Mida teie 25 aastat tagasi tegite?

Nagu täna ajalehed meelde tuletasid, siis täna 25 aastat tagasi, tuli Eestis Nõukogude rubla asemel kasutusele Eesti kroon. Ilmselt polnud osasid lugejaid siis veel olemas, mõned üritasid head lapsed olla ja mingi osa tegeles juba täiskasvanud inimeste asjadega. Mina kuulun viimasesse gruppi. Mina töötasin Keila Tarbijate Kooperatiivis raamatupidajana ja nagu kõik teised kooperatiivi töötajad, tegin ma poes inventuuri.

Enne seda, kui 1992. aastal meile oma raha tuli, oli rahaga pidevalt mingi jama. Kuna NSVL-s käis täistuuridel perestroika ja kogu riik varises vaikselt kokku, siis hinnanumbrid tõusid pidevalt, aga poes ei olnud kaupa ja pangas polnud raha. Ma raamatupidajana nägin, kuidas mitte ühelgi ettevõttel ei olnud arveldusarvel raha, kuigi tegelikult pidi olema, aga kõik firmad olid üksteisele võlgu. Jube imelik!

Inimestele maksti palka ainult sularahas. Kaks korda kuus. Ise võisid oma raha panka viia kui tahtsid. Ainus pank eraisikutele oli tol hetkel Hoiukassa, umbes aasta hiljem hakkas pankasid hoolega juurde tekkima. Hoiupangas raha arvestamiseks oli väike papitükk, millele pangatöötaja kirjutas pastakaga peale, palju ma raha tõin või ära võtsin.

Nagu ma jutu alguses mainisin, siis mina tegin 25 aastat tagasi inventuuri. Mind saadeti Munalaskme poodi. Ma ei mäleta, kuidas ma sinna läksin, aga ära tulin ma kindlasti häälega. Ma olen eluaeg hääletada armastanud. Ilm oli imekaunis ja inventuur võttis vaid nii palju aega, et tühjad paberid ära vormistada, sest poes ei olnud üldse mingit kaupa, mida üle lugeda. Mõned kalakonservid olid. Kuna mul olid mõned kopikad, siis ma ostsin need ära.

Mina 25 aastat tagasi raha vahetamas ei käinud, sest mul ei olnud sularaha. Ma ise arvan, et juu mu raha oli ikka Hoiukassas, sest mul pole kunagi elus nii olnud, et raha oleks päris otsas.

jalta4

See pilt ei ole tehtud 1992. aastal vaid paar aastat varem 1989. aastal, kui ma koos teiste raamatupidajateks õppijatega Jaltas koolilõpu ekskursioonil käisin. Jalta on see kant, kus nüüd Venemaa ja Ukraina omavahel müdistavad. Tol ajal oli kõik üks Nõukogude Liit ja Ukrainasse lendasime me lennukiga ning see ei olnud summa, mille pärast oleks muretsema pidanud. Siis kehtis veel rubla.

18 thoughts on “Mida teie 25 aastat tagasi tegite?

  1. mermaid 20. juuni 2017, 18:54

    Me kohtusime umbes sel ajal. Esimest ja siiani ainust korda 🙂

    Like

    • Manjana 20. juuni 2017, 18:59

      me ainult ühe korra kohtusimegi :O? Kindel, et rohkem ei juhtunud?

      Like

      • mermaid 20. juuni 2017, 19:00

        Ei mäleta ausalt ôelda 🙂

        Like

  2. Klari 20. juuni 2017, 19:19

    Mul on ka see päev hästi meeles, sest mul tõusis (lambist) esimest korda elus palavik 38 kraadini ja ma kogesin esmakordselt külmavärinaid ja muud säärast. Kuna mul pole ka hiljem kunagi nii kõrget palavikku olnud, siis on see tõesti erakordne sündmus mu elus.

    Mu vanem õde lõpetas sel päeval keskkooli ja ma ei saanud aktusele minna, sest mul oli palavik.

    Liked by 1 person

    • Manjana 20. juuni 2017, 19:40

      ma millegipärast kahtlustan, et ega sa sinna lõpetamisele eriti minna ei tahtnud. mul homme laps lõpetab, mulle üldse sellised üritused ei meeldi.

      Like

      • Klari 20. juuni 2017, 22:18

        Ma olin 11-aastane, ma väga tahtsin oma õe lõpuaktusele minna!

        Liked by 1 person

    • piia 21. juuni 2017, 00:45

      Sain 10 krooni. Oma taskuraha vahetasin. Olin siis algklassilaps.

