Millele on suitsetamine kasulik

Eile oma suulae probleemile põhjust otsides sattusin sellisele artiklile: Tuhandete eestlaste igapäevaelu häirivad salapärased suuhaavandid. Ma arvan, et seal ongi kirjas õige vastus. Ma märkasin juba mitu kuud tagasi, et mu suu sisemus on muutunud õrnemaks. Näiteks on hammaste pesuga vere kättesaamine jube lihtne. Ma mõtlesin, et see peab olema kuidagi seotud suitsemisest loobumisega. Selles artiklis kirjutatakse, et mul oli õigus. Suitsetamine muudab suu sisemust tugevamaks ja paksemaks. Kuid nüüd ei paku nikotiin enam kaitset ja suu limaskestad on muutunud eriti õrnaks. Ise nad end ju kaitsma pole õppinud. Ning seepärast tekkiski mulle suhu see väike haavand ehk aft. Suitsetajatel neid pole. Arstid nende tekkimise põhjust ei tea, aga nakkav ta pole. Ilmselt sain ma ta tänu kevadsoojuse petlikusele, mis mind liiga õhukeses riietuses õue kepsutama ajas.

Ei, ma ei kavatse jälle suitsetama hakata, et mu suu uuesti tundetuks muutuks, ega ma hull pole. Ma olen nüüd pool aastat suitsuvaba olnud ja selle ajaga avastanud palju erinevaid muutuseid, mida suitsetamine inimesega teeb. Kui netist otsida artikleid suitsetamise kahjulikkusest, leiab hulga üldsõnalisi kurje artikleid, kus on ülesse loetletud erinevad haigused, mida suitsetamine põhjustab. Need nimekirjad ei veena veendunud sõltlast. Jääb mulje, nagu koostaksid tagajärgede nimekirju inimesed, kes pole kunagi suitsetanud, ega tea midagi sõltuvushaigustest ega nende ravist. Mustaks tõmbunud kopsu pilt on vaid väga väike osa kõikidest muudatustest, mis suitsetamisega kaasnevad. Kui kiiresti ja kuidas need muutused suitsetamisest loobumisel mööduvad, selle kohta pole ma ka korralikku infot leidnud ja avastan neid vaikselt enda peal.

Aga hambaarsti külastamise plaan tundub hirmsavõitu. Nimelt pole mulle juba aastaid hammaste parandamine mingi eriline vaevus olnud. Ma mõtlesin, et äkki mul on lihtsalt väga kõrge valulävi, aga nüüd ma enam ei tea. Lapsena oli hambaarstiga suhtlemine väga valuline kogemus, aga siis olid ka jubedad suured puurid, mis pididki haiget tegema. Õnneks tunduvad hambad terved olevat.

Kui lõpetuseks veel tervisest rääkida, siis ma ei saanud selle ööga terveks. See lümf on kaelal ikka valus ja suus on haavand, mis oleks nagu vähem kare kui eile ja peegliga vaadates näeb teistsugune välja. Ma kirjeldada ei taha, sest ma ise küll siukest nilbust ei loeks. Aga palavikku ei tundu olevat ja tuju on hea. Kuna mu perearst tõestas oma ebapädevust juba 10 aastat tagasi, siis vahepealse aja jooksul pole ma talle tema rumalust andestanud, ega tema vastu huvi tundnud.

Elupuu käbid

Elupuu käbid

6 thoughts on “Millele on suitsetamine kasulik

  1. Crick Kribab 29. aprill 2015, 13:26

    Suuhaavandid võivad veel end esile kutsuda seoses seedeelundkonna mingi probleemiga. Eks see toit ja heade bakterite tasakaalu hoidmine ole üks kunst omaette.

    Perearsti koha pealt soovitan julgelt taodelda vahetus. Seda on võimalik täitsa teha ID kaardi ja selle lugeja abil interneti teel. Eesti naistel meeldib vatrada kes, kui hea arst on, seega google-st leiad ehk pädevama arsti soovituse.

    Jõudu ja tervist.🙂

    Like

  2. Manjana 29. aprill 2015, 15:18

    Ma ei tea, kas keegi on üritanud Tallinnas perearsti vahetada? Mul sõbrants tuli Saaremaalt Tallinna ja tahtis endale kohalikku perearsti, aga see oli suht võimatu, sest enamuse nimekirjad on ületanud lubatud maksimumi. Siis leidsime neti abil mõned üksikud perearstid, kel pole nimekirjad täis. Nende kohta tuli googeldades ikka väga “huvitavat” infot ja asusid nad ka enamasti minu suhtes teises linna servas. Ma kahtlustan, et perearsti vahetamiseks on mingit jube head tutvust vaja. Kusjuures mu sõbrants töötab PERHs hooldajana.

    Like

  3. nodsu 29. aprill 2015, 17:06

    Kunagi, kui mul oli põses valus haavand, millest ma ise arvasin, et olen enda põske hammustanud, diagnoosis hambaarst selle herpesena. See võib ka suu sees tulla. Ja läheb millalgi ise ära, nagu herpes ikka.

    Like

  4. Manjana 29. aprill 2015, 17:09

    Mul pole kunagi herpest olnud, ma millegipärast arvan, et ma olen see õnnelik, kel pole teda veres.

    Like

  5. nodsu 30. aprill 2015, 22:57

    selle võib ka elu jooksul saada kellegi käest.

    Like

    • Manjana 1. mai 2015, 19:36

      jah, ma tean, et herpes on nakkav. kas herpes ei avaldugi suus pigem huulte ja põskede siseküljel? ema ütles, et talle olevat ka arst öelnud huule siseküljel olnud haavandi kohta, et see on herpes.
      mul on see jama suulaes. kusjuures ikka veel pole ära kadunud😦

      Like

Kommenteerimine on suletud.

