Ma sain puugi pekki :(

puuk14Kui ma nüüd mõne aja pärast enam ei kirjuta, siis on põhjus selge – ma olen endale koleda puugihaiguse saanud, sest ma sain  endale eile puugi pekki.

Nagu ma just eelmises postituses kirjutasin, käisin nädalavahetusel Saare- ja Muhumaal. Muude juttude vahele, sain teada, et sel aastal pidi puukidega sealmail väga lahedalt olema. Saaremaa tuttav rääkis, et ta on viimase kahe päeva jooksul enda pealt neli looma leidnud ja Muhumaa tuttav rääkis, et aprillis ravis ta endal borrelioosi.

Saaremaa tuttav leidis ühe puugi ka sel ajal, kui me seal olime ja pakkus meile vaatamiseks ja tutvumiseks. Ma olen oma varasemas elus umbes viite puuki näinud, aga ükski neist polnud nii imetilluke. No selline millimeetrine. Vanainimese silm ei pane tähelegi, kui nii pisike elukas mööda su jalgu kõrgemale traavib. Jube hirmus!

Igatahes ei näinud ma enda peal ei Saaremaal ega Muhus ühtegi puuki. Eile jõudsin peale lõunat koju ja korraks mõtlesin, et äkki peaks kõik riided ära vahetama ja dušši all käima. Puukide pärast. Aga ma ei viitsinud. Tegin oma kehale ülevaatuse ja vahetasin ainult pikad püksid ära. Ma ei näinud ühtegi puuki mitte kuskil.

Kuid õhtul, kui ma magama hakkasin minema, nägin kohe, kuhu see seapoeg end imenud oli. Ma pilti ei tahtnud teha, sest ta asetses reie sisemisel poolel ülaservas. Nad alati otsivad õrnemaid kohti, et mugavam sukelduda oleks. Ta oli samuti väga pisike, aga närimise paika oli tekkinud roosa koht ja seda oli raske mitte märgata. Ma tean täpselt, et mõned tunnid varem ei olnud seal kedagi, sest ma vaatasin strateegilised kohad – kael, kaenlaalused ja jalgevahe piirkonna, korralikult üle.

Vanasti olen ma enda pealt puugi leides selle kohe küüntega ära tõmmanud ja pärast põdenud, et mis siis, kui miski osa jäi sisse. Sel korral otsustasin, et olen targem. Panin talle peale suure plörtsu marjalõhnalist kreemi ja ootasin natuke. Siis võtsin pintsetid ja tõmbasin raisa välja. Väikese naksakuga tuli ta naha küljest lahti ja ma pigistasin värdja pintsettidega puruks, et ta rohkem mind närida ei saaks. Kuna mu kompressiviin oli jaaniööl kõige alkohoolse teed kadunud, nühkisin kohta veel lõhnaõliga ja pidin ööseks akna avama, et mitte kunstlikku lillelõhna lämbuda.

Kusjuures – isegi praegu on mu nahal puugihammustuse kohal punalillakas laik. Punnis enam pole, nagu puugi eemaldamisjärgselt. Muhumaa naine rääkis, et temal oli aprillis puuk ja kui see laik pärast suurenema hakkas, läks arsti juurde ja sai kohe kaheks nädalaks antibiootikumid, sest suurenev roosa rõngas on kindel borrelioosi näitaja. Rõngas peaks olema üle 5 sentimeetri lai ja tekib 2-30 päeva peale närimist. Viki jutus öeldakse, et mida kauem on puuk küljes, seda suurem võimalus borrelioosi saada. Muhumaa naine rääkis, et teab, kuidas keegi sai korraga nii borrelioosi kui entsefaliidi. Temal endal on entsefaliidi vastu süstid tehtud. Mul, igatahes, mitte.

Entsefaliit lööb välja ka 2 päeva kuni kuu aja jooksul ja meenutab külmetust koos koleda peavaluga. Entsefaliit ongi ajupõletik, mille ravimiseks otseselt rohtu pole, aga kui läbi põed, siis elus rohkem enam ei jää. Borrelioos lööb liigestesse, kui õigel ajal jaole ei saa. Mul ühel tuttaval kunagi ammu oli. See võib päris hullusti liikumisvõimele mõjuda. Pikk ja keerulisem jutt puugihaigustest siin. Tegelt ma ei usu, et ma kumbagi neist haigustest jääksin, sest ma olen viimastel aegadel väga terve olnud ja suvalised haigused tabavad nõrgemaid tüüpe.

5 thoughts on “Ma sain puugi pekki :(

  1. F 12. juuli 2016, 19:48

    Paariteist euri eest saab viia puugi laborisse, et teada, kas oli borrelioosiga puuk või mitte.

    Like

    • Manjana 12. juuli 2016, 20:35

      ma kaotasin ta ära😦

      Like

  2. Haldjapiiga 12. juuli 2016, 20:18

    25% borrelioosi nakatanutel laiku EI TEKI.
    25% on iga neljas,
    Osad arstid on nii tõprad, et nad ütlevad, et kui sümptome pole siis testi ei tee (sest see olla kallis aga kusagil saavat oma raha eest ka teha – ma ei tea kus). Et tee see õnnetu test ikka ära, eks, nii paari kuu pärast.

    Like

    • Manjana 12. juuli 2016, 20:38

      kui mu enesetunne on hea, siis ma pigem ei lähe. ma kunagi käisin pärast puuki meremeeste haiglas, kus tookord oli koht, kuhu tallinnas puugihaiguse kahtlusega minna tuli, aga seal oli nii pikk järts, et ma ei viitsinud passida. vaevalt et järjekorrad viimase 10 aastaga lühenenud oleks.

      Like

  3. vanaiinlane 13. juuli 2016, 15:50

    Mind äratas täna öösel sääsepinin…
    Mu esimene mõte ei olnud TÜÜTU, ja ma ei tõmbanud tekki üle, ega maganud edasi.
    Mu esimene mõte oli ZIKA, zääzk raizk, panin tuled põlema ja alustasin jahti…
    Nii ma jõudsin puugini Manjana kannika vahel, sest uni oli läinud ja läksin netti.

    Vana puugiteadlane nagu ma olen, siis olgu selgituseks öeldud, et puuke on palju:
    võsapuuk, laanepuuk, tavaline pekipuuk ja muidugi see kõige kurjem – feispuuk.
    Kui ikka puuki kardad ja fucktsioneeritud pole, siis parem ära netti mine.
    Isegi kui hakkad puuki guugeldama satud ikka pullikaka otsa.
    Tervele inimesele ei tee ka haige puuk suurt midagi,
    aga kui pullikaka netist pähe lööb, siis on pupu,
    sellest haigusest sa enam ei parane.

    Täpsema diagnoosi panemiseks, peaksid pilte klõpsima, oleks abiks ikka😀

    Liked by 1 person

Kommenteerimine on suletud.

