovisin teisel päeval ja kolmandalgi ja alati sama tulemus. Teada tõde, et eestlane laseb endale mitu korda s**tta pähe valada, enne kui kaebama läheb. Kuna mul puudub huvi mingi panga itimehega rääkida milliseid arvutiprogramme ja prausereid ma kasutan, siis otsustasin oma nördimuse välja blogida. Ma olen suht kindel, et probreem on selles id-kaardi tarkvara uuenduses, mille ma just arvutisse tõmbasin. Nüüd tuleb kannatlikult oodata, kuni panga itimehed samale mõttele tulevad ja asjad omavahel kokku viivad. Kuid kaua selline jama kesta saab?

Miks ma postitusele nii ambitsioonika pealkirja panin? Sest mul on siseinfi, kuidas kogu see ID-kaardi it-poolega tegelev inimhulk ei tea täpselt ise ka, mida nad teevad. Nagu ikka riigiasutustes – midagi tehakse, sest muidu ju pole õigust palka saada, kuid mida, ei tea keegi ja seepärast seal ka inimesed tööl ei püsi. Palju õnne meie e-riigile, kus hulk inimesi kujutab ette, et see kärnane topis, mis hüpata üritab, on tegelikult elujõus tiiger.

seb

