Heategevusest ja vabatahtlikust orjamisest

Eile leidsin ajalehest artikli, kus räägiti uuringust, mille käigus saadi teada, et inimesi teeb kõige lihtsamalt õnnelikuks seksimine. Kuid peale seksi oli seal veel erinevaid tegevusi. Mind pani imestama, et seksiga samasse nimekirja sattus vabatahtlikuna töötamine ja üldse heategevus. Mind teeb siiski vaid seks õnnelikuks, aga vabatathliku töö on minu jaoks võrdsustatud tasuta tööga kellegi heaks ja kui mul selle kellegagi isiklikku suhet pole, siis teeb mind selline asi pigem kurvaks ja õnnetuks. Miks orjatöö õnnelikuks peaks tegema?

Kuna täna jäi mulle õhtulehest jälle samasugune jutt silma, siis mõtlesin, et kirjutan. Vabatahtlikust tööst. Googeldasin “vabatahtlik töö” ja sattusin otsejoones CV-onlinesse. Jätame välismaale vabatahtlikuks minemise kõrvale, sest mõnedele inimestele on võimalus reisida juba asi, mis neid õnnelikuks teeb. Võimalik, et neid mõnesid on rohkem kui mõned. Et jätame selle kõrvale.

Kuid edasi on tööd, mis on töö nagu iga teinegi, aga lihtsalt keegi on otsustatunud, et palka me selle töö eest ei maksa. Tööd pärinevad leheküljelt Vabatahtlike värav, kus on ka ära kirjeldatud, mida nemad vabatahtlikuks tööks nimetavad. Mina võtaks selle jutu kokku ühe lausega – lollid inimesed, kes on nõus tasuta kellegi heaks tööd tegema, on oodatud.

Vaatame täpsemalt, et millist tööd meile pakutakse. Pärnu linnaorienteerumise korraldamine. Töö algab hommikul ja lõpeb õhtul 19.30. Seega tegemist on pikema ajaga kui 8 tundi päevas, tuleb rada ülesse panna ja pärast võistlust jälgida-korraldada. Saab lõunasöögi ja väikese kingituse. Ehk tasu makstakse natuuras. Umbes kümme tunni lihttöö eest on eesti seaduste järgi miinimumtasu 25,40. Päris hea lõunasöök.

Järgmine töö on Telliskivi kirbuturul. Kui eelmine oli spordiüritus, mille kohta ma ei tea, kas osalejad maksvad osalustasu või ei, siis kirbuturg on koht, kus kõik maksavad – nii müüjad oma müügikoha eest kui ostjad asjade eest. Tasuta asju ei jaotata. Ja siis pakutakse, et keegi võiks seal oma lõbuks tasuta laudu tõsta ja platsi koristada. Kas keegi päriselt tahaks sellist asja kellegi teise heaks tasuta teha ja saaks sellest rahulolutunde? Sama suure kui seksimisest? Miks?

Ma ei viitsi rohkem neid töid seal lahata, sest järgnevad on umbes samasugused – vaja on inimesi, kellele ei raatsita isegi miinimumpalka maksta, aga tahetakse, et ta teeks täiesti tavalist musta tööd.

Võimalik, et välismaal on nende vabatahtlike töödega kuidagi teistmoodi. Seal on ka vähem inimesi, kes päriselt töötavadki iga päev kaheksa tundi ja saavad selle eest palka, millega pole võimalik ära elada. Eestis miinimumpalgaga ei ole võimalik inimlikult elada, aga elatakse. Et välismaal ongi miljonärid, kes aeg-ajalt tunnevad, et tore oleks kuskil tavaliste inimeste järgi tasuta põrandaid pesta. Et rahuldab nende südametunnistust, et nad on sigarikkad võrreldes teistega. Et nad seksis ka naudivad võimumänge ja alandamist. Et see vabatahtlik töö ongi kuidagi nende seksiga sarnane. Ja hiljem rahustavad nad oma räpaste kirgede rahuldamisest määrdunud südametunnistust heategevusega.

