Kas koid on väljasurnud?

Käisime täna lapsega Ülemistes. Tal on sel talvel tekkinud huvi teistsuguse garderoobi järgi, kui ta aastaid on kandnud ja täna käisime pikka musta printsessilõikelist mantlit otsimas. Ma olin peaaegu kindel, et täpselt sellist, nagu ta soovib, me küll ei leia.

Jaanuar on ideaalne kuu šoppamiseks, kuna poed on inimestest tühjad ja allahindlused korralikud. Kõlab julmalt, aga eestlased on aastatega palju vaesemaks jäänud, veel mõned aastad tagasi ei olnud toidupoed kuu lõpus ja kõik poed jaanuaris inimestest hõredad. Või olen ma ise paremini üldist vaesust märkama hakanud, kuna ma ise olen ka vaesem kui vanasti. Ma ei pea enda puhul silmas seda, et üksikema on majanduslikult keerulisem olla, kui kahekesi last kasvatada. Seda niikuinii.

Mul oli kõige rohkem raha siis, kui ma täiesti üksi elasin. Kui ma nüüd üritan alati leida kaupa, millel on parem hinna ja kvaliteedi suhe, siis noorena ma lihtsalt ostsin kõige kallimaid asju ning tol ajal need olidki kõige kvaliteetsemad. Nüüd tuuakse Eestisse muude riikide firmakaupade vanu ja kõige kehvemaid mudeleid, kui üldse midagi tuuakse. Ma mäletan, et tol ajal ma suitsetasin kõige kallimaid suitse, sest seal oli vähem kahjulikke aineid kui odavates suitsudes. Nüüd ma enam tõrvasisaldust ei kontrolli ja muteada kadusid need numbrid suitsupakkidelt seoses huvitavate fotode lisamisega üldse ära.

Tagasi Ülemiste tuuri juurde. Me käisime läbi palju poode. Igal pool meeletud allahindlused, aga õiget mantlit ei leia. Kas on värv vale, või meenutab lõige pigem kartulikotti. Lindexis olid kõik kampsunid vist umbes viie euroga. Sorry, kui ma hinda valesti mäletan. Ma tahaksin küll endale ühte pikka sooja kampsunit, aga ma leidnud ühtegi, mis mulle oleks päriselt meeldinud. Kellele tehakse soe kampsun, mida pole võimalik jope ega mantli all kanda, sest tal on nii imelikud suured varrukalaadsed asjad? Ja mustrid olid ka kummalised. Tundub, et üheksakümnendate alguse mood on tagasi tulnud. Ma sel ajal kudusin ise kampsuneid. Nüüd ei viitsi, aga sarnast tööstuslikult toodetud versiooni kah ei taha.

mantelRääkisime lapsega mantlitest. Ma mäletasin täpselt, et mul oli siis, kui ta sündis väga pikk tumeroheline villane mantel. Ja ta isal oli ka. Aga mingi hetk neid enam ei olnud. Ainus, millega ma kvaliteetse riideeseme kadumist põhjendada oskan, on koid. Vanasti sõid koid igal suvel talve jaoks tagavaraks pandud naturaalmaterjalist asjad lihtsalt ära. Võtsid sügisel kapist ja mantli hõlm oli auke täis ja villased sokid katki. Iga kevad mõtlesin välja uusi pakkimisviise ja aineid, mida kotti panna, et koid sinna sisse ei roniks. Nüüd ma ei ole enam mitu aastat talveasju kilekottidesse toppinud ega haisutanud, aga kõik on terved. Mis toimub?

Ma jõudsin otsusele, et need koid, kes riideid sõid, on ära surnud. Aga kuna keegi neid loomakesi ei armastanud, siis keegi ei tunne neist puudust ka. Ma isegi mõtlesin välja, miks nad ära surid. Sest tänapäeval on kõik rõivad immutatud jubedate kemikaalidega. Täna superwoman kirjutas ka samast asjast, et riided on mürke täis (ja varrukad on lollakad). Ilmselt on koid saanud massilise mürgituse osaliseks. Rahu nende põrmukestele. Või teil on koid midagi viimastel aastatel ära söönud?

Kuid hoolimata sellest, et Eestis on riiete valik poodides suhteliselt kehv, me leidsime lapsele enamvähem täpselt sellise mantli, nagu ta tahtis. Kuna ta on täiskasvanud inimene ja oskab lugeda, siis ma tema pilti oma blogisse panema ei hakka. Üleval on pilt mantlist, mille ta mulle enne minekut saatis. Uuel mantlil on lisaks vöö ja pole läikivaid nööpe ja taskud on küljeõmblustesse töödeldud, ehk mantel on veel nõksa parem, kui ta soovis. Ma hinda ei saa öelda, sest see on ebanormaalselt odav. Hiinas toodetud, aga millised asjad tänapäeval pole seal tehtud? Laps on väga rahul. Mul on natuke koide väljasuremise pärast kurb tunne. Kes veel koos nendega on ära surnud? Ilusad täisvillased mantlid, mis pole mürke täis? Looduses on ju kõik tasakaalus.

Tagged:

14 thoughts on “Kas koid on väljasurnud?

  1. Kata 20. jaanuar 2017, 21:28

    Mul küll koid elavad toredasti ja näksivad auke. Nad on võimelised isegi kilekoti läbi närima. Üldse pole kade, võin saata soovijale postiga :).

    Like

    • Manjana 20. jaanuar 2017, 21:31

      Kas sa elad linnas või maal? Äkki elad puhtamas keskkonnas kui mina?

      Like

  2. Klari 20. jaanuar 2017, 22:20

    Mul on koid kogu aeg – ma näen neid toas. Mitte massiliselt, aga aeg-ajalt mõni ikka lendab või istub seina peal. Mida nad söövad, pole aimugi, igatahes mitte minu riideid. Mul muidugi näiteks villaseid asju ei ole ka, sest ma vihkan villaseid asju. Mina ostan oma riided eranditult kiirmoekettidest ja nende toodang vist tõesti koidele ei istu. Vaesed koid. Ma tõesti ei tea, mida nad söövad.

    Like

    • Manjana 20. jaanuar 2017, 23:32

      mul ka suvel vahel ikka lendas keegi kahtlane ringi, aga ma ei tea, mida ta sõi, mu riideid mitte. mul on küll pärisvillaseid asju.

      Like

  3. ritsik 20. jaanuar 2017, 22:36

    Mis poest te siis saite sellise kauni mantli?

    Like

    • Manjana 20. jaanuar 2017, 23:35

      see on ülemistel teisel korrusel, sportsdirektist mööda vasakut kätt. tseki peal on “vitobaltic”, aga ma poe nime ei mäleta.

      seal ühes poes olid väga naljakad mantlid ka. kummaliste suurte nahkkaunistustega. laps pani jooksu, kui ma talle neid näitasin 😀

      Like

  4. Nell 20. jaanuar 2017, 22:46

    Ma siin maakodus olen koisid küll näinud aga koidest puretud riideid pole tõesti ammu ette juhtunud.
    PS! Kaltsukatest võib veel korralikke villaseid mantleid leida.

    Like

  5. marca 20. jaanuar 2017, 22:48

    Ma käisin ka täna Lindexis, oli jah “kõik kampsunid 5,99”, aga mõtlesin täpselt samamoodi, et “muidu normaalne, aga need varrukad?!” Mitte üheski poes ei olnud mitte ühtegi normaalset riideeset, seega imestan ka, et kust te ometi nii kena mantli saite?!

    Liked by 1 person

    • Manjana 20. jaanuar 2017, 23:28

      Sama värk mis mu jopega – lähed sportsdirektist mööda ja siis vasakul pool on kummalised väikesed poed mittetuttavate nimedega. Oma viimased saapad ja kingad olen ka nendest leidnud.

      Like

    • Manjana 20. jaanuar 2017, 23:39

      ahjaa, see mantel oli poes triikimata ja ma pidin selle kodus ise ära triikima, märja lapiga.

      Like

  6. Manjana 20. jaanuar 2017, 23:45

    Näh, ma nüüd vaatasin, et kilekott vedeleb. kilekoti peale on kirjutatud “meta” ja http://www.metashop.lv

    Like

  7. myaly 21. jaanuar 2017, 16:34

    Ega koid muidugi igast jama ei söö. Need tänapäeva riided eriti naturaalseid materjale ei sisalda ja lõpuks on veel igasuguste mürkidega töödeldud. Hea, kui ise seal sees ellu jääd. Jänesesaba on muidugi maiustada.
    Tegelikult on olemas ka toidukoid

    Like

    • Manjana 21. jaanuar 2017, 16:58

      neid usse, kes vanasti jahudes käisid vahest vist veel kohtab jah. aga see on teine liik, kui riidekoid.

      Like

  8. vanaiinlane 21. jaanuar 2017, 17:50

    Sa oled ise ka üks tõusik ja koi 😀
    kui kõik lettidel rippuv on närimiseks,
    ja seda ei saa ju närimata jätta, miks ta muidu kiles on 😀
    Se on nii armas, ütleks Andrei Loomaaiast, kuidas inimesd elu avastavad!

    Mulle meenutab Manjana blogi üha rohkem Vikerraadiot, kus muidu ägedad
    mutid helistavad sisse ja räägivad pika jutu ägedatel teemadel ja siis
    soovitatavad Märt Treirile, et Sa Mart* võiks oma laule rohkem lasta…

    Jah, me elame tõejärges maailmas.

    * Mart Sander oma hääle ja litsidega on hetkel suurimas vanusegrupis kuum.

    Like

Kommenteerimine on suletud.

