Jaaniöö, pööripäev, Litha

Eile algas suvi ja toimus esoteerikahuviliste ja maausuliste aasta kõige olulisem pööripäev. Ainus päev aastas, mil võidutseb kõikidest tähtedest meile kõige olulisem – päike. Vähemalt meiesugusustele põhjamaalastele on suvine pööripäev kõige olisem olnud. Mujal Euroopas ei tähistata seda juba ammu.

Kunagi ma imestasin, et miks on põhjamaad jaanipäeva mugavalt nädalavahetuseks lükanud. Et kuidas nii ikka saab, jaanipäev peab ikka konkreetsel kuupäeval olema. Huvitav, kuidas ma tookord nii mõelda sain? Tegelikult on ju meie jaanipäevaks saanud kuupäev samasugune kokkulepe nagu põhjamaades nädalavahetus enne pööripäeva.

Kuid algselt oli oluline päev siiski pööripäev, mil algab suvi. Mütoloogia järgi valitseb seda päeva rooma jumalanna Juno, kelle järgi on nime saanud terve juunikuu. Juno kohta saab lugeda näiteks sealt lingilt. Lühidalt öeldes on ta naisi kaitsev jumalanna, peajumal Jupiteri õde ja naine, kes tegeles viljakuse ja muude erinevate naistesse puutuvate küsimustega.

Seepärast on ka eesti rahvakultuuris jaaniööks erinevad lõbusad traditsioonid, millega eelkõige tegelevad tüdrukud, et teada saada, kes saab olema nende tulevane mees.

Paganausus ja wiccas on selle päeva nimi Litha ja neil on terve hulk toredaid riitusi, mida sel päeval ja ööl teha võib, et endale paremat tulevikku nõiduda.

Vot ja eile oligi too õige päev. Mul oli eile teine veepäev, mis läks veelgi libedamalt kui esimene. Päeval käisin paljajalu rannas jalutamas. Õhtul kirjutas mulle see tuttav, kellega mul too teatripiletite jama oli ja kutsus enda juurde Mähele lõket tegema. Võtsin ratta ja väntasin kohale. Meil oli väga vahva õhtu. Korjasime suurelt niidult kesköö paiku 9 erinevat lille ja rääkisime erinevatel põnevatel teemadel. Tegime lõket ja mina jõin värske piparmündi teed. Ühe paiku öösel väntasin linna tagasi. Lausa imestamisväärne kui palju inimesi pühapäeva öösel Pirita teel jalutas. Soe ja mõnus öö oli ka. Maagia veel lisaks.

Kodus sidusin lilled kollase paelaga kokku ja panin padja alla. Mida ma selle laiaksmagatud kimbuga edasi teen, ei teagi. Litha on sobiv aeg endale uus amulett meisterdada ja vana ära visata. Mul polegi kunagi amuletti olnud.

Kuid nüüd on mul selline tunne, et teisipäeval ma ei viitsigi midagi teha. Eelmine nädal oli nii ülitegus, et iga päev ja öö toimus midagi. Sel nädalal võiks rahulikumalt võtta. Mul on üks väga hea pakkumine jaaniööks, aga praegu ma tunnen, et ei taha end lihtsalt selle pärast linnast välja vedada ja öö otsa üleval olla, et kõik teised teevad nii. Loeks hoopis kodus raamatut.

Korjasin neid võluväe lilli natuke rohkem. Osa läks padja alla, osa vaasi.

Korjasin neid võluväe lilli natuke rohkem. Osa läks padja alla, osa vaasi.

One thought on “Jaaniöö, pööripäev, Litha

  1. lendav 22. juuni 2015, 19:13

    Veel üks nimi – leedopäev
    http://kultuur.elu.ee/ke468_kalender.htm

    Like

Kommenteerimine on suletud.