Meil tahavad orjatööd kasutada peamiselt mtü-d ja kohaliku omavalitsuse asutused. Mis on eriti absurdne. Mul on ka mtü millega ma olen üritusi korraldanud. Peamine kuluartikkel seal oligi inimestele maksta selle eest, mis tööd nad tegid – esinesid, registreerisid osavõtjaid, tegid süüa jne. Ja ma ei maksnud kellelegi miinimumtasu, see on ju mõnitamine, ikka rohkem maksin. No ei käi asjad nii, et kutsud võõrad inimesed tööd tegema ja ei maksa neile. Korraldajad ise saavad alati nende ürituste eest raha, keegi ei korraldaks näiteks Paide arvamusfestivali, kui tal üldse raha poleks.

Ma pole kungi käinud üritustel “Teeme ära”, sest tavaliselt koristatakse selle käigus kas kellelegi võõrale eraisikule kuuluvad kinnisvara või kohalikule omavalitsusele või riigile kuuluvad maajuppi. Nad lihtsalt ei taha palgata inimesi koristama ja siis leiavad lollid, kes musta töö tasuta ära teevad. Ma läheksin appi sõbrale tema hoovi koristama, tasuta, probleemi pole, aga mitte kellelegi võõrale, kes lihtsalt orje pidada armastab.

maja

Täiesti suvaline masendava ilma pilt

Aga seal artiklis mainitud tänupäeviku pidamist pole üldse seletatud. Äkki mul ongi siin hoopis tänupäevik. Tänu, kallis kirjaoskus, et sa mind maha pole jätnud😀

26 thoughts on “Heategevusest ja vabatahtlikust orjamisest

  1. ritsik 14. juuli 2016, 16:29

    Ma arvan absoluutselt teisiti 😊! Hiljem blogin, ma ei hakka siia kommentaarilohe jätma.

    Like

    • Manjana 14. juuli 2016, 16:38

      enamus eestlasi arvab teisiti kui mina, seepärast ma blogisngi😉

      Like

  2. www.minajamuud.blogspot.fi 14. juuli 2016, 17:25

    Ma olen ka selline pessimist, kes eriti vabatahtliku tööde kohta suurt midagi ei arva.

    Like

  3. vanaiinlane 14. juuli 2016, 17:31

    Ma arvan, et sa oled lihtsalt nii vaba (skandinaavia mõistes) inimene juba, et töö ja seks ei ühendu.
    Enamusele naistest maailmas aga seostub vabatahtlik töö just seksiga – sellest ka uuringu tulemus.
    Sina võid väljas käia, kasvõi hommikuni kooserdada, mehi lantida, ja mitte ükski koer ei haugu.
    Enamusele naistest, aga, on vabatahtlik töö kuskil väljaspool oma küla ainus lootus.

    Kõige ilmekam näide on meie oma Printsess, kes ei oleks see kes ta täna on
    kui ta poleks vabatahtlikult maailma avastama läinud. Vahest mõtlen, et
    naistel peaks olema kohustuslik “ajateenistus” nagu poistel on.
    Printsess on hea näide sellest kuidas piigast naine tehakse.

    Vabatahtlik maikuu laupäevak “Teeme ära” ei ole muidugi midagi sellist kunagi olnud,
    see on hoopis teine jutt nagu ka Kalamaja mäss ja promeneerimise protestid.
    Inimesed lihtsalt ei seksi enam tänapäeval – avaldavd arvamust ainult😀

    Like

  4. lilleriin 14. juuli 2016, 18:50

    Blogi sa ju kirjutad pmst tasuta ja võhivõõrastele… Ka see on vabatahtlik töö.

    Like

    • Manjana 14. juuli 2016, 19:09

      koristamine ja kirjutamine on täiesti erinevad asjad. ma olen ka näiteks näitlemas lõunasöögi eest käinud. aga ma ei läinud näiteks Klassikokkutuleku filmi klassikaaslast (tasuta) mängima, sest sinna oli vaja hommikul vara minna ja filmimine kestis pikalt. sel juhul pole filmimine enam lõbus. aga koristamine ja muu teenindamine pole kunagi lõbus. kirjutamist ma naudin.

      Liked by 1 person

  5. lilleriin 14. juuli 2016, 19:22

    Ma kujutan ette, et samamoodi naudib mõni näitleja, kirjanik või finantsanalüütik millegi sellise tegemist, mille tulemust silmaga näha võib ja mille tegemisel füüsilist jõudu on vaja kasutada ning võõraste inimestega suhelda nagu endasugustega, mis siis, et tegelikus elus nende erialad on hoopis teisest valdkonnast. Vabatahtliku töö pole ainult koristamine või ürituste korralduses osalemine, samamoodi on vabatahtlikutöö kirjutamine, graffiti tegemine või selle puhastamine jne. Ehk siis tasuta, ilma kellegi käsku ootamata millegi tegemine, millest laiemale inimgrupile kasu võiks olla, ilma ise sellest kasu ootamata. Nagu näiteks I love New York logo looja tegi selle logo vabatahtlikutööna.

