Kuidas manipulaatoreid ära tunda ja ennast kaitsta

manipulaatorid-kuidas-neid-c3a4ra-tunda-ja-ennast-kaitstaMa alguses mõtlesin, et ma ei blogi sellest raamatust. Ei blogi, kuna ma ei suuda ühe postitusega piisavat ülevaadet anda. Nüüd hakkasin lugemispäevikusse (see on mul parooli all, ma ei taha, et keegi teaks, mida ma täpselt loen) sissekannet tegema ja leidsin, et ikkagi võiksin blogida, mis sest, et tuleb poolik, äkki on kellelgi kasu.

Raamatu on kirjutanud prantslane Isabelle Nazare-Aga ja pealkiri on “Manipulaatorid. Kuidas neid ära tunda ja ennast kaitsta.” Seda raamatut võiks eneseabiõpikuks kutsuda. Mina laenasin ta inimeselt, kes minu vestlusteema “sotsiopaadid” peale, selle oma riiulist välja kraamis ja rääkis, et ostis raamatu, sest tema tüdruk oli tõeline  vägivaldne sotsiopaat.

Raamat ei räägi kitsalt sotsiopaatidest, vaid inimestest, kes teistega manipuleerivad. Sotsiopaadid teevad seda ka, kuid manipuleerija on laiem mõiste. Aeg-ajalt teeme me seda kõik. Probleem on siis, kui see on eluviis ja hakkab lähedaste inimeste vaimsele tervisele ja enesehinnangule mõjuma. Tihtipeale on depressiooni põdeva inimese läheduses keegi, kes teda negatiivselt mõjutab, ilma et nad kumbki saaks aru, mis täpselt toimub.

Kogu raamat toetub manipulaatori 30 omadusele ja kui kellelgi on neid omadusi 15 või rohhkem, võib teda nimetada manipulaatoriks, kelle käitumine on reaalselt ka teistele kahjulik.

Need omadused on:

1. Ta süüdistab teisi selles, et need on eksinud sugulussidemete, sõpruse, armastuse, ametieetika jne vastu;
2. ta veeretab oma vastutuse teiste õlgadele või vabastab end üldse vastutusest;
3. ta ei anna otsesõnu käske, ei räägi otsesõnu oma vajadustest, tunnetest ega avalda otsesõnu oma arvamust;
4. ta vastab sageli küsimustele põiklevalt;
5. ta muudab oma seisukohti, oma käitumist ja tundeid vastavalt olukordadele ju inimestele;
6. ta kasutab oma nõudmiste varjamiseks näiliselt antud olukorras loogilisi põhjendusi;
7. ta sisendab teistele, et nad peavad olema täiuslikud, et nad ei tohi kunagi oma meelt muuta, et nad peavad kõike oskama ja teadma ning vastama kõigile küsimustele ja nõudmistele;
8. ta seab teiste head omadused, asjatundlikkuse ja Isiksuse kahtluse üllata kritiseerib neid ilma, et see välja paistaks, ta alavääristab ning annab halvustavaid hinnanguid;
9. ta kasutab oma sõnumi edastamiseks vahetalitajaid või kaudseid suhtlemisviise (näost näkku kohtumise asemel telefon, kirjakesed jne);
10. ta külvab lahkhelisid ning tekitab kahtlustamise õhkkonna, ta ajab inimesed kahte leeri, et neid paremini valitseda ning võib paare lahku ajada;
11. ta oskab mängida kannatajat, et teda haletsetaks (haigus, mida ta kirjeldab mustemates värvides, pingelised suhted ümbritsevate Inimestega, ülekoormus tööl jne);
12. ta eirab teiste palveid (Isegi kui ta ütleb, et tegeleb nendega);
13. ta kasutab oma vajaduste rahuldamise eesmärgil teiste inimeste eetilisi tõekspidamisi (mõisted, nagu inimkond, heldus, rassism, „hea” või „halb“ ema jne);
14. ta on varjatult ohtlik või tegeleb avalikult väljapressimisega:
15. ta muudab vestluse jooksul järsult teemat;
16. ta hoidub vestlustest ja koosolekutest kõrvale või lahkub neilt;
17. ta panustab teiste võhiklikkusele ja laseb arvata, et on kõigist üle;
18. ta valetab;
19. ta kasutab tõe teada saamiseks valeandmeid, muudab tõdeja tõlgendab seda omatahitsi;
20. ta on enesekeskne;
21. ta võib olla kade ka oma elukaaslase või laste peale;
22. ta ei talu kriitikat ega tunnista ilmselget tõde;
23. ta ei võta teiste inimeste õigusi, vajadusi ega soove arvesse;
24. ta kasutab väga sageli teiselt millegi küsimiseks, tema käskimiseks või millegi tegema sundimiseks viimast minutit;
25. tema jutt on loogiline ja ladus, kuid hoiakud, teod ja eluviis annavad tunnistust vastupidisest;
26. ta kasutab meile meeldimiseks meelitusi, teeb kingitusi või külvab meid ootamatult hella tähelepanuga üle;
27. ta tekitab ebamugava vöö kammitsetuse tunde (lõks);
28. ta on iseenda eesmärkide saavutamisel äärmiselt tõhus, kuid see on teiste arvelt;
29. ta paneb meid tegema tegusid, mida me tõenäoliselt vabatahtlikult ei teeks;
30. ta on pidevalt teda tundvatel inimestel jututeemaks ka siis, kui ta ise pole kohal.