      Like

  3. Terje 20. juuni 2017, 19:33

    Mina lõpetasin ülikooli. Aktus oli rahanduse lõpetajatel vägagi sümboolsel päeval 🙂

    Liked by 1 person

  4. Marx 20. juuni 2017, 20:16

    Mäletan et käisin ema, vanaema ja ühe naabri memmega raha vahetamas, elasime siis Võrumaal.
    Rohkem ei meenu hetkel. Olin siis nolk, lõpetasin tol kevadel (1992) esimese klassi 😀

    Liked by 1 person

  5. Kats 20. juuni 2017, 20:46

    Käisin vanematega koos raha vahetamas ja siis sõitsin maale vanaema juurde bussiga, kusjuures tasuta sai bussiga sõita, sest bussijuhtidel ei olnud piisavalt vahetusraha. Kes tahtsis, ja täpne raha oli võis muidugi pileti ka osta. Seda, kas ise sõitsin tasuta või maksin ikka, täpselt ei mäleta – äkki nii, et maakonnakeskusesse sõitsin tasuta ja sealt edasi piletiga.

    Like

    • Manjana 20. juuni 2017, 22:59

      ma kuskil uudisest lugesin ka, et saigi sel päeval tasuta sõita.

      Like

  6. Mari 20. juuni 2017, 21:20

    Mina lõpetasin keskkooli! Juhhuu! Sel aastal oli minu jaoks kõik uus 🙂

    Liked by 2 people

  7. miskae 21. juuni 2017, 06:43

    Käisin raha vahetamas vallamajas. Vahetatav summa, 1500 rubla oli olemas, sest vanaema raha oli ka kaasas. Vanaema ütles hiljem, et leidis rublasid veel ühest,ja teisest kohast, aga mis neist sai, või kuhu jäid, ei teagi, ütlesin talle tookord, et enam pole nendega midagi teha.

    Liked by 1 person

  8. külli 21. juuni 2017, 10:04

    Mina hakkasin siis 14 saama ja enda konkreetse päeva tegevusi ei mäleta, aga isa oli kodukaitses, käisid (koos oma isetehtud kumminuialaadsete toodetega) rahavahetuspunkte turvamas (ka Keilas, ma sealtkandist pärit). Meie pere jättis alles ainult nii palju rublasid, et saaks vahetada, muu sai kõik ära kulutatud. Ja siis mingi hetk öeldi rahavahetuse turvajatele, et noh, kui teil peaks rublasid veel olema, siis meil jäi kroone üle nüüd, tulge vahetage 🙂 Muidugi kellelgi enam ei olnud. Mul paremini on meeles see, et läksime kohe järgmisel või ülejärgmisel päeval gaididega Vormsile oma tavapärasesse laagrisse ja suur elevus oli kroonide asjus.

    Like

  9. nodsu 21. juuni 2017, 14:55

    Ma olin teismeline, me pidasime ema sünnipäeva ja kuna toiduasjad oli õnnestunud juba varem soetada, ei viitsinud kohe raha vahetadagi – et ah, nagunii pole täna vaja poodi minna, salat on juba valmis ja kook küpsetatud. ja siis, kui sööma hakkasime, selgus, et leiba olime unustanud osta ja kähku poes käia ei olnud variant, sest meil polnud kehtivat raha ja õhtu oli juba nii hiline, et vahetada enam ei saanud. Niisiis pidasime sünnipäeva ilma leivata.

    Like

  10. maire 21. juuni 2017, 21:22

    Ootasin oma teist last. Olin just kätte saanud dekreedirahad ja olin suure probleemi ees, mida selle suure rahaga teha. Nii palju rublasid kroonideks ei vahetatud ja poest polnud mitte midagi osta.

    Like

  11. L 22. juuni 2017, 09:52

    Olin 13 aastat vana. Eriti selgelt on meeles, et ÖÖ Tv oli sel ajal. Ja ilm oli tõesti suurepärane – soe ja suvine.

    Like

  12. Kai pimeduses kobamas 22. juuni 2017, 21:40

    Ma ei tea, kas see on võimalik, aga kuna mina olin tol ajal esimese / teise klassi plikatirts, siis sel päeval andis ema meile õega rublasid ja kopikaid ning saatis poodi ja ütles, et kuna nüüd tuli käibele EK, siis poes saate tagasi teistsugust raha. Me õega olime kõigest sellest nii elevil ja pool teed poodi ja tagasi vaidlesime, et kes uut raha enda käes hoiab 😀

    Mäletan veel, et oli ilus päikesepaisteline ilm ja otsime saia ja veel miskit… Aga sai on kindlalt meeles 😀

    Like

Kommenteerimine on suletud.