    Like

    • Manjana 14. juuli 2016, 19:33

      aga kas nad naudiksid vähem, kui neile töö eest makstakse? Eestis on selline seadus, et töö eest tuleb palka maksta. vähemalt miinimumigi.

      Like

      • lilleriin 14. juuli 2016, 20:34

        Palga maksmine lisab juurde kohustuste osa. Vabatahtlikuna teed täpselt nii kaua kuni asja naudid ja siis lähed oma vaba aja või palgatöö juurde tagasi. Vabatahtliku töö tegemise motiiv pole rahaline kasu, vaid näiteks uude kohta kolides uute sõprade leidmine sealt kogukonnast, mõne lihttöö juures vabatahtlikuks olemisel motiveerib teistsuguse maailmaga/inimestega/maailmavaadetega tutvumine, kasulik näiteks kirjanikele-näitlejatele. Ajakirjanikud kirjutavad sageli tasuta artikleid selleks, et oma nime ning kirjutamisstiili tutvustada ehk potentsiaalsete uute tööpakkujatega või lugejatega kokku puutumiseks. Töötud saavad teha vabatahtlikutööd selleks, et cv-s tühja auku ei tekiks ja tööharjumus ei kaoks. Teeme Ära osalejaid motiveerib värskes õhus millegi kasuliku tegemine toreda seltskonna saatel, kuigi võib ju jah niisama ka jalutama minna, aga see põliseestlaslik aja tühja raiskamise moment tuleb sisse. Spordiüritustel on sageli noorsportlased-spordihuvilised vabatahtlikeks, esiteks saavad nad tuttavaks kuidas korraldus on, kuidas pärissportlased võistlevad, samuti müüvad nad sageli üritustenänni hiljem ebays ja sõltuvalt üritusest, võivad teenida päris suure summa tasuta saadud nänni eest. Samas on neil kõigil vabatahtlikel vabadus lõpetada see vabatahtlikutöö kui paremaid-huvitavamaid asju ette tuleb või enam ei viitsi ning pole mingeid ülemusi, kes tulemusi nõuavad. Ma oleks pigem eluaegne vabatahtlikutöö tegija, kui palgatöötaja, sest siis saan täpselt nii kaua seda asja teha, kui veel huvitav on ja siis rahuliku südamega järgmise huvitava asja juurde kõndida ja teha seda seni kuni huvitav on. Raha ja karjäärivõimalused pole mind kunagi motiveerinud töökohtade juures, kuid igal oma töökohal olen palju nende valdkondade kohta õppinud ja edaspidises elus on ikka ette tulnud olukordi, kus need kummalised teadmised vajalikuks on osutunud.

        Like

        • Manjana 14. juuli 2016, 21:48

          tänud põhjaliku selgituse eest!

          aga kui töötu tahab ka sellepärast tasuta tööd teha, et CV-sse auk ei tekiks ja sportlane peab ots otsaga kokkutulekuks netis nänni müüma, siis ma vihkan kohalikku kapitalismi veel rohkem😀

          Liked by 1 person

        • lilleriin 14. juuli 2016, 22:01

          Ma pigem rääkisin Iirimaa kogemuse põhjal, kui Eestis ots-otsaga kokkutulemise probleemides vaevlevaist inimestest. Iirimaal elavad töötud väga hästi ära ka ilma tööta, abirahad on piisavad. Aga kodus istudes hakkab selline kohustustevaba elu ära nüristama, sellepärast otsitakse vabatahtlikutööd. Ja kindlasti tasustamata tööd, sest iga lisatasu võib abirahadele hävitavalt mõjuda. Eesti elust mäletan, et iga töötaja peab tegema umbes kolmekordse töömahu võrreldes sellega, mida Iirimaal tehakse. Seega pole siinsed palgatöölised üleväsinud, vaid neil on energiat hobideks, meelelahutuseks, vabatahtlikutööks jne. Meie peretuttavate seas on neid, kes vabatahtlikeks käivad spordiüritustel, osa on lastekodulastele tugiperedeks viies neid lapsi vaheaegadel lõbustusparkidesse jne On varjupaiga koertega jalutamas käijaid, on vähiuuringuteks rahakogujaid ja on vabatahtlikena laste jalgpallitreeninguid või kergejõustikuvõistlusi läbi viivaid inimesi. Neid inimesi teevad need tegevused õnnelikuks, sest neil on piisavalt aega ja energiat ka palgatööks ning seksiks. Kogu aeg ju ei jaksa seksida, aga õnnelikuna tahaks ülejäänud päeva jooksul ka ennast tunda…