Raamatus on toodud kuhjadeviisi näited, kuidas need omadused päriselus töötavad. Lugeda lehekülgede kaupa dialooge oli päris masendav. Mingi hetk hakkas mulle tunduma, et see terapeut, kes raamatu kirjutas, on ise ka paras manipuleerija, kuna ma tundsin end juba lugedes halvasti. Kuid ma loodan, et nüüd ma oskan kiiremini taibata, kui keegi minuga kas teadlikult või alateadlikult manipuleerida üritab ja püüan ka ise hoiduda, et ma teistele nii ei teeks.

Miks ma ei võiks teistega manipuleerida? Sest manipuleeritakse omakasu eesmärkidel, aga see kasu on kohutavalt lühiajaline ja pikemas perspektiivis polegi neist rumalatest alavääristamise mängudest kasu, vaid inimesed hakkavad sinust eemale hoidma, kuna nad tunnevad end sinu seltskonnas halvasti. Tavaliselt vajavad manipuleerimist inimesed, kel on probleemid enesehinnanguga ja neil on vaja end teiste arvelt upitada.

On käibel selline väljend nagu energiavampiir, esoteerikud leitavad sinna taha igasugu värki, aga tegelikult on tegemist tüüpilise sotsopaadiga, kes lihtsalt ei tunne, kui teisel inimesel on paha, või kui ta seda ka taipab, siis ta arvab, et see on temale kasulik, kui teine end halvasti tunneb, sest tema ju tunneb end hästi.

Mida nende manipulaatoritega teha? Tuvastad ja jooksed minema? Võib ka nii, aga ei pruugi. Kui sa ennast kaitsta oskad ja haiget ei saa, on nad tavalised lõbusad või targad või isegi armsalt haledad inimesed, kellega on huvitav aega veeta. Nad teavad kuidas sind kiirelt enda külge köita (ja tüdimuse korral korraks üle parda heita). Enda tervise nimel tuleks vähegi tundlikel ja teistega viisakalt käituvatel inimestel selgeks teha, kuidas tulega mängides põletushaavu vältida. Lihtne on manipuleerida inimestega, kes ei oska öelda “ei” ja keda väga huvitab, mida teised neist arvavad.

Raamatu autor soovitas manipulaatorite vastu võidelda manipuleerimisega: kasutada vastamiseks ebamäärasust, vanasõnu, teha nalja, lihtsalt naeratada. Kuid mina ei usu, et inimene, kellega saab manipuleerida, oleks ise võimeline täies mahus samaga vastama. Ja ma pole ka päris kindel, et nii oleks õige. Kuid raamatus on antud hulk lauseid, mida kasutada, kui manipulaator sulle midagi kahtlast ütleb. Kuid kõige olulisem on säilitada rahu, mitte närvi minna ja vastu ründama hakata, sest siis sa oled juba ette kaotanud. Manipulaator alustas selle mänguga juba lapsepõlves.

Raamatus oli nimekiri 119 lausest, mida saab kasutada. Ma toon ära mõned:

  1. See on võimalik.
  2. Igaühel oma maitse
  3. Ma ei kahtle selles
  4. See on teie arvamus
  5. Mida teie arvate?
  6. Miks mitte?
  7. Kas sa hakkad mind nüüd taga rääkima?
  8. Kas see on sinu jaoks probleem? (Selle asemel, et käratada “Pole sinu asi!”)
  9. See teeb mulle head meelt
  10. Julge hundi rind on rasvane. (vanasõnad, mida saab otseste vastuste asemel kasutada)
  11. Eks tulevik näita
  12. Ilmselt ei öelnud seda mina

Vot selline hariv raamat. Peale läbilugemist hakkad, igaks juhuks, igas ettejäävas inimeses vaenlast nägema. Lugeda kaasamõtlemisega!

Tagged:

9 thoughts on “Kuidas manipulaatoreid ära tunda ja ennast kaitsta

  1. w 6. jaanuar 2016, 21:10

    Selle järele olen ma manipulaator ja üldse monstrum.
    Aga loetelu on suht üheülbaline kohtumõistmine ning selle nimekirja koostajat väldiks ma kui juut Saksa natsi eelmise sajandi esimesel poolel – kui kellegi ametieetikas kahelda ei tohi või haukuvas-käskivas kõneviisis ei räägi e “otsesõnu,” siis on halvasti? (Ma ei hakka kõiki punkte siin sinule kuuluvas avalikus ruumis lahkama.)

    Minu meelest on manipulaatorlus lihtsam teema – manipulaatorina saab käituda IQ ja EQ erinevuste korral (jättes sotsio- ja psühopaadid kui liigsuured hälbed kõrvale) … ja olematu IQ-ga inimesele nende abiraamatute sisu kohale ei jõua, pigem teeb temast endast mingi fundamentalisti e ahvi, kes granaadi kätte sai ja näpuga raamatus järge ajades ise psühhoterroristiks muutub.

    Like

    • Manjana 6. jaanuar 2016, 21:22

      mm, su vastus kinnitab su arvamust. see jutt iq-st. sa ei toonud näiteks mitte seda, kui kaastundlik sa teiste vastu oled, vaid väitsid, et on olemas palju rumalaid inimesi. (mida see väide tähendab, ma blogisin millalgi). ma kirjutasin ju nüüd, et me kõik manipuleerime teatud määral. kui sa ise oled endaga rahul, siis pole ju probleemi. kui su ümber inimesed depressiivseks muutuvad, siis on probleem. kui sind teeb kurvaks, kui su tuttaval, sõbral, sugulasel on kurb ja paha, siis sa oled ikkagi hea inimene, kes lihtsalt käitub vahest ennast- ja teisihävitavalt.

      Like

      • w 6. jaanuar 2016, 21:37

        Ma ei väitnud, et on PALJU rumalaid inimesi, küll aga ma olen omal nahal kogenud “eneseabiraamatuid” lugenud inimese rünnakuid – eks raamatust loebki igaüks oma välja. Isegi sama isik 10 v 20 a varem/hiljem lugedes loeb samast teosest midagi muud kui varem … misse ütlus raamatu, peegli ja eesli kohta oligi…
        Mõni nüpeldab kaaskodanikke Piibli v Koraani, teine eneseabiraamatuga.

        Tasakaalus ja mõistlikule inimesele (otsmikusagar vist reguleerib neid omadusi?) võib neist muidugi ka kasu olla, ei vaidlegi.

        Ja jah, loomulikult me kõik manipuleerime e kallutame asju, kes omakasu pärast, kes sellest, et iseenda eest ära ei saa joosta ja endaga peab elama – tekib kerge kõverpeegel.

        Aga manipuleerimise kohalt olen ma küll väga lihtne inimene. Väga lihtsate printsiipidega.
        Teatud (vere)sugulaste puhul on seda raske kehtestada, aga mujal küll – ei maksa suhelda inimestega, keda sa ei austa ja/või sa tunned, et nad sind ei austa. Austuse korral manipulatsiooni ja ärakasutamiseni (va piir, mis ongi meile loomuomane ja mõistlik) minna ei saa.

        Like

        • Manjana 6. jaanuar 2016, 21:47

          ma loodan, et sa mu vastust rünnakuks ei lugenud? vabandan, kui kuidagi solvasin. ma ei saa ju tegelikult mingeid hinnanguid ainult kommentaaride põhjal jagada, see oleks puhas lahmimine.

          kusjuures – ma ei oskagi täpselt defineerida, et mis on eneseabi raamat? et kui sul on mure, siis seal õpetab, mis sellega pihta hakata? või on see ka eneseabi, kui näiteks õpetatakse, kuidas oma rahadega hakkama saada? suht ujuv mõiste see eneseabi.

          Like

        • w 6. jaanuar 2016, 21:59

          Ründamine? Ei, miks?
          Erinevad nägemused ja seisukohad on toredad ja avardavad mõõtmeid, kuni nende väljendamisel väärikus ja lugupidamine säilitatakse, sp ma olengi su püsilugeja ja kommenteerija. Mina tunnen end siin hästi, ma loodan, et sina ka.

          Eneseabiraamat – vot ei tea, ei ole lugenud, aga ma oletan, et individuaalsem abi läbi abivajaja enese individuaalprobleemide on vähe asjakohasem … no nagu mingi (eriti veel tõlgitud) äriõpik ettevõtjale ei anna tegelikult algajale asjakohast nõu ega analüüsi just tema plaanide, konkurentide, eeliste, puuduste, kliendibaasi jne osas.

          Like

        • Manjana 6. jaanuar 2016, 22:03

          Ma tunnen end kõigi püsilugejatega hästi, need juhuslikud läbihüppajad mõnikord ehmatavad🙂

          Like

        • w 6. jaanuar 2016, 22:06

          Ok, et siis … ma burka v põrsamaskiga ei tule.😛

          Like

  2. vanaiinlane 7. jaanuar 2016, 18:25

    Noo nii, arvata et nii pika teksti ette söötmine selekteerib mehi:D
    Manipulaatorid on tegelikult lihtsalt äratuntavad, ei pea teksti söötma.
    Manivald on see nimi lõuna-eestist pärit hurmur, Manjanede murdja😀
    Tuntud ka kui Manywald, nimi juba paneb sukad alla veerema:D

    Like

  3. […] tühi peab olema inimese hing, kui kingituse puhul mängib rolli kõrge hind? Muideks – seal manipuleerijate raamatus oli ka kingitustest juttu ja võlatunde tekitamisest. Noh ja söögi peale ei raisanud ma ka […]

    Like

Kommenteerimine on suletud.

