Vahukoore ja kuklite päev!

Mulle maitsevad vastlakuklid, aga ma tahan neid õigel päeval süüa. Kapitalism on suutnud isegi sellest päevast kommertsi teha ja kukleid müüdi Tallinna toidupoodides terve veebruari. Ilge! Mina ei ostnud! Mitte et ma mingi jube konservatiiv oleks, aga vastapäev on tore traditsioon, mida on terve mu elu tähistud, ka nõuka ajal ei arvatud sellest midagi halba.

Täna ootasin, millal laps ülesse tõuseb ja konsulteerisin temaga kukliostmise teemadel. Mõned aastad tagasi leiti, et klassikaline kukkel vahukoorega on vähevõitu ja peaks moosi ja muid vidinaid lisaks toppima. Ma söön moosiga varianti ka, aga laps tahtis ilma moosita. Otsustasin minna Vesivärava kohvikusse ja sealt ma nad ära tõingi. Klassikalised, üks euro tükk. Muidugi pidin ma pilti tegema ja instagrammi panema. Teate, et instagramm on hariv keskkond? Mina arvan küll nii, sest hašštagid viivad sind uute avastusteni. Ei kõla imelikult!

Nimelt tekkis mul küsimus, et kellel veel on samasugune kuklitraditsioon kui meil. Ma teadsin, et maslenitsa on Venemaal levinud püha, kasutasin seda hašštagi ja sain teada, et soomlased teevad täpselt samasuguseid kukleid nagu meie, nemad kutsuvad neid laskiaispulla (laskias – vastlad, pulla – saiake). Ja nende saiakeste traditsioon on neil juba 19. sajandist. Venelased ei tee vahukooresaiu, nemad teevad pannkooke. Pannkooke teevad ka lääneeurooplased.

Vikipeedias kirjutatakse, et maslenitsa oli algselt slaavi paganlik püha ja tähistab talve lõppu, seotud slaavi jumala Volosega, kes oli umbes nagu skandinaavias Loki. Venemaal on vasteldele pühendatud terve nädal, et head-paremat näost sisse ajada ja pärast seda hakkab paast, mis lõppeb lihavõttepühadega. Eestikeelne sõna “vastlad” pidavat tulema rootsikeelsest sõnast fastlag, mis tähendab ka paastu.

Tavaliselt on see päev, hoolimata nimest, teisipäeval. Nii eestlastel kui ka paljudel lääneeurooplastel, kuigi neil kutsutakse seda päeva ka pannkoogi teisipäevaks. Inglise keeles Shrove tuesday, mis tuleneb sõnast shrive – patte tunnistama. Juu siis on tark paastule patust puhtana minna. Venemaal algab maslenitsa esmaspäeval. Katoliiklikes riikides on täna Mardi Gras karneval. Muideks, soomlased väidavad oma vastlapäeva viki lehel, et sõna karneval tulebki ladinakeelsest sõnast carne vale – headaega liha ja et soomekeelne laskiainen võib pärineda ka ladinakeelsest sõnast “mahajätmine”.

kuklid

Igatahes võib täna süüa igasugust rasvast värki, sest homsest hakkab paast. Tänapäevamõistes peaks paast tähendama umbes nagu veganiks hakkamist, sest liha süüa pole lubatud. Paljudes religioonides pole paastu ajal ka seksimine lubatud.

Eesti kiriku lehelt leidsin ka jutu, kuidas vastlapäevale õiget päeva leida. Ülestõusmispühad (lihavõtted) on alati esimesel täiskuujärgsel pühapäeval pärast kevadist pööripäeva. Vastlapäevale järgneval tuhkapäeval algab 40päevane paastuaeg, mis on ettevalmistusaeg ülestõusmispühadeks. Paastuaja kogupikkus on 46 päeva, sest selle aja sisse langevad pühapäevad ei ole paastupäevad.
Vastlapäeva leidmiseks tuleb seega ülestõusmispühadest lugeda tagasi seitse pühapäeva, millele järgnev teisipäev on vastlapäev (seda põhimõtet kasutab ka üks rahvakalendri arvestusmeetodeid). Ning küllaltki harva võib juhtuda, et vastlapäev ei lange alati noorkuusse.

Ma kelgutama ja pikka lina loitsima ei viitsi minna, meil siin Tallinnas on päris vesine ja soe. Noh ja homsest siis veganiks ja paastule!

3 thoughts on “Vahukoore ja kuklite päev!

  1. myaly 28. veebruar 2017, 15:51

    Soome laskiainen ( sõnast laskea- laskuda) tähendab nii mäest laskumist kui ka paastu laskumist.
    Omal ajal oli paast väga sobival ajal, sest kevadeks oli niikuinii toitu vähe järele jäänud.
    Tänapäeval soovitatakse paastuda, s.t loobuda millestki meeldivast, ka internetist ja fb-st loobumisega.
    Loodetavasti sa ei loobu blogimisest.
    Aga kuhu jääb tänane hernesupp?

    Like

    • Manjana 28. veebruar 2017, 15:56

      Hernesupile oleks juba eile pidanud mõtlema – herneid ostma ja leotama. Ma vist pole seda kunagi teinud ja eriti ei isuta ka, ma olen pigem magusasõber.
      Internetist ma küll loobuda ei saa ega suuda, et jätkan blogimist 🙂

      Like

  2. Anneli T 1. märts 2017, 14:34

    Kuklid tuleb ise küpsetada, siis saab igaüks täita need just nii nagu talle meeldib. Mulle meeldib vahukoort segada moosiga, just segada. Mmmm!
    See, et kogu veebruar pakutakse vastlakukleid, on pisut kohatu, aga kommertsmaailmas arusaadav. Samas mäletan 14 aasta tagust juhtumit, kus vastlapäeval käisin mitu poodi läbi, aga mida polnud – kukleid polnud. Vahukoort ka ei olnud!!
    Head paastumist!

    Like

Kommenteerimine on suletud.

