Kuidas nuga teritada

Täna tuli meile uus õpetaja, teemaks on naha töötlemiseks kasutatavad riistad ja nende ise valmisnikerdamine. Õpetaja on puutööspets. Täna õpetas ta meile kuidas tööriistu teritada. Vastusevarianti, et lähen ja ostan teenuse, polnud olemas. Täna saime vaid õpetaja sujuvaid liigutusi pealt vaadata, ise teritada ei saanud. Kuid teritatud nuga saime katsuda. Ka ju huvitav.

Meie õpetaja kontrollis noa teravust oma käekarvade peal. Noh, et kasutas nuga karvade eemaldamiseks. Ilma eelneva pesu ja spets. pehmendava kreemita. Milline hügieenireeglite räige eiramine! Kuid ma jätsin tolle märkuse vahele, sest tundi ma juba alustasin väikese flirdiga. Aru ma ei saa, kuidas see mul pidevalt üle huulte lipsab ja ma olen puhastverd eestlane.

Nojah, igatahes sain ma teada, et “kuidas vanaisa vikatit teritas”-teadmine on täiesti üleliigne. Kodustes tingimustes teritatakse nuga luisuga, mis on eelnevalt vees ligunenud ja luisk seisab kindlalt laual. Juhul kui on vesiluisk. Teine variant on õliluisk, aga seda ma tundliku ninaga inimestele ei soovitaks. Haiseb. Õpetaja näitas meile noid ja ma pidin ennast jupi aega veenma, et “ei lähe süda pahaks, ei lähe.” See luisk haises labase söögikoha järgi, kus harva friikate õli vahetatakse.

Aga luisuga teritamine ise pole midagi hirmsat, igaüks saab hakkama. Panen siia juutuubi video, kus üks naine näitab lisaks luisule, kuidas kasutada ümarviili ja seda masinat, mida poes nugade teritamiseks müüakse. Meil on koolis erimasinad, kuid kui noatera just täketega pole, ajab viil ka asja ära. Videonaisel on noa teravuse kontrolliks parem meetod kui karvad – tomat. Tomatit lõikab ainult terav nuga.

Kuid teritamise värk on ainult sissejuhatus. Tolle aine raames meisterdame me endale noa, millega saab nahka õhendada, päris noa üliterava teraga, mille me samuti ise metallist välja lõikame. Siis teeme veel puidust voltluu, mille valmistamiseks kasutame alõtša puitu ja mis kujutab endast jämedat tüüpi paberinuga, mis pole terav ja mis pidavat olema nahakunstnikule kui oma kuues sõrm. Ja äkki teeme veel mingeid vidinaid, kui õpetaja materjali saab.

Nahatöös õppisime täna tehnikat, kus kõigepealt tuleb nahale teha peenikesed lõiked ja siis need lõiked maniküüririista sarnase vidinaga laiemaks voolida. Tolle nimi vist oligi lõiketehnika.

All pildil näete neid nahatükke, millest ma alguses arvasin, et ainult selleks kasutamegi, et proovida, kuidas nende imelike vahenditega vagusid tehakse. Ma ei teadnud, et me need pärast ära värvime ja võimalik, et lõpuks vormuvad neist võtmehoidjad. Pilt on kaks korda suurem, kui tükid ise. Mul on veel üks korralik ruudukujuline tükk, millele ma tegin kavandi ja puha, selle lõpetame vast homme.

Kuid nüüd ma tean, et noad on erinevad. Pinginaabrile sattus nuga, millega ta lõikas vuhinal läbi naha. Ja kannatust läheb vaja, alati. Liiga hooga ei saa voolima hakata. Kõigepealt tuleb nahka niisutada, aga nõks peaks ootama enne, kui voolima kukkuda, sest alguses liiga märjal nahal on lõiked halvasti näha ja kehvalt järgitavad ja tekivad vead. Samuti peab jälgima, et kogemata nahka küüntega kinni ei hoiaks.

tukid

Tagged:

2 thoughts on “Kuidas nuga teritada

  1. duhh 20. september 2017, 17:20 Reply

    Ämöhh?
    Terituspulk ja ketastega teritaja tuleb TÖÖRIISTAST maksimaalselt kaugel hoida. Kas teil see õpetaja teritamisest rääkides tõesti nurkadest-faasidest mitte midagi ei rääkinud?
    Tomatit lõikav nuga ei oli naha või puidu lõikamise kontekstis terav.

    Like

    • Manjana 20. september 2017, 17:33 Reply

      rääkis ikka kahest faasist. aga kuna inimestel ju ei ole kodus treipinki, siis ta mainis ka kuidas too väikeste ketastega masin töötab, mida noateritaja nime all müüakse. jah, seda pidevalt kasutades on lõpuks nuga pees, aga alguses aitab küll.

      Like

Soovin lisada:

