Vello Salo, tavaline vana mees

Juba mitu nädalat reklaamiti, et täna õhtul tuleb telekasse film Vello Salost. Ma ei vaata telekat kava järgi, aga seda filmi ma tahtsin näha. Juba siis, kui film kinodes jooksis, räägiti, et hea film. Ja oligi hea film, aga mitte see, mida ma ootasin.

Ma olen üks kord Saloga ühe arvamuslaua taga istunud. Kuna ma täpselt tema arvamust ei mäleta, siis ma ei hakka mainimagi, et see toimus enne pronksööd koos hulga muude meestega. Kuid siis ta jättis mõistliku mehe mulje. Võrreldes teistega. Tänases dokumentaalfilmis ma nägin täiesti tavalist vana Eesti meest. Täna, natuke varem, sattusin nägema Kersna saate kordust, kus ta rääkis mitme eestlasega, kes olid 100-aastased. Kõik need Kersna saate 100-aastased jätsid targema inimese mulje, kui täna 93-aastane Salo. Kurb. Või Kersnale meeldivad vanemad inimesed rohkem kui Tootsenile?

Filmi alguses näidati natuke nooremat Salo. Sama tihti kui kaadrisse sai Vello, oli seal ka alkohol. Enamus lauseid, mida Vello ütles, rääkisid alkoholi joomisest. Mulle hakkas tunduma, et ta oligi kogu aeg natuke švipsis. Jep, ma tean, kristlus on vist ainus religioon, kus alkoholi juuakse regulaarselt ja sealjuures valetatakse, et tegemist on Kristuse verega. Nii budism kui islam suhtuvad alkoholi eitavalt. Alkohol teeb inimese tuhmiks ja alkohoolikuid on kurb vaadata. Ma ei tea, miks Vello seda külge nii palju näidati. Too koht, kus itaallane üritas nalja teha plastikvõrguga, mis Vello kingitud Vana Tallinna pudelit ümbritses, tõi filmi sisse ehtsad inimtunded – tobe situatsioon, kus kõik end halvasti tunnevad. Hea dokumentaal! No ja suht kohe pärast seda tuli jutuks, et vanainimeste mähkmed on igapäevane reaalsus. Hiljem oli filmis ka see lõik, kus Vello tahab kakale ja väljendab oma soovi väga labaselt.

542285hbe4dt28

Mulle pakuvad erinevad religioonid huvi. Erinevad. Ma kujutasin ette, et Vello Salo filmis näidatakse ka tema arvamust tema usust. Ma kuulasin väga hoolega ja ta ei öelnud ühtegi sisuga lauset, millest oleks võinud järeldada, et tegemist on kristlasega. Ta loopis erinevaid hüüdlauseid, õnnistusi ja sõnakõlkse, kuid see oli pigem näitemäng. Minu teada Jaan Kaplinski ei ole usklik, kuid tema suust tuli selle filmi kõige sügavamalt kristlik lause – Jumal on igal pool. Kaplinski ja Hirv päästsid filmis selle külje, kus keegi tarka ja sisuga juttu räägib. Lõik, kus Vello sugulane tema peal oma nõiavõimeid proovis, jättis ka kummalise mulje. Milleks kristlasele nõiad?

Filmi Vello ei uskunud jumalasse. Uskliku inimese tunneb suht lihtsalt ära – neist paistab kaugele mingi kummaline sisemine rahu. Vello oli kuri vanainimene. Võimalik, et filmitegija on ateist ja tahtis Vellost halba muljet jätta, kuid filmis rääkinud nunnade usus ma küll ei kahtle. Kristlane ei räägi haubitsa taga tapmisest silmad säramas, lõpetades loengu misside hüüdlausega: “Ja teile kõigile maailmarahu!”

Jep, oli küll hea film, kuid reklaam oli vale. See ei olnud ilus vananemise lugu ja Vellost ei jäänud targa inimese mulje. Kui manipuleerijat targaks mitte pidada. Salo küll ütles, et inimene sureb hetkel, kui ta enam edasi ei arene, aga ka see on paljukasutatud slõugan, mille taga puudus isiklik sisu. Selline vananemine on päris kole. Ma tahaks nii vananeda nagu Kersna saate 100-aastased tavalised inimesed – ilma hirmu ja kurjuseta. Õnneks on mul tema vanuseni ja kurjusest vabanemiseks veel aega. Ma tahaks edasi uskuda, et Salo on meeldiv kristlane, nüüd on see raskevõitu.

31 comments

  1. Heh, ma kristlasena sain kõigest täiesti vastupidi aru 🙂.
    Tal kippus dementsus vist peale, seepärast ajas vahepeal segast, kakajutt jms.
    Miks ta sulle kuri paistis? Mulle meeldis see, kui ta ütles oma vanemate kohta, et nad olid nagu ideaalsed kristlased (kuigi nad polnud kristlased): tähtis on see, mida sa teed, mitte mida sa ütled. Ses mõttes minu jaoks polnud oluline, et ta filmis oma usupõhimõtetest ei rääkinud, sest inimesed olid kogu aeg tema ümber, tahtsid temast “tükke” ja tal oli midagi neile anda. Mina nägin selles headust.
    Aga jah selline traditsiooniline vaikne valgustunud vanahärra ta tõesti ei tundunud. Pigem hipi, showmees ja trikster. Mulle näiteks istub selline kreisi taat jumala sõna levitajana rohkem kui Urmas Viilma, kes on kangesti korralik ja vaga ning “õige” õpetuse edastaja.

    Liked by 1 person

    • Ma korraks mõtlesin, et kirjutan sellest lausest ka, kus ta ütles, et oluline pole mida sa ütled, olulised on teod. Ma ei ole nüüd päris kindel, aga kas kristluses pole ka see põhimõte, et sa ei tohi valetada ei sõnades, tegudes ega mõtetes? Et õige kristlane ei räägi ühte ja tee teist, et ka oma sõnade (ja mõtete) eest tuleb vastutada ja nendele vastavalt käituda. Õiged sõnad, õiged teod.
      Mulle ei meeldinud see lõik ka filmist, kus talle tulid külla Viivi Luik oma mehega ja nad ei rääkinud mitte millestki (filmis ei näidatud) ja siis ta viskas nad suht ruttu välja lausega “Ukse taga on järjekord.”

      Meeldib

      • Jaa, seda küll, et mõtted, ütlemised ja teod ei tohiks vastuolus olla. A ma sain jälle teistpidi aru: sul ei tarvitse rääkida sellest, kui tubli kristlane sa oled, pigem ela ausalt ja tee head. Kuigi see “tee head” võib olla ka väga mitmeti mõistetav, ju Varro Vooglaid ka enda meelest teeb oma moraaliepistlitega head..
        Viivi ja Jaaguga kohtudes mulle jäi mulje, et ta ei tundnud end hästi ja kui too teine külaline tuli, siis hakkaski juba vaikselt ära flippima.
        A see vist on hea, et ühest filmist nii erinevalt on võimalik aru saada.

        Meeldib

  2. Viivi Luige ja ammugi ta mehe viskaks ma ka esimesel võimslusel välja 😛 Filmi pole näinud, Vello Saloga olime 10a tagasi ühel juubelil koos, mu meelest kiirgus temast headust, mis ei takistanud viskamast nalja ja tegemast vimkasid.

    Meeldib

  3. Sa ka kohati nagu insuldi saand sellises segasuses, kui kiirendit ei kasuta siis kristlast ei ole sa võimeline ära tundma, sul oma ettekujutus mis ei haaku selle reaaliga. :))))

    Meeldib

      • Selliseid aineid mis lasevad sinusugustel vanainimestel täisväärtuslikku elu elada, see ei aita kui on lihtsalt sitt iseloom ja tahtmine inimestega manipuleerida, aga kui pidureid pole on oht ise kilest linade vahele sattuda. 🙂

        Meeldib

        • Kilest linade vastu on meestel soovitav oma eesnääret arstil kontrollida lasta. Eesnäärme vähk on jube levinud, aga mehed ju kardavad arstile minna. Mu 80-aastane isa väitis, et seks on pärast eesnäärmevähist vabanemist ikka palju parem.

          Liked by 1 person

  4. Hea film oli. Alkohol ei olnud mu meelest küll kuidagi rõhutatult eksponeeritud. Lihtsalt ei ilustatud midagi, inimese elu ja vananemine ja mis see kaasa toob. Väärt vaatamine.

    Liked by 1 person

  5. Filmi lähtepunkt kodumaisele vaatajale on hea. Kõik ootavad stereotüüpset kristlast. Aga ekraanil ongi eelkõige vana mees. Teatraalne, nagu kogu tema eelnev elu.

    Meeldib

    • Kommentaare lugedes tundub, et eestlaste jaoks pole ühte stereotüüpset kristlast, kõigi jaoks on kristlane erinev. Mina ootasin vist kõige stereotüüpsemat.

      Meeldib

  6. Kindlasti mitte “tavaline vana mees”. Isegi süvenemata, pealiskaudselt üle eluloo libistades ikkagi äärmiselt ebatavaline elukäik ja mitte-eakohane vitaalsus. Vinge vana!

    Liked by 2 people

    • Kui ta viki elulugu vaadata, siis tundub, et sealt on veel palju asju puudu. Näiteks filmis ta rääkis, kuidas oli mitu aastat Roomas kirjakandja ja T.H. Ilvesega rääkis ühistest aegadest Vaba Euroopas. Ma usun, et ta elu oli veel palju huvitavam, kui filmis ja ametlikus eluloos kirjas on.

      Meeldib

      • Aa, ma arvasin, et kõik teavad VS ja THI rolli Vaba Euroopa ja Eesti vabadusvõitlejatena… ja hoolimata arrogantsist – THI tõi kunagi isegi saksast bronhiiditeed ja niiti, sest kodumaal seda parasjagu polnud. VS on näiteks Doris Kareva hea sõber. Oi, ta on mitmekülgne.

        Meeldib

        • Mul on Vaba Euroopa kaastöölised pigem CIA kui tarbekaubaga seondunud ja kuna Bondi filmid pole kunagi mu lemmikud olnud, siis ma ka peale Ilvese sealt kedagi ei teadnud.

          Meeldib

  7. Miskipärast Olen juba pool aastat mõelnud kui kohtuks juhuslikult Saloga kas tuleb huvitav vestlus või hakkab kohe mind paika panema. Ta on mulle juba varem jätnud endast häbematu mulje.. Selles filmis sain kinnitust ja ta ka ise kinnitas oma seda joont. Tõesti filmi järel kadus igasugune soov temast rohkem teada saada.
    Inetu ja isekas ja tige toriseja. Otsekohesed inimesed leiavad et nad on ausad ent kellele ja milleks see vajalik on? Sellises käitumises pole mingit hoolimist ega Agapet.
    Kas neid tema külgi oli üle doseeritud? Kaldun arvama et mitte.. Ka varasemates saadetes on seda tunda. Küll pisut vaoshoitumas koguses. Võioli see tegijate püüd olla mõistev ja viisakas.
    ON üsna kurb pettuda inimestes kellest arvasid enamat. Sinu kokkuvõte oli täpselt see, mida isegi tundsin.

    Liked by 1 person

    • Kerge on sildistada. Vestle temaga ise, film on alati film. Kellegi pilk, mitte tõelisus. Aga noh, lahmimine on ka variant, saab alati valida oma mooduse elusse ja teistesse suhtumiseks ja samuti suhtutakse ka sinusse. Ma pole eluski tulnud selle peale, et Vello Salo mind paika tahaks panna. Ma olen ise oma paiga leidnud. Mõtlesin isegi, et võiks paluda tal end ristida aga noh, ei hakanud vanainimest tülitama.

      Meeldib

      • Nääh, ei hakka siin 11 ründama! Inimestel ongi erinevad mõtted ja arvamused, kui juttu tuleb inimestest, keda tihti televiisoris näidatakse. Kõikide kuulsate inimestega ei jõua ju isiklikult vestlema ja ega ei peagi. Kuulus olemine ei anna ju inimesele midagi juurde, pigem võtab ära, ma arvan.

        Meeldib

  8. Ma sain nüüd aru sellest pildist, sest filmis kordus paar korda see punase (veini) hävitamise teema. Rohkem ju polnud. Vaatasin nüüd terve filmi ära, enne olin paari juppi näinud. Igaüks näeb kahtlemata seda, mis tema jaoks hell või valuline teema. Soovitan lugeda nii Salo raamatut kui intervjuud filmitegijaga ning googeldades tukeb välja veel üks pikk intervjuu Vello Salo elulooga. See film ei jutusta taustsüsteemist, seepärast ongi muljete osa tugevalt erinev. See film näitas seda, et inimene jääb nõrgaks aga ta oskab oma tugevust-nõrkust hinnata ning seeläbi teebki nii palju kui jõuab. Ning tunneb, et surm peaks tulema, see aga ei tule. Niivõrd tegusale ja vitaalsele inimesele on keeruline olla nõrk. Katolikus kirikus ei ole psühholoogia osa eriti tugev, on traditsioonid, arutelud, usk aga mis saab siis, kui ihu enam ei tule kaasa? Kui ei jõua enam liigsest infost vajalikku välja korjata? Vennatütar oli inimlik, mitte nõid…või noh, samapalju nõid kui mina või mu ema, kel on mingi vanavanemate tarkus, mis ongi eelkõige naistel. Kohati olid režissööri valikud mõtlemapanevad, miks näidati just neid inimesi, neid situatsioone? Aga see ongi tema pilt, tema korjas enda jaoks olulisema välja. Filmist jäi mulje Salost kui soleerijast, väheempaatilisest vanamehest, samas vaadates ta elu – teistsugune mees poleks seda kõike suutnud, kõik need Vatikani raadio saated, kõik need õpingud ja väljakutsed, rääkimata sõjas ellujäämisele. Ta ütleb, et õnneks pole kedagi tapnud aga sõdurielu oli osa temast – kuniks kloostrisse varjupaiga sai. Samas empaatiat tal on, samamoodi on ta aus enda vastu – 90+ vanuses inimest ei jagu kõigile, ta peab tegema valikuid. Jutt juba liiga pikk aga lugege ta kohta, see on põnev ja kindlasti ta ei õelutse 🙂

    Liked by 1 person

  9. See film on taotluslikult (samas salakavalalt) ebaesteetiline (ikka järgib põhimõtet, et “kunst peabki häirima”). Seega võiks vahet teha, kas häirib Salo või film. On stseene, kus Salo selgelt annab märku, et paneme nüüd siia punkti, aga kaamera käib edasi või mõni tüütu tüüp passib ikka edasi jne. Väike märkus seoses alkoholiga – nii budismis, kui ka muhameedluses on harusid, kus selle tarvitamine on lubatud ja selle kohta on küllaga luuletusi, kuidas draakon taevas kuuga kokku joob jne. Kaplinski oli selles pulmas küll täitsa ootamatult kohal ja loori ja valge kleidiga. Krdi eputis. Kui ma püüaks kokku võtta, mis selle filmi põhimotiiv on, siis esimesena tuleb pähe, et 93ndaks eluaastaks tüütavad igasugu tühisused väga ära.

    Liked by 1 person

Kommenteerimine on suletud.