Tiramisu ehk küpsisetort itaalia moodi

Mõni aeg tagasi olid Selveris Itaalia peened jäätised allahindlusega ja ma ostsin kõigepealt sidrunijäätist ja siis tiramisu varianti. Seda ma teadsin, et mu laps ilmselt ei tea, mis asi on tiramisu. Kuid ma rääkisin hiljem ühe tuttavaga sellest jäätisest ja kuna mul on mõnikord nimede peale halb mälu, siis ei tulnud mul kohe õige sõna meelde ja ma lasin tal googeldada “itaalia magustoit”, kuna tiramisu on itaalia kõige tuntuim magustoit. Ja sain teada, et paljud  täiskasvanud inimesed ka ei tea tiramisust mitte midagi. Kas Teie teate?

Mina sain tiramisu esimest korda maitsta umbes 15 aastat tagasi sõbranna juures. Tal ema aeg-ajalt tegi seda, tavaline eesti perekond. Ema firmatoit. Tol ajal polnud ma köögiga eriti heas suhtes ja seepärast ei hakanud ma end retseptiga tutvustama, aga tema ema tehtu maitses imehea. Ja kaloririkas.

1Täna tuli mul seoses nädalavahetusega hea mõte, et võiks ise ühe tiramisu kokku keerata. Selveris juba mitu nädalat on küpsiseleti serval  eripakkumises “ladyfingeri” – küpsised, milledest tiramisu tehakse. Sisuliselt ongi tiramisu eriti peen versioon kodumaisest küpsisetordist. Kohupiima asemele läheb Mascapone juust segatud (toorete) munade ja vahukoorega. (Muna võib ka ära jätta ja panna tsuti rohkem vahukoort). Ehk üks lihtne kuid maitsev kõhutäis.

Neid retsepte leiab netist tuhandeid. Ma vaatasin mõned üle ja tegin enda versiooni, mis sobiks kahele taldrikule ja koosnes 12 küpsisest. Selveris müüdavas Savoiardi ladyfingersi karbis ongi 4 eraldipakitud 12 küpsiselist komplekti. Kuna me sõime maitsmise eesmärgil 3 tükki kohe ära, pidin 2 pakki avama. Igatahes jäi mul seda möginat nii palju üle, et ühe portsu oleks veel võinud teha.

Kirjutan retsepti 3 portsule:2
18 Savoiardi ladyfingers küpsist
250 mascapone juustu
pool klaasi suhkrut
2 muna
100 ml vahukoort
2 spl brändit või tumedat rummi. Mul oli   kodus šokolaadiliköör
tassitäis jahtunud kanget kohvi
väike tume šokolaad

Valmistamine

Eraldad munakollased valgetest ja vahustad kollased suhkruga. Lisad pool alkoholist. Segad.
Lisad mascapone juustu ja segad.
Vahustad munavalged vahuks ja lisad õrnalt  juustusegule.
Vahustad ka vahukoore kõvaks vahuks ja lisad segule.

Segad eraldi nõus jahtunud kohvi sisse 1 spl alkoholi. Kastad küpsise korraks segusse ja paned taldrikule. (Need küpsised imavad imekiirelt). Kolm küpsist alumiseks kihiks. Määrid neile peale juustusegu. Riivid peale šokolaadi.
Teed teise kihi samamoodi kui esimese.
Paned koogid miinimum neljaks tunniks või ööks külmutuskappi.

Hiljem sööd ja paned endale kõrva taha, et paksuks ei minda mitte selle pärast, et süüakse väga häid asju, vaid seepärast, et süüakse liiga palju ja ka neid asju, mis eriti isegi ei maitse.

tiramisu

Ma ostsin täna Selverist ära need tuuleveskitega taldrikud, mida ma juba kuu aega vaatamas olen käinud ja pole otsustada suutnud, et millised just ja mitu. Nii ilusad!

Aga kõik mu pildid on alati tehtud köögi aknalaual, sest see on hea suur ja päevasel ajal hästi valgustatud. Mulle meeldib seal süüa teha, saab õue vaadata.

Tagged:

8 thoughts on “Tiramisu ehk küpsisetort itaalia moodi

  1. ann 18. märts 2016, 18:26

    amarettoga tuleb immutada, mitte mingi suvalise liksiga! see amaretto + kohvi kergelt mõrkjas maitse tasakaalustab vahukoore magususe. see mascarpone on mu meelest ka liiga lääge, nii et ongi vaja mõrudat sinna juurde.

    Like

    • Manjana 18. märts 2016, 19:00

      ma lugesin netist hunniku ingliskeelseid retsepte, amarettot ei maininud neist ükski. kas see on eestlaste retseptides?

      see alkohol ei ole immutamiseks, seda läheb immutamiseks mõeldud kohvi sisse natuke maitseks ja selle mögina sisse ka natuke maitseks. vahukoor on ju umbes sama magus kui piim, natuke hapukam. toidu magusaks tegemiseks on suhkur. vahukoort ei saa eriti palju panna, siis see mögin on liiga vedel, mascapone on enamus ja mascaponel on muarust vähe maitset nagu enamustel toorjuustudel.

      peale brandy ja tumeda rummi oli retseptides veel Marsala (vein), aga kuna ma sellest varem midagi ei teadnud, ma ei pidanud seda oluliseks. mul polnud huvi koju alkoholi juurde osta, ma niikuinii kodus ei joo.

      Like

  2. väga väga naine 18. märts 2016, 21:52

    Alkohol maitseks on ideaalis jah amaretto, aga ausalt – minu arust see küll midagi maitses paremini ei tasakaalusta kui näiteks rumm.
    Aga šokolaadiga ma pole teinud, ainult peale riputan tumedat kakaopulbrit harilikult.

    Mis mulle aga nii väga maitseb, et enam teistmoodi ei tee (sest igasuguseid asju muidu varieerin): lasen valmis koogil ühe öö külmikus seista.
    Ja kuram, ikka on see värk, mis teisegi öö vastu peab ja kauem maitsestub, veel parem.

    Like

  3. Nell 18. märts 2016, 22:20

    Mulle tiramisu maitseb, nii kümmekond aastat tagasi vaist sain esimest korda ja jäi hinge😀 Isa pole teinud aga väljas süües ikka pisteliselt tellin ja mõnulen. Kusjuures kohvi mulle ei maitse aga see kohvimaitseline magustoit on ülim mu jaoks.

    Like

    • Klari 24. märts 2016, 11:28

      mulle näiteks maitseb väga kohv, aga mitte ükski kohvimaitseline asi🙂 nii et igati loogiline. tiramisut pole proovinud kunagi, see on ju kohvimaitseline…

      Like

      • Manjana 24. märts 2016, 15:33

        no kohvimaitse pole nii valdav, tasub ikka ära provida. võid ju ka tasa ja targu alustada mõne tiramisu-maitselise asjaga, jäätisega näiteks.

        Like

        • Klari 24. märts 2016, 15:48

          eks ma kunagi proovin – kui ma saan üle oma üleüldisest vastumeelsusest vahukoore vastu. kuna alles oli vastlapäev, siis läheb sinna veel aega vist.

          Like

  4. Manjana 18. märts 2016, 23:28

    Nii, antud hetkeks on mu tiramisu otsas. Ma ei kannatanud kauem kui kohustuslikud 4 tundi oodata.
    Seda šokolaadilikööri maitset ei olnud eriti tunda, oleks pidanud rohkem panema. Või siis järgmisel korral amarettot, kui kõik nii arvavad. Või rummi. Ma kartsin, et mu alkoholisse negatiivselt suhtuv laps ei taha süüa, kui ma avalikustan fakti, et võib purju jääda ja seepärast panin vähe.
    aga kook oli hea, kuigi tundus vesisem, kui ma arvasin, et peaks olema, kuna need küpsised olid kohvi kuidagi väga hästi sisse tõmmanud ja sisse jätnud.

    Like

Kommenteerimine on suletud.

