Tervislik toit võib ka paksuks teha ja vastupidi

Lugesin Malluka blogist toitumise ja trenniteemalistele küsimuste vastuseid ja mul tekkis vajadus oma kogemus ka kirja panna. Olen alates 12. veebruarist pannud ilusti grammhaaval excelisse kirja, mida ma söön ja kui palju on seal kaloreid. Alguses pildistasin kõik õunad ja apelsinid ükshaaval ülesse ka, aga see muutus tüütuks ja nüüd pildistan ainult hommikuse puuvilja ja päevased toidukorrad.

Hommikusest kaalumisest. Nagu ma eelmisel nädalal kirjutasin, on mul toitumise pildistamiseks äpp, mis tahab, et ma end igal hommikul kaaluksin. Mõned toitumise asjatundjad arvavad, et iga päev kaalumine on halb, sest kaal kõigub ja kaalutõus võib motivatsiooni vähendada. Mul sellist muret ei ole. Ma kaalun alati peale tõusmist ja enne sõõmist-joomist, siis on number päeva kõige väiksem ja kui ma eelmisel päeval-ööl midagi erilist pole teinud, väljendab kaal väga täpselt, mis minuga toimub. Kuna ma loen kilokaloreid ja kaalun igat toitu, siis mu kaal langeb väga stabiilselt.

Laupäeva hommikul, kui ma olin öö läbi õues ringi karelnud ja õlut joonud, kaalusin peale ülessetõusmist terve kilo vähem. Alkohol viib organismist vee välja, aga kuna ma mahutasin ka alkoholi kalorid oma päevasesse normi, siis juurde ma õlle pärast ei võtnud. Järgmisel hommikul oli kaal tõusnud 700 grammi, mis teeb kahe päeva kaalulanguseks 300 grammi. Umbes sellises tempos mul kaal langebki. Mõni hommik on sama mis eelmine ja mõni hommik on 200-300 grammi langenud. Mind motiveerib.

Üllatavad kaloripommid. Toitumisspetsialistid võivad jahuda tervislikust toitumisest, aga tervislik või ka taimne toit ei tee kedagi automaatselt kõhnaks. Kalorite kogused teevad. Neid kalkulaatoreid, kus öeldakse mitu kilokalorit tuleb inimese pikkuse ja kaalu juures päevas süüa, et kaalu hoida, tõsta või langetada, on netis mitmeid. Minu puhul on laias laastus 1200-1500 vaja selleks, et langetada ja sellest vähem ei tohi, siis hakkab kaal trikitama ja tervis ka. Kui ma tahaks endale veel naiselikumaid vorme, peaksin ma sööma päevas üle 2000 kilokalori.

Jutt, et alkoholis on hirmsasti kaloreid või saiakestestes ja need teevad kohe paksuks, on tugevalt liialdatud. Mind üllatas kõige rohkem piimatoodete suured numbrid. Näiteks juust on kohutavalt raske ja rasvane. Ma tegin taimse salati ja mõtlesin, et panen  4 viilu juustu ka. Need neli viilu andsid mu salatile laksust juurde 60 grammi ja 210,6 kcalorit. Ehk neli viilu juustu annab rohkem kaloreid kui pudelitäis Saku Heleda õlut. Palju õnne!

Kodujuustu ohjeldamatu õgimise lõpetasin ka ära. Väike tops 5% kodujuustu moosiga annab 359 kcalorit. Sama palju kui mu normaalne kanafileega lõunasöök, aga kõhtu küll nii hästi ei täida. Nüüd on kodujuust samas kategoorias kus saiakesed – harva ja natuke magustoiduks.

Tohutu kilokaloritega killer on ka sea hakkliha, kogemata ostsin. Tegin porgandiga pooleks kotlette, aga ikkagi olid need kaloripommid. Kanafilee on mitmeid kordi lahjem. Lõhekala on küll tervislik, aga kaloreid on temas palju rohkem kui nahavabas kanas.

rull

Täna ostsin endale pakitud saiakesi “kookosrull” (pildil). Ühe sellise saiakese kalorsus on 184,8 kilokalorit. Ma otsustasin mõlemad ära süüa, sest laps ei tahtnud. Nii head! Üks saiake võrdub võiku (84 kcal) + suur apelsin (105 kcal). Jah, ostsin apelsine, mis kaaluvad koorituna üle 200 grammi. 2 apelsini = pudel õlut.

Jutt, kuidas täistera või rukis koos seemnetega on parem kui nisujahu, on tervisliku toitumise jutt. Kalorite kohapealt võite ise saiade ja leivade pakendeid vaadata, seal on antud ka ühe viilaka kalorid. Mina lõpetasin leiva ostmise ära, sest üldiselt on leivaviilakad palju suuremad kui tavalisel saial ja leib on tihedam ja kaalub kole palju. Mina ostsin sepiku, mille üks viilakas annab 44 kcal. Leivaviil võib vabalt kaks korda rohkem anda, eriti kui seal sees on seemned. Seemned on taime kõige toitvamad osad, neist tehakse õli, eksole.

Nüüd jääb mulje, et ma piiran end ja rämpstoitun korraga. Nii ongi. Söömine peab ikka nauding olema, aga nauding on vaid siis, kui sa seda kogu aeg ei tee. Mul on mitu õhtut olnud probleem, et kalorid pole täis ja siis ma teen endale ühe võiku, kuigi kõht ei tundu tühi.

Kuid tundub, et midagi ma ikkagi olen valesti teinud, sest täna hommikul ärkasin ja kurk oli valus. Minul ja kõritšakra rikkis, mis toimub! Haiglane olek ei soodusta söögiisu. Laupäeva hommikul oli hääl ka ära, aga see läks tunnikesega ise korda. Endaarust olen ma kõik näkku öelnud, mis vaja ja reede öösel isegi laulsin koos erinevate välismaalastega. Loodame, et homme hommikuks on kõrivalu läinud, kuigi mul vabariigi aastapäevast on suht ükstaspuha. Ilmselt kleite silmanurgast ikka vaatan, hea et seda tsirkustki näidatakse.

12 thoughts on “Tervislik toit võib ka paksuks teha ja vastupidi

  1. w 24. veebruar 2016, 04:18

    Sa oled väga inspireeriv, ma tahan selle kalorilugemise jutu ja tuututamise peale Peetri Pizzat. Mafioso, juustuäärega, peekonit topelt, suitsukana ja sinihallitust ekstra juurde; paraku enne reedet ma ei leia aega, et see rahus diivanil vedeledes lõpuni süüa ja seedima asuda, ilma, et keegi mind tülitaks. Nüüd tuleb paar piinarikast päeva ja ööd üle elada, aga vähemalt on mille nimel seda teha.😛

    Mis õunu sa sööd? Eesti kaubanduses on kohalike hooajaväliselt söödavate õuntega veits kehvasti ja need vahaõunad on kuidagi õudsed. Vanasti oli tomatitega ka s..t lugu, aga nüüd on asi paranenud, ei müüda ainult Hispaania plastmassi, mõni vili isegi veits lõhnab ja maitseb tomati moodi.

    Like

  2. ebapärlikarp 24. veebruar 2016, 11:32

    Hei. Aga kas oled näiteks proovinud sisestada oma päevamenüüd Nutridata programmi TAI ja vaadata, mis need madala kalorsusega valikud sul vitamiinide ja mineraalide seisukohast tähendavad. Saan aru küll, et eesmärk on sul kaalu langetada ja sa võid panna teatud koguse õlle ja apelsinide vahele kalori seisukohast võrdusmärgi… Aga pikaaegselt lihtsalt kalorite järgi

    Like

    • ebapärlikarp 24. veebruar 2016, 11:33

      Sry, poolik kommentaar läks teele🙂 Et pikka aega väga madala kalorsusega toite süües pööramata tähelepanu vitamiinidele, rasvadele jne ei ole tervise seisukohast küll parim variant.

      Like

    • Manjana 24. veebruar 2016, 15:47

      mulle ei sobinud erinevad kaloreid loendavad äpid seepärast, et ma enamuses teen ise süüa ja hästi paljude komponentidega. see tähendab, et ma kaalun nad kõik ükshaaval ära ja arvutan välja terve toidu 100 grammi kalorilisuse. ma ei söö ju üksi, ma teen lapsele ka süüa. tema puhul üritan teha nii, et tal kaal tõuseks.

      Like

      • ebapärlikarp 24. veebruar 2016, 16:05

        Ma mõtlesin seda, et see programm ütleb sulle, mis vitamiinidest-mineraalidest sul puudus tuleb, kui oma söödud asjad sinna kirjutad…

        Like

  3. Manjana 24. veebruar 2016, 15:40

    Sõbrannad käisid eile õhtul külas, kuigi ma hoiatasin neid, et ma olen haige ja tõid haigele lapsele pitsat. See mahtus ka väga kenasti mu päevakaloriprogrammi ära, ülemisse serva. aga ma sõin seda eile õhtul 60 grammi ja täna hommikuks 60 grammi.

    Kuidas te suutsite postitusest välja lugeda, et ma söön madala kalorlusega asju, kui seal on saiakese pilt, vot sellest ma küll aru ei saa. Ma loen kaloreid ja söön kõike, mida hing ihaldab, lihtsalt kogused on väiksemad ja kui on vaja valikuid teha asjade vahel, mis pole mu lemmikud, valin väiksemad kalorid.

    õunade ja muude aed-puuviljadega on nii, et mina ostan alati kõige odavamat. ehk siis poola õunu 45-55 senti kilo. olen kallimaid proovinud, muarust pole paremad, pigem kõvemad ja maitsetumad.

    tomatitega on jah suht kehvasti. kuna need pisikesed tomatid, mis on jube head, on ka jube kallid, siis enamasti ma neid osta ei raatsi. eile ostsin prismast natuke üle eurose hinnaga kõige odavamaid tomateid. erinevad sordid on seal segamini. sellised ploomikujulised on suhteliselt maitsekad.

    mul puudub igasugune valehäbi kõige odavamate aedviljade ostmisel, kuna ma ostan ja söön neid ikka kole palju ja ma tean, et ega alati hind maitsega ei seondu ja nats pole ma ammugi.

    aga haigus keeras kehakaalu untsu. kuna mul oli õhtul palavik 37,88, siis hommikuks olin välja kuumutanud natuke liiga palju kaalu.

    Like

  4. Kissu 24. veebruar 2016, 19:30

    Tühipaljas kalorite lugemine annab tulemust, kuid viib ka tervise. Ma olen ise ka, kes lubab endale kõike, mida tahan, aga mõistlikuse piires. Nt 200kcal õuna ja 200kcal eest šokolaadi. Kui otsustad ala šokolaadi kasuks ja jäädki sinna 1500kcal sisse siis kaal küll langeb, kuid tervise seisukohast on tähtsamad rasv-valg-süsivesikud vahekord, sealt edasi vitamiinid jmt. Ala sepik võib ju palju kcal anda võrreldes, et paari viilu eest saaks juba saiakest nosida, aga on palju kasulikum – eriti just kui seemned sees. Ehk rolli mängivad mikro- ja makrotoitained.

    Like

    • Kissu 24. veebruar 2016, 19:32

      Unustasin ka lisada, et nt juust võib küll palju kcal anda, aga samas võrreldes nt sama kcal hulga ala saiakestega hoiab ka kõhtu kauem täis. Lisaks on kehale kasulikke ja vajalikke asju rohkem. Ehk ainult kcal lugemisest tervislikkuse poole püüeldes kasu pole🙂

      Like

      • Manjana 24. veebruar 2016, 20:09

        aga saiake maitseb ikka kõvasti paremini kui juust ja hoiab tuju palju kauem üleval😉

        Like

  5. Manjana 24. veebruar 2016, 20:04

    Mu toidulaua ühe päeva konkreetne sisu on siin: https://lastejutud.wordpress.com/2016/02/16/mida-ma-esmaspaeval-soin-toidupaevik-piltidega/

    Kui keegi toitub tervislikumalt, siis on ta ikka eriti tubli ja võiks oma ühe päeva menüü piltidega avalikustada.

    Like

  6. Crick 5. märts 2016, 01:58

    Aplaus. Need päevased kalori numbrid on ikka naisterahvastel nii väikesed. Eks see on mõjutatud kõvasti veel füüsilisest aktiivsusest. Tundub et Sa end tõsisemalt käsile võtnud, loed ikka igat asja.😀

    Minu kaalu säilitamise norm on 1885 ning võttes arvesse 4-5 intensiivset trenni nädalas, pean säilitamiseks tarbima 2601. Mõnel päeval on see ikka võimatu ja samas ilma mureta söömisluba..

    Aga edu ja jaksu selle ettevõtmisega.

    Like

  7. […] aasta 12. veebruaril alustasin toitumist, kus pildistasin ülesse kõik, (söögiained), mis suhu panin ja lisaks lugesin ka kokku kõik […]

    Like

Kommenteerimine on suletud.

%d bloggers like this: