Kuidas nohu ninna saab

Teate seda vanarahvast, kes oli tark ja pani oma teadmised huvitavatesse lausetesse, mida vanasõnadeks kutsutakse? Ma ei ole folklorist, aga olen viimasel ajal tihtipeale mõelnud, et vanarahvas teadis palju, kuid täiesti teisi asju kui praegune rahvas. Ma pakun, et paarsada aastat tagasi teadsid inimesed, kuidas erinevad haigused inimestele külge hakkavad. Nende ravimismeetodid oli küll vähemefektiivsed kui praegusel ajal, aga nad oskasid haiguseid vajadusel vältida.

Muideks, igaüks, kes on näiteks sugupuud uurinud (ehk vanade eestlaste eluaastaid) teab, et jutt, kuidas eestlased surid vanasti noorelt, peab paika vaid osaliselt. Jah, laste suremus oli väga suur, ehk keskmine oli palju madalam kui nüüd, aga paljud inimesed elasid ka väga vanaks, kuigi haiglaid matsidele küll ei olnud. Inimesed pidid ise targad olema, et ellu jääda. Looduslik valik töötas päriselt.

Kuna kirjutada matsid ei osanud, siis panid nad oma tarkused hästikõlavatesse lausetesse ehk vanasõnadesse. Kuid vanasõnu saab tõlkida mitut moodi. Mina pakun, et imelike kehaosadest rääkivate väljendite taga on tihtipeale hoopis haiguste põhjuste vihje. See on puhtalt minu isiklik arvamus, ma ei ole seda mujalt lugenud. Võimalik, et sellest on varem ka kuskil räägitud, aga ma kavatsen blogida ainult enda mõtet. Kuna kohvijutuga juhtus nii, et mõned inimesed arvasid, et ma kuulutan maailmalõputõde, siis teadke, et praegune jutt on sama hästi kui fantaasia. Fantaasia mu lemmikteemadel.

Minu tervisega seonduv huviobjekt on viimasel ajal mu nina. Peamiselt need kummalised aevastushood, mis tulevad täiesti ootamatult külla, toodavad hulga tatti ja kaovad sama kiirelt ehk umbes 10 mintsa pärast. Allergia, ütleb tänapäeva meditsiin. “Aga kust tuleb allergia?” Tahan mina teada. Miks ühel on allergia ja teisel pole? “Organism on vastuvõtlikum,” luuletab arst ja ei mõtle, et miks vastuvõtlikum. Ja keegi ka arstilt ei küsi, et miks, sest lääne meditsiin ei tea põhjuseid, vaid likvideerib keemia ja noaga tagajärgi.

Kuna ajakirjanduses räägitakse, et posijad ei lase inimesi operatsioonidele ja inimesed surevad tänu usule nõidadesse, siis mina ei ole posija ja ma ei kirjuta siin praegu ravimisest ei halba ega head. Ma ei ole öelnud, et tabletid ja operatsioonid on ebavajalikud. Ma tahan teada, kust haigused tulevad.

Ainus, mis ma siiani olen välja mõelnud, on et nohu tuleb kadedusest. Aga see ei tundu väga tõepärane olevat. Ma ei suuda endas alati kadedusmõtet leida, kui nohu kallale tuleb. Midagi muud peab veel olema. No ja nii ma läksin täna http://www.folklore.ee lehele ja otsisin sealt “nina”, et meelde tuletada, mida vanarahvas nina kohta imelikku ütles.

Siin on tulemused:

Nina norgu laskma – kurvastama

Nina kirtsus – rahulolematu olema

Nina peale viskama, nina peale kirjutama, nina alla hõõruma – kritiseerima

Nina hõlma alla pistma – häbenema. Kuigi häbenemisega on pigem ikka, et häbene silmad peast.

Ja tavaliselt räägitakse tatisest ninast seoses sellega, et tegemist on alles noore ja rumala inimesega, kel on ninaalune tatine. Tihtipeale polegi tegemist vanuseliselt noore inimesega, vaid kellegagi, kes teiste arvates rumalalt käitub ja keda on vaja paika panna.

baby-running-nose-with-sneezing-cough-teething-medicine

Kuhu ma nüüd oma jutuga jõudsin? Ma pakun välja teooria, et inimesed, kes on kurvad (nina norgus) või pole millegagi rahul (nina kirtsus) võivad endale nohu külge korjata.  Eriti hästi tuleb nohu veel siis, kui teised neid liigselt lapsikuse eest kritiseerivad. Kas minu teooria ka paika peab, tuleb alles järgi uurida. Kui kellelgi on midagi haakuvat öelda, ootan huviga.

7 thoughts on “Kuidas nohu ninna saab

  1. lemon 19. juuni 2017, 14:21

    Mõtisklen ise samadel teemadel… et mis põhjustel mingi häda külge hakkab. Luule Viilma on ka oma raamatutes haiguste põhjusi pikalt-laialt lahanud ja nohu kohta on ta öelnud, et see tuleb solvumisest. Aevastamine olevat keha püüdlus solvumisenergiast vabaneda 🙂

    Like

    • Manjana 19. juuni 2017, 15:00

      solvumine sobiks ka hästi siia komplekti

      Like

  2. Triin H (@Triin_H) 19. juuni 2017, 16:32

    Veel mõned aastad tagasi sain ma solvumisest alati hirmsa nohu. Nüüd ei ole ammu enam nohu olnud. Ju ma ei ole siis solvunud, vähemalt mitte nii hinge põhjani.
    Võib olla on õues palju tolmu ja sellepärast ajab aevastama? Alati Tallinnas käies on mul tunne, et ma olen kaetud tolmuga (tegelikult olengi).
    Kuskilt on silma jäänud, et allergia on ema-isa suhe.

    Like

    • Manjana 19. juuni 2017, 16:57

      ma ei ole solvujat tüüpi, mulle isegi ei meenu, millal ma kellegi peale solvunud olin. nohu oli millalgi talvel ja ma ei suutnud välja mõelda, millest see äkki tuli, kui mul tavaliselt mitmepäevast nohu pole.

      see ema-isa suhe, millega seondub ka suhe lapsesse on, muarvates, ikka väga paljude laste haiguste põhjuseks, enamuse, aga ma allergiat sinna alla ei liigitaks. mu laps sai kasside allergia konkreetses korteris, kus isegi mina oleks selle äärepealt saanud, sest seal haises kohutavalt kasside järgi ja me pidime seal toas magama. tema ei saanud enam hingata, mina ikka suutsin. aga mulle kassid väga meeldivad, tema ei kannata neid üldse. et ma jätaks loomade allergia inimese isiklike probleemide alla, aga ega kunagi ei tea ka.

      Like

  3. murca 19. juuni 2017, 22:14

    Nohu solvumisest ja köha väljaütlemata mõtetest, nagu ikka.
    Üks sedalaadi raamat ütleb veel, et allergia puhul tuleb küsida endalt, kelle suhtes sa allergiline oled. Ja et see võib olla märk oma jõu eitamisest. Ja gripp või üldse taoliste paljulevivate kergete haiguste saamine näitab, et sa usud statistikat.

    Liked by 1 person

  4. Hundi ulg 20. juuni 2017, 09:35

    Erinevalt Sinust, mulle on see “vuuduu” mõttemaailm võõras. Seitse aastat tagasi ma isegi mainisin seda oma blogis ja kaudselt on see ülekantav ka antud teemasse: http://hundiulg.blogspot.com.ee/2010/04/kasulikud-raamatud.html

    Aga tõepoolest on inimesi, kes mõtisklevad selle üle, et füüsilised haigusilmingud on põhjustatud inimese vaimsest seisundist, tema mõtetest. Näiteid?

    Louise Hay. Heal Your Body: The Mental Causes for Physical Illness and the Metaphysical Way to Overcome Them. Hay House Inc., 1984. – Nohu on põhjustatud sisemisest nukrusest, väljaütlemata abipalvest.

    Lise Bourbeau. Your Body’s Telling You: Love Yourself! Editions E.T.C. Inc., 2002. – Nohu on põhjustatud sellest, et inimene on segaduses, kuidas lahendada keerulist olukorda. Tekkinud probleemi lahendamisel on inimene takerdunud pisiasjadesse ja ta on sisemiselt millegi või kellegi peale raevus, sest ei tea, millest alustada, et probleem lahenduks.

    Eks neid “vuuduu” teooriaid ole kindlasti rohkem. Mis vahet, peaasi, et nohust lahti saad 🙂

    Like

    • Manjana 20. juuni 2017, 12:20

      Tänud! Ma ei olegi niisuguseid raamatuid lugenud, täitsa huvi tekkis.

      Ega ninatilkadega nohu vastu võitlemine väiksem vuuduu ju pole. Räägitakse, et need tilgad on tegelikult ninale kahjulikud, kuna kuivatavad nina sisemust ja pärast jäädki tilkasid kasutama, et nina normaalne oleks. Mu arust on ravimine väga tihti kahjulik ja paljud ravimid on ravimifirmade rahadega küll promotud, aga mitte eriti efektiivsed.
      Õnneks on nohu nii nohu asi, et tema ümber arutlemine ja nõiatantsu vihtumine ei tee kellelegi suurt häda 🙂

      Like

Kommenteerimine on suletud.