          Like

        • Manjana 14. juuli 2016, 22:14

          tundub, et iirimaal on inimesed õnnelikud🙂

          Like

        • lilleriin 14. juuli 2016, 22:32

          Jep, eks see vabatahtlikutöö pigem ongi neile mõeldud, kel nii aega kui raha rohkem käes. Kui kolmapäevaks juba palgatööga nii tapetud oled, et reedet ära oodata ei jõua, siis vabatahtlikuna töötamine ei tule küll enam kõne alla.

          Like

      • nodsu 15. juuli 2016, 01:58

        aga kas nad naudiksid vähem, kui neile töö eest makstakse?

        tehti kuskil mingi uuring, kui ma õigesti mäletan, siis juristide kohta – kust selgus, et kui nad pro bono kedagi esindasid, siis tundsid nad end paremini, võrreldes olukorraga, kus neile küll maksti, aga suhtelilselt vähe. st tasu saades hakkasid nad kohe võrdlema võimalike tasuvariantidega, mida oleks olnud võimalik selle asja eest saada, ja muutusid rahulolematuks. aga tasuta tehes oli selline hobitunne, mis siis, et nad tegid pmst sama asja, mida põhitööna. küllap peale makstes oleks veel parem tunne.

        vt ka Tom Sawyeri ärimudel, kus kõik poisid tahtsid planku värvida, kui nad pidid selle eest peale maksma. või noh, mispoolest nt tasuline jõusaal sellest erineb.

        Liked by 1 person

        • Manjana 15. juuli 2016, 12:30

          Tom Sawyer oli hea müügimees, ta ju sisuliselt määris selle aiavärvimise teistele pähe. Ma võiksin ka teha postituse, et teiste järgi tasuta koristamine on mõnus tegevus, aga ma ei näe selleks põhjust.

          ma olen ka tasuta raamatupidamist teinud. täpselt sama tunne, mis tavaliselt raamatut pidades. ma lihtsalt tahtsin sõpru aidata. ja nende “äri” ei ole rahateenimise eesmärgiga.

          inimesed oskavad valetada nii teistele kui ka endale. mõni asi mõeldakse vastikuks või mõnusaks hoolimata sellest asjast, vaid hoopis toetudes kõrvalistele asjaoludele. ebameeldivate asjade positiivseks mõtlemine on enesekaitse. mulle meeldib võimalikult tihti ratsionaalselt mõelda. iga asi lihtsalt ei tekita naudingut, siis on targem seda mitte teha, mitte hakata teiste orjamist enda jaoks toredaks mõtlema.

          Like

  6. Haldjapiiga 14. juuli 2016, 23:33

    Väljamaal on kohati vabathaliku tööga ikka see lugu, et
    1. See on auasi (parem positsioon ühiskonna, sõprade, tulevaste tööandjate silmis)
    2. Selle eest makstakse neile nädalas umbes nagu 10 aastastele kui ta su muru ära niidab.
    3. Neile antakse tasuta elukoht ja lobi.

    Eestis kujutatakse ette, et on normaalne minna pärast päevatööd tasuta kellelegi orjama. Ok, lõunasöök ja pisike kingitus on selles suhtes nagu ju peaaegu tehtav kui inimesele see teema meeldib ja naudib. Mõni naudib sporti ja seda melu ja on nõus niisama tegema. Aga niisama põrandat küürima? Tasuta? Oma ajast peale tööd? Oma ajast kasvõi selle eest, et mul on pappi ja igav? Ühiskonnale on kasulikum kui sellised vabatahtlikud iga päev teatris käiksid või loomaaias omale elevandi adopteeriksid.

    Vaat selline suhtumise vahe siis.

    Liked by 1 person

    • lilleriin 15. juuli 2016, 02:07

      Soovitan vaadata Obsessive Compulsive Cleaners neid osi, kus nad linna koristasid. Avalikke parke, avalikke käimlaid jne. Ja neid puhtaid kohti hiljem vaadates olid nad tõesti sama õnnelikud kui teised inimesed peale hea filmi või teatritüki vaatamist. Inimesed hindavad erinevaid asju – kes raha, kes puhtust, kes elamust, kes kogemust.

      Like

      • Manjana 15. juuli 2016, 12:19

        see võrdlus sõltuvushaigetega on tugevalt üle piiri, lilleriin. niiviisi saaks ka inimeste tapmist õigustada, kuna mõned ju teevad seda.

        Like

        • lilleriin 15. juuli 2016, 13:03

          Kõik nad polnud diagnoosiga… Väga palju oli vabatahtlikke, kes nendega ühinesid neil koristamispäevadel ja olid õnnelikud pärast oma töö tulemust vaadates. Nagu on ka Teeme Ära osalejad. Kuna sa vastandad kogu aeg, et tasuta töö sind õnnelikuks ei tee, siis kas raha eest teeksid tõesti kõike ja mida rohkem raha, seda õnnelikum oleksid? Mis plaanid sul selle rahaga oleks? Kas sulle meeldiks vaadata ainult kasvavat numbrit kontol või tahaksid midagi reaalselt ette võtta peale teatud summa saamist? Tavaliselt palgatöölisi motiveerib raha eest töötama ainult see ootus, kuidas nad pärast seda raha kulutavad. Ja kuigi sa seda tunnistada ei taha, siis blogimine on siiski samasugune vabatahtlik töö, seega pole sa patust puhas. See, et sa selle tegemist naudid, ei tähenda veel, et see pole töö.

          Like

        • Haldjapiiga 16. juuli 2016, 01:19

          Vaat selle “teeme ära kampaanial” on üks suur suur viga. Vajadust selle järele ei tohiks olemas ollagi.
          Inimesed peaksid piisavalt heaperemehelikult oma ümbruskonda ja varasse suhtuma, et metsa alla prügi ei veetaks ja oma vara hoitakse nii palju korras, et see ei oleks ohtlik möödakäijatele ja ei riivaks silma.
          Ainuke asi, et kui tõesti on mingi naftaleke, suur metsatulekahju vms, et siis kutsutakse vabatahtlikud ja nad teevad seda niisama heast tahtest, selleks, et oma elukeskkonda päästa.

          Like

    • Manjana 15. juuli 2016, 12:32

      Väga loogiline seletus, Haldjapiiga.

      Like

  7. Hundi ulg 15. juuli 2016, 04:31

    Hetkel on mul periood, kus ma vabatahtlikult vaatan filme. Paluti seda teha. Võtab kohutavalt palju aega, et iga päev vaadata 5-10 mängufilmi. Iga filmi kohta pean kirjutama ekspertarvamuse, professionaalse lühiretsensiooni, analüüsides teose kõiki kinematograafilisi komponente. Vahelduseks mulle meeldib seda teha, kuigi raha ei saa. Kas orjatöö?

    Like

    • Manjana 15. juuli 2016, 12:18

      oleneb kuhu sa neid retsensioone kirjutad. kas tegemist on kohaga, kuhu teised inimesed ka millestki kirjutavad ja saavad selle eest raha? kas see inimene saab raha selle eest, et ta sulle sellise pakkumise tegi? kui teised saavad ja sina ei saa, siis sa kindlasti oled võimeline endale sisendama, et nii on, mingil põhjusel, õige.

      Like

  8. Anomaalica 15. juuli 2016, 13:25

    Töö on see tegevus mida tehakse raha eest ja on vastutus, orjamine on see tegevus kui sunnitakse tegema tööd mis hiljem maha müüsakse, vabatahtliktöö on lihtsalt oma aja sisustamine ja ilma vastutuseta.

    Like

  9. Rs 15. juuli 2016, 15:08

    Heategevus (anonyymne) on yldiselt nii meelirahuldav ja seks ja armastus ka.

    Like

  10. […] algas teemast, millest ma eelmisel nädalal kirjutasin: kasoled osalenud vabatahtlikus töös. Kuna eitavad ja negatiivsed vastuseid ei tahetud, siis […]

    Like

Kommenteerimine on suletud.

%d bloggers like this: