Menopausist tõsiselt. Seda mida arstid ei räägi

Täna tuleb väga tõsine postitus, ehk laupäev-pühapäev võiks olla täpselt paras aeg selle lugemiseks. Ma pean teiega rääkima menopausist. Imelik, et keegi mu eelmist katsetust sel teemal ei kommenteerinud. Mul peaks nende probleemidega naisi lugejate hulgas päris palju olema. Nüüd ma guugeldasin üleminekuaja tunnuseid ja jõudsin uute ehmatavate avastusteni, millest mul varem aimugi polnud. Ning kõige kummalisem on fakt, et jutt käib naistest, kelle vanus algab umbes 42. eluaastast ja ma ei oskagi öelda, mis vanuseni erinevaid jamasid oodata võib, ehk meid, keda see tabab, on väga palju – kõik naised. Ok, jutt ei käi päris kõikidest naistest. Võib juhtuda, et mõnel naisel jäävad üks hetk päevad ära ja midagi muud ta enda juures ei märkagi, aga paljudel nii lihtsalt ei lähe. Ja on nii imelik, kui vähe leiab menopausi, sellele eelneva aja ja järgneva kohta infot. Isegi arstid ei tea ööd ega mütsigi. Mingi ülemaailmne saladus.

Kogu mu guugeldamine algas sellest artiklist: Ignorance about menopause is destroying lives – and it’s not only women who suffer, kus autor algatas liikumise #MakeMenopauseMatter ja avas lehekülje Menopause support UK. Üheks põhjuseks oli, et Inglismaal on naised vanuses 45 – 49 väga kõrge enesetapu riskiga.

Artikli pealkiri kõlab ülidramaatiliselt, aga kuna tegemist on tõesti imeliku olukorraga, kus on tegemist väga suure hulga naiste väga vana probleemiga ja selle kohta on nii vähe infot ja nii palju teadmatust, siis on selline pealkiri õigustatud.

Kuid ma tahtsin teada, mida eestikeelset ma sel teemal netist leian. Mida meie arstid menopausist teavad. Kõigepealt terminitest. Menopausiks nimetatakse seda, kui naisel pole päevi olnud üks aasta. Ehk ta munasajad ei tööta igakuiselt nii nagu noorematel naistel ja aasta otsa pole nad enam midagi teinud. Enne seda hetke on perimenopaus ja see võib kesta mitu aastat. Üleminekuaastad. Mis tähendab, et päevad käivad, ka suht suvalt käivad, aga samaaegselt on ka hulk muid probleeme, mis näitavad, et varsti enam päevi pole. Eesti arstid on neid perioode veelgi jaganud, aga nii kaua kuni nad ei räägi kõikidest jamadest, mis naisi tabada võivad, on see jaotamine vaid asendustegevus.

Kuid millised on need probleemid, mis munasarjade töö lõpetamisega naistel tekivad? Mis juhtub meie keha ja mõistusega, kui nende hormoonide tootmine lõpeb, mida fertiilsuseks vaja läks? Probleemide nimekiri on väga pikk. Mida neist ja kui palju kellelegi jagub, on õnneasi. Väidetavalt on tütrel nagu emal. Väidetavalt. Ma lugesin igasuguseid lehekülgi, kus nii naised kui arstid arvamust avaldasid ja panin kokku sellise nimekirjakese:

  1. kuumahood
  2. südamepekslemine jms südamega seotud probleemid
  3. unetus,
  4. kaalutõus
  5. rindade valulikkus
  6. peavalud,
  7. meeleolukõikumised, nagu näiteks nutmine, mida võib põhjustada ükskõik mis asi
  8. depressioon
  9. süvenemisraskused
  10. ärrituvus
  11. lootusetuse-, tähtsusetuse- jms tunne
  12. põiepidamatus,
  13. bakteriaalsed muutused nii suguelundites kui kusemiselundites
  14. tupe kuivus,
  15. tupe seina õhenemine
  16. valulikkus vahekorra ajal
  17. Libiido vähenemine ehk huvipuudus seksi vastu, või ka vastupidi
  18. valulikkus urineerimisel.
  19. Luude hõrenemine
  20. Juuste hõrenemine
  21. karvakasv näos, näiteks ülahuulel

symptoms of menopause

Päris pikk nimekiri ja paljud neist punktidest tuleks veel eraldi lahti kirjutada. Enamuse tunnuste põhjusteks on seesama östrogeeni ja muude hormoonide tasakaalu muutus. Miks on oluline menopausiga seonduvatest tunnustest teada? Sest tihtipeale arvavad nii arstid kui ka naised ise, et neid on tabanud mingi haigus, mida ei osata nimetada ja määratakse üldravimeid, kuid õige vastus on naishormoonide muutused ja sellele on konkreetne ravi olemas. Need 30-aastased naised, kes arvavad, et neil on ka juba keskeakriis, võiksid omi sõnu analüüsida, sest tavaliselt algab see kõik siiski alles 40-ndates, kuigi on ka erandeid. Ja küll ta tuleb, ei tasu ette kiirustada.

Nagu ma juba varem mainisin, siis kõik naised ei ole ühtemoodi ja ka samal naisel võivad tunnused aja jooksul muutuda, olla mõni aeg aktiivsemad ja siis jälle vähemtajutavad. Ma arvan, et mul algasid kuumahoogude laadsed asjad üle-eelmisel suvel. Jube palav suvi oli ja seepärast ma ei saanud ka täpset aru, et kuidas ma järsku nii kehva keha-ventilatsiooniga olen, et natuke kõnnin ja juba vesi voolab ojadena. Suht piinlikke olukordi võib niiviisi tekkida. Kusjuures – vee voolamise intensiivsusele aitab kaasa ka see, kui on suur soov, et nii ei juhtuks. Noh sõpradega on ju ükstapuha, kui märg ma olen, kuna, vähemat minul pole vahet, kuna mu kuumahoo higi ei oma mingit haisu. (Ja see jutt, et inimene ei tunne enda higihaisu, kehtib ainult nende inimeste kohta, kes igapäevaselt lõhnaõli kasutavad ja aina doose suurendavad, et ümbritsevaid inimesi hulluks ajada).

Kuid ma mäletan olukorda, kus ma sain kokku ühe uue kliendiga. Rootsi mees, piltilus, tark, valge triiksärgiga, sõbralik, naeratav ja mina leemendan üleni higist. Palav ilm oli, aga nüüd, tundes seda hormoonijama, mis ülemikuajaga kaasneb, ma arvan, et osa kuumahoost oli seotud ka sellega, et too mees oli tõeliselt hot. Jah, ma sooritasin müügi, kuna ma ju ei müünud oma füüsilist välimust vaid raamatupidajaoskuseid ja raamatupidaja võib küll pidevalt näost voolavat vett pühkida.

Üks teadaolevamaid ülemikuaja tunnuseid, lisaks päevade rallis toimuvale, ongi kuumahood. Ma lugesin perekoolist läbi hulk teemapüstitusi ja sain teada, et sel teemal on naised nii erinevad ja samamoodi on erinevad need kohad, mis higistada võivad, higi hulk, higistamise aeg ja kestvus. Näiteks ei ole mina higistanud peast, mis on, vist, suht tavaline, et kõik juuksed lähevad märjaks. Päeval higistamine on minu puhul ka harvem nähtus. Kuid ma olen nüüd aru saanud, et kuumahood ehk enda märjakshigistamine, on väga palju seotud erinevate muude teguritega. Kuuma võõrast meest ma juba mainisin.

Kuid veel olulisem on üldine vaimne seisund. Kunagi varem ma arvasin, et enamus meeleoluga seotud menopausi eelseid ja järgseid muutuseid, alates närvilisusest, unetusest kuni depressioonini välja, on seotud sellega, et juba õudne on mõelda, kuidas varsti ma enam polegi sünnitamisvõimeline naine. Et kuna paljud naised seondavad ennast oma soost tulenevate funktsioonidega, siis nad on põlvini traumeeritud, kui need võimalused järsku ja julmalt ära võetakse. Vanaeit valmis. Muideks – Anu Saagimil peaks menopaus juba ammu möödas olema.

Nüüd ma tean, et need emotsioonijamad ei sõltu su naiselikest hirmudest. Ei pea olema sünnitamisele ja naiseks olemisele suunatud naine. Ma pole ennast kunagi eriti naiselikuks pidanud ja kui mõni mees on mulle vastupidist väitnud, siis ma olen arvanud, et valetab. Ehk ma olengi päris eeskujulik feminist, kel on oma naiselikest funktsioonidest ükstapuha, olulisem on olla normaalne inimene. Ehk mul on nii ükstapuha, et menopaus võtab mu naiselikkusest suure hulga vähemaks. Kuid mul on täiesti olemas hulk neid hormoonide muutusest tingitud meeleoluasju. Ja seoses leinaga sain ma nendest eriti teadlikuks.

Hästi imelik oli see, et just enne, kui me teada saime, et mu ema on raskelt haige, toimusid minuga eriti omapärased hormonaalsed muutused. Ja muarust need sarnanesid nendega, mis mul raseduse ajal olid. Positiivsed muutused. Ma muutusin meeletult emotsionaalseks ja iga päev võisin nutta nii ilusate kui halbade asjade peale. See meeldis mulle, sest nagu ameerika mäed ja vahva. Energia loksus pidevalt üle serva. Lisaks muutusid mu küüned tugevaks ja kasvasid pikaks. Sama asi juhtus, kui ma rase olin. Ma olen alati küüntel vabalt kasvada lasknud, aga tavaliselt nad murduvad normaalses pikkuses ära ja siis tuleb servad siledaks viilida. Kuid siis jäi ema haigeks ja mul läks kogu seda jõudu, mis ma just varem saavutanud olin, täiel aurul vaja. Ma ise mõtlesin, et kas tõesti valmistati mind ette raskeks vaimseks katsumuseks, andes mulle kuu aega varem looduse poolt suures koguses  jõudu juurde. Imelik.

Ja see jõud kulus päris kiiresti läbi ja kõik küüned murdusid jälle tagasi lühikesteks. Ning peaaegu igal öösel ärkasin ma suva kellaaeg üles, süda peksles meeletult ja kogu mu kael ja dekoltee leemendasid veest. Peaaegu iga öö. Jube tüütu. Nüüd, jaanuariks, olen ma oma leinaga kaotatud vaimse tasakaalu tagasi saanud ja öiseid kuumahoogusid enam ei ole. Südamepekslemist ikka juhtub. Paar aastat tagasi, kui see südameasi hakkas, ma käisin perearstil ka ja ta tegi mulle südame mõõtmise asja ja ütles, et kõik korras, ärgu ma kujutagu ette. Minust jupi vanem naine. Ta oleks mulle ju võinud öelda, et see on seotud tulevase menopausiga, aga ma arvan, et ta ei tea seda. Naishormoonid on kuidagi väga otse seotud ka südame toimimisega.

Jah, neid imelikke tunnuseid, mida tavalistest nimekirjadest ei pruugi leida on veel. Seoses higistamistega sattusin perekoolis sellele teemale: jalgevahe higistamine. Ja seal on väga hästi näha, kuidas naised ei tea menoausist midagi ja käod hakkavad kohe puid alla panema. Kuid siis tuleb veel mitu üle 40-aastast naist ja räägivad sama. Samasuguseid käsitlusi üleminekuaja teemadel leiab perekoolist veelgi ja kuna teema on delikaatne, siis lähevad need arutelud kiirelt käest ära, kuid saab ka kaasa elamata lugeda. Kui kedagi huvitab, milliseid tablette jms naised kasutavad, siis nendest on ka perekoolis juttu. Mina arvan, et saan tablettideta läbi, kuna mul on aega ja tahtmist uurida, kuidas oma meeleolusid ja emotsioone kontrollida ja suunata.

Kui nüüd mehed ka seda juttu lugesid, siis siin on mitu teemat, millele mõelda. Esiteks see, et kui te tunnete üle 40-aastaseid naisi, siis teadke, et nende kummaline käitumine on seotud hormoonidega nagu teismelisel ja olge meie suhtes mõistvad. Välismaal soovitatakse naisel menopausiga seoses üldse töölkäimine lõpetada, et kergem oleks. Ma ei kujuta ette, mis juhtub peres, kus emal on üleminekuaastad ja lapsel on teismeliseiga. See võib päris õudne hormoonide duell olla!

Teiseks see, et mehed ärge arvake, et teie elu on palju kergem, et teie hormoonid ei muutugi. Muutuvad küll, kuid kogu protsess on hoopis aeglasem ja algab varem kui naistel. Minu tähelepanekute järgi hakkavad meestele näiteks ninakarvad imelikult pikaks kasvama juba enne 40. eluaastat. Ja sama kehtib ka meeste libiido kohta – huvi hakkab vähenema nooremana kui naistel, enne 40ndaid. Ja Onu Heinoks muutuvad mehed vanemana kui naistel see imelik olemise vanus tuleb. Kui tuleb. Abiks oleks enne 40. eluaastat selgeks saada, kuidas oma emotsioonide ja eluga ise valutult hakkama saada.

67 comments

  1. Ma soovitan veel lugeda raamatut ” miks prantslannad ei vaja face lifti”, seal on väga häid soovitusi mida ma plaanin kasutada.
    Aga sulle tänu asjaliku ja vajaliku postituse eest

    Liked by 1 person

  2. Ülivajalik teema, millest rääkida, aitäh sulle!
    Sel teemal ilmus Ekspressis eelmisel aastal Mele Pesti kirjutatud ylimalt huvitav ja põhjalik artikkel, soovitan kindlasti lugeda: https://ekspress.delfi.ee/areen/femtech-ehk-nutirevolutsioon-naiste-tervise-alal?id=86330791

    Probleem lisaks tabuteemale (“Saades üle isiklikust häbist, ületades eelarvamusi, et naiste tervis ja nende elu tsüklilisus on asi, millest nad vaid oma ema või naistearstiga rääkida võivad.”), on see, et naiste tervisega eraldi ei olegi tegelikult kunagi eriliselt tegeletud: “2019. aastal ilmunud raamat „Invisible Women“ näitas, et mu sisetunne oli õige: naiste tervisega seotud teemasid ongi vähe uuritud ja need on alarahastatud. Raamatu autor ­Caroline ­Criado-Perez näitab veenvalt, et asi on hullemgi: näiliselt sootu meditsiin on väga meeste poole kaldu, naisi on alati ravimiuuringutest ­eemale hoitud. Sest naistel on ju need neetud hormoonid, mis ajavad uurin­gutulemused sassi! Kui naisi vahel ­uuringule lastakse, siis menstruaal­tsükli alguses, kui ta näitajad on võimalikult normaalinimese ehk mehe näitajate moodi. Isegi sooneutraalsena näiva infarkti puhul on päriselus erinevusi. Nii-öelda Hollywoodi südar (ekraanil rinnust haarav hõbehall härra) ei ole sugugi universaalne pilt, naiste tüüpsümptomid on teistsugused ja vähe uuritud. Nii saab meditsiin naisi märksa kehvemini aidata.”

    Meeldib

    • aitähh kommentaari eest! jah, ma olen ka seda kuskilt põgusalt lugenud. jube nõme, iseenesest. vanasti olid ju arstid ka mehed ja ega praegu ka väga palju naiskirurge ja südamearste vist pole.
      kusjuures ma seda südari asja uurisin tol hetkel, kui see pekslemine oli ja siis ma netist leidsin infot, et naistel on teistmoodi avaldumine, et valud on hoopis mujal kui südamepiirkonnas.

      Meeldib

  3. Kõik on muidu kena, aga absoluutselt kõiki üle 40 a vanuses esinevaid tervisehäireid siiski ei saa ega tohigi menopausi kaela ajada, eriti, kui arst kasutab menopausi ettekäändena tervisehäireid mitte enam edasi uurida.

    Meeldib

      • Isegi ainult gripis pole asi, vaid näiteks stress jääb ka stressiks ja kui sellel stressil on põhjus, siis tuleks tegeleda sellega, mitte teha nägu, et ah menopaus, see põhjus pole üldse auru väärt. Muidugi, kui on kaasnevaid hädasid, siis see halvendab ka stressi talumise võimet. Aga need kaasnevad hädad võivad tulla ka ilma menopausita.

        Meeldib

        • Muideks, ma ei kirjutanud sellest, aga just sinult, Morgie, sain ma tõuke, et menopausi teemat uurida 🙂
          Omast kogemusest võin öelda, et kui on stress, siis menopausi hormoonid teevad selle veel hullemaks, et jah, stressiga peaks eelkõige tegelema.

          Meeldib

    • Mitte ainult menopausi, vaid üldse naiseks olemise kaela. Lähed mingi lambi murega arsti juurde, arst küsib: kas teil lapsi on? Vastad, et ei ole. Ahaa, ütleb arst, saage lapsed ja siis räägime edasi. Kle ma väänasin hüppeliigese välja, mis need lapsed siia puudutvad?

      Liked by 1 person

  4. Ma ei tea, miks sa ei poolda tablettide kasutamist. Hormoonasendusravi on tänapäeval nii tavaline ja eriti oluline on see varajase menopausi puhul (alla 50 a.). Sest nende abil ei kao ära mitte ainult kuumahood, meeleolukõikumised jm. ebameeldivad nähud. Kõige olulisem on see, et naise seksuaalsus ja libiido saab tagasi endiseks. Eriti oluline on see siis, kui on olemas püsipartner, kes ikkagi seksist on huvitatud.

    See soovitus, et neid ikka oleks mõistlik kasutada, on küll naistearstide hästihoitud saladus. Alles siis, kui ise taipad küsida, et kas ja millal neid tuleks võtta, saad vastavat infot. Ja sealt edasi, et täpselt missuguseid tablette kasutada, on ka pime maa. Minu günekoloog väitis, et vahet pole, toimeaine on ju sama. Aga kui ühe tableti tagajärjel hakkasid mul vohama kõikvõimalikud tsüstid, mis tegid reaalseks vähiriski, siis teise kasutamisega ei kaasnenud mingeid jamasid.

    Meeldib

    • Ma olen seda usku, et inimene on võimeline oma keha ja tundeid ise suunama ja muutma, kui vaja. Enamuses see mul õnnestubki. Mul ei ole kodus mingeid tablette. Ja uba pole selles, et ma kannataksin kõik vapralt ära. Mul on tegelikult ka hästi tervisega. Ma ei tea millal ja kuidas, aga ma oskan kuidagi nii, et mul ei valuta kunagi kuskilt. See leinaaeg oli erand, leinast üle olla ei ole võimalik. Tänu sellele ajale tean ma ka kliimaksist rohkem.

      Mul libiidoga on hästi ja oma sekselule pole mul mingeid etteheiteid. Mulle mu meeleolukõikumised meeldivad, väga meeldivad. Nende kaudu saab enda kohta nii palju teada.

      Varajane menopaus ei ole mitte alla 50 vaid alla 40. aastasena. Tavaline päevade ärajäämise aeg ongi 49-52. aastaselt. Pärast 53 loetakse hiliseks menopausiks ja sellega kaasnevad terviseriskid.

      Ma käisin sel sügisel naistearstil ja kuna mu enda arstile on võimatu aega saada, võtsin suvalise, kellele aega pakuti. Ma ei teadnud, et naistearst võib ikka täiesti loll ka olla. Šotter Aleksander. Ma tahtsin teada, mida mu munasarjad teevad, eelmine arst alati ise rääkis. Ma ei ole kindel, et see Sass mu küsimusele õigesti vastas, sest ta ei soovinud vastata. Ma küsisin tema käest, et mul peaks kliimaks olema, kas ta oskab öelda, mida ma peaksin sellega seoses arvestama. Ta küsis, et kas mul on mingeid tundemärke. Ma ütlesin, et ei kurda millegi üle ja ta vastas “SIIS MA EI RÄÄGI SULLE KA MIDAGI” Nii ütleski. Ma arvan, et ta ei tea midagi. Nüüd ma tean, miks pole mõtet meessoost günekoloogi juurde minna, isegi kui teiste juurde aegu ei saa.

      Meeldib

      • Haha, kas võib küsida, kes su tavaline naistearst on?
        Schotter võib-olla ei tahtnud sind ära hirmutada nende kõikvõimalike sümptomitega, sest paljud lähevad koju googeldama ja poogivad endale hullemaid haigusi külge.

        Meeldib

  5. Kusjuures on huvitav lugemine isegi siis kui endal veel aega sinnani.
    Ma olen aru saanud, et menopausi algus ja kulgemine on sageli sarnased sellega kuidas su emal oli.

    Liked by 1 person

    • Ühe x-sugukromosoomi pärib naine siiski isalt ka, nii et tasuks vaadata, mismoodi isapoolselt vanaemal sellega oli. Ja tõenäosus ei tähenda tingimata, et just nii ongi.

      Liked by 1 person

  6. Väga hea teema. Mul oli kunagi plaan hästi põhjalikult oma kogemuste varal sellest kirjutada, aga mul läks kõik nii, et arugi ei saanud. Päevad ehk punkt nagu mu tüdrukud otse inglise keelest tõlgivad, muutusid küll ettearvamatuks ja natuke intensiivsemaks, st lühemaks ja suurema verejooksuga. Kasutasin siis juba topsi, mida pidi tihedamalt tühjendama. Siis kadusid, ning ma arvasin, et ongi kõik. Ei olnud. Üks kord tulid veel mitme hea kuu pärast, ning siis oligi kõik. Kuumahoogusid oli ja ei olnud. Pigem nii, et suurema soojaga, soojas toas näiteks ja närvilises õhkkonnas läksin kergemini kuumemaks kui endale meeldis 🙂 Nüüdseks see ka peaaegu kadunud. Võib-olla olen lihtsalt rahulikumaks muutunud 😀 Ema käest jõudsin ka küsida, kuidas tal see aeg möödus. Tema lihtsalt kehitas õlgu, ei olevat erilisi hädasid olnud 🙂 Ilmselgelt olen natuke õnnega koos, et suuremaid vaevusi polnud. Sest olen kõrvalt palju hullemaid olukordi näinud.

    Meeldib

    • Sul on siis hästi jah, mis peaks näitama, et oled ka üldisemalt oma eluga rahul. Aitäh, et jagasid! Ma oma emalt ei küsinudki, ei tulnud ette. Kuid ma mäletan, et millalgi kui ma olin teismeline, oli ta mitu päeva haiglas ja mulle jäi mulje, et selle pärast, aga ma ei teagi täpselt, miks ta siis oli.

      Meeldib

  7. Tõesti vajalik teema, äitäh, et ette võtsid!

    Mu kommentaar tuleks kilomeetripikkune, kui kõik ja korraga kirja paneks, mis mul öelda on, nii oma kogemuste kui loetud materjalide põhjal – aga lühidalt kokku võttes:

    Esiteks. Mul, nagu Enelgi, möödus menopaus pea ilma vähimategi traditsiooniliste piinadeta, kui harvad, enamjaolt öised kuumahood välja arvata.

    Teiseks. Morgiega nõus – arstid armastavad keskealiste naiste menopausiga mitteseotud tervisehädadest üle ja ümber vaadata, kuna menopausi „diagnoosi“ on kõige lihtsam panna.

    Kolmandaks. Menopaus ei põhjusta tingimata liibido vähenemist või kadu. See on nüüd küll veidi too much information, aga minu praegune suhe algas peale menopausi, 49 aastaselt (olin suht varane menopausleja), kuid liibido pole elu sees nii kõrge olnud kui noil esimestel kooseluaastatel. Täna, kümme aastat hiljem ma ses asjas kah üldse kurta ei saa, kuigi pole hormoonasendusravi poole vaadanudki, noilsamadel sinu nimetet põhjustel. Samas, paljusid mu tuttavaid naisi on tabletid aidanud, menopausijärgse elu ilusamaks teinud, ilma negatiivsete kõrvalmõjudeta.

    Ajast, mil ma neil teemadel palju lugesin, jäi kusagilt tervise/teaduseallikast silma, et naiste liibido püsimine menopausijärgselt tuleneb, üllatus-üllatus, östrogeeni taseme langusest, mille tulemusena testosterooni suhteline tase kehas tõuseb. Ja testosteroon on teada-tundud liibidotõstja ju. Kõlab loogiliselt, aga faktina ma seda ei esita, enne peaksin allikad uuesti üle vaatama.

    Liked by 1 person

    • Aitäh, et jagasid, Tahaks neid jutte ka, kus naistel on mitmekülgsemad kogemused.
      Ma kahtlustan ka, et see libiido langemine on seotud millegi muu kui otseselt menopausiga. Fakt see, et testosteroon tõuseb, kuna tekib karvakasv näos ja väga tüütult kiirelt kasvab.
      Kusjuures kummaline on see, et meestel ka hakkavad vanemana karvad paremini kasvama, kuigi neil testosteroon peaks ka langema. Need hormoonid on ühed salakavalad tegelased. Testosteroonist on juutuubis väga hea dokumentaal: https://youtu.be/G0Iq45Nbevk

      Meeldib

      • Jäin mõtlema, see on tegelikult nii kummaline, et menopaus sähardune tabu on (olnud). Pole ju ometi mingi privaatne/delikaatne tervisehäda, vaid keha loomulik (taand)areng, mille teevad läbi kõik inimesed, nii naised kui mehed.

        Ah et kasulikku? OK. Menopausijärgsest seksi-elust. Väidetavalt kasutab arvestatav hulk püsisuhtes olevaid, menopausi läbi teinud naisi keemia abi mitte niivõrd kuumahoogude vms sümptomite tõttu, vaid muutuste tõttu vagiinas (sandpaper sex). Noist detailidest häbenetakse tihtipeale isegi günekoloogile rääkida, ja kui räägitakse, siis günekoloog soovitab esimese hooga hormoone muidugi. Aga on ka teisi võimalusi, isegi nn. raskemate juhtude korral, näiteks niisutajad (ei, ei ole seesama mis libesti). Toode peab muidugi korralik olema (retseptikraam, või näiteks siit https://www.yesyesyes.org/). Supermarketiriiulilt tõhusat abi ei leia.

        Lisaks, kui naisel on juba mõningased liivapaberiseksi kogemused olnud, tekib hirm vahekorra ees, nn. surnud ring, millest tuleb läbi murda, sest, nagu meedikudki soovitavad – use it or lose it. Hoolitsev, mõistev, arenemisvõimeline partner on noil puhkudel muidugi samuti „must have“, aga neid paraku retsepti alusel ei jagata =)

        Meeldib

        • perekoolist jäi mulje, et need kuumahood on tablettide võtmise oluliseks põhjuseks. No ei ole ju võimalik tööl käia, kui iga koosoleku lõpuks on pluus läbimärg.

          ma ei ole näinud veel naist, kes julgeks kõva häälega end välja vabandada, et teate, ma higistan/oman habet/ärritun kergelt selle pärast, et mul on kliimaks. kuid ma olen kuulnud seljataga jutte a la – mu ema on hulluks läinud, me õega üritame teda mõistusele tuua, aga ta ei kuula meid. neid jutte, kuidas üle 40-aastased naised käituvad imelikult, on väga palju ja mõistmist neist juttudest ei leia, tavaliselt. kusjuures imelikult käitumisega on see kena asi, et ise ei saa arugi. ma alles tagantjärgi sain aru, kuidas mind ema surm mõjutas ja kui imelikult ma kohati käitusin. alles siis sain aru, kui sama olukord mind enam nii käituma ei pannud.

          Meeldib

        • Perekool, hmm. Ma seal lugemas ei käi, ei oska öelda, miks sealsed prouad muud menopausiga seonduvad füsioloogilised muutused mainimata jätavad, muuhulgas seksuaalfüsioloogiat mõjutavad muutused. Äkki neil puudub seksuaalelu?
          OK, OK, halb nali =) Tõsisemalt: kuumahood on muidugi üks olulisemaid tegureid, miks keemia kasuks otsustatakse. Aga kaugeltki mitte ainus.

          Meeldib

        • ma isegi pole kuulnud, et lisaks libestitele on ka niisutajad olemas. ma arvan, et ma siis lõpetan vaginaalsed vahekorrad ära, kui neid vaja läheb.

          Meeldib

        • Niisutajate kasutamine pole seotud üksnes seksuaalvahekorraga. On naisi, kel menopausijärgne tupekuivus takistab isegi kõndimist/istumist, seksuaalelust rääkimata.

          Meeldib

        • Mul olid mõningased ilma igasuguse muu nähtava põhjuseta kuumahood viimase paari aasta jooksul, nüüd juba sujuvalt unustasin ära, sest enam neid ei ole. Lisaks kaasnes nende kuumahoogudega kõrge vererõhk. Mis aitas? Kaalu langetamine. Ei ütle, et see retsept kõigile sobib, aga loogika ütleb, et kui ma olen ülekaaluline ja mul on juba mingid probleemid, siis kõige odavam ja ohutum viis üritada neid probleeme lahendada, on langetada kaal tervisliku vahemikuni. Natuke on sellest veel puudu, aga kuumahooge enam ei ole, vererõhk normaliseerus ka.
          Paraku on nende kuumahoogudega samuti see risk, et päris palavik pole nende foonil äratuntav. Või oletame, et mind tabab borrelioos – ptui-ptui-ptui – ega ikka ei tahaks küll, et selle sümptomid ainult menopausi kaela aetakse.

          Meeldib

        • Jep, mul olid esimesed kuumahood siis, kui mul oli borrelioos. Ma üldse sel ajal menopausile ei mõelnud ja süvenesin borellioosi ravimisele. Kuigi, jah, nüüd ma ikkagi usun, et borrelioos lihtsalt nõrgendas organismi ja lasi kuumahoogudel tulla, aa need kuumahood olid ikkagi üleminekuajaga seotud, lihtsalt ma sain väga vara tänu neile, oma borrelioosil sabast kinni.

          Meeldib

        • …aga kui “kuumahood” tulevad öise higistamisena, siis on oht, et ignoreeritakse muid haigus, mille sümptomiks liigne higistamine võib samuti olla, nagu neeruprobleemid, südameprobleemid, jne. Niiet jälle. Palun mitte ajada kõiki haigusi naiseks olemise kaela.
          Täpselt samamoodi, nagu teadvusetult maas vedelev joodik on esmaabi seisukohast kõigepealt siiski teadvusetu isik, mitte kõigepealt joodik.

          Meeldib

        • morgie, minu kogemuse järgi kliimaksiga kaasnevaid kuumahoogusid ei tulegi, kui nii füüsiliselt kui vaimselt täiesti terve olla. seega tasub neile alati tähelepanu pöörata.

          õine higistamine ja kuumahood on samad mõisted. kuumahood tähendavadki, üldjuhul, higistamist. väiksemate puhul on lihtsalt hea soe olla 🙂

          Meeldib

        • Igal inimesel on siiski ainult ühe inimese kogemus, iseenda. Seda aga ei peeta teaduses nt eriti esinduslikuks valimiks.
          Teiseks, kes meist siis on alati ja garanteeritult füüsiliselt ja vaimselt terve? Kuidas see terve olemine ajastada täpselt menopausi ajaks?

          Meeldib

        • Hm, mulle tuli praegu idee, et kuigi mul menopaus veel ei ole – päevad käivad – ilmselt perimenopaus on, aga higistamisega kuumahoogudest olen ma nüüdseks pääsenud tänu sellele, et käin ja higistan kõik, mis vähegi tulla saab, jõusaalis korrapäraselt välja. Nii et naised, jõutrenni! Trenn aitab ka luuhõrenemist ennetada.

          Meeldib

        • Morgie, see jõusaalis väljahigistamise mehhanism kuumahoo higistamise vastu ei tööta. St arvan, et sul jäid kuumahood mingil muul põhjusel ära. Mul olid trenniga paralleelselt kuumahood ja trenni tegemine tegi need lihtsalt selle poolest kergemaks, et kui keset trenni tuli kuumahoog, häiris see vähem, sest ma juba nagunii higistan. Aga sellest, et see konkreetne higistamine keset trenni on kuumahoog, sain aru muude sümptomite tõttu – kerge lämbumistunne ja muud veel, mida ma ei oska isegi kirjeldada, aga mis olid mulle sel ajal signaaliks, et kohe-kohe hakkab pihta.

          Mul läks ses mõttes hästi, et olidki ainult kuumahood, tõsi, koos selle kerge lämbumistundega. Mõlemat võis süvendada kilpnäärme ületalitlus, aga ära ei kadunud nad ka siis, kui kilpnäärme näitajad taas normis olid. Õigupoolest olen üleminekuaja hädadele tänu võlgu selle eest, et ma kilpnäärmediagnoosi nii ruttu sain – nii et selle sai kähku kontrolli alla. Mul tulid need hädad nimelt nii vara, et arstid eriti ei uskunud, et klimakteerium ja hakkasid põhjuseid mujalt otsima.

          Häid muudatusi oli ka, nii et kogu klimakteerium ja menopaus ei pea tingimata tülinaks olema. Esiteks, kui ongi menopaus, siis päevade ärajäämine on minu arust nii suur boonus,et ka kuumahoogude ärakannatamine tasub ära. Ja teiseks kadusid-harvenesid koos päevadega ka ninaverejooksud. Emotsionaalselt on lausa tunne, et hormoonid on stabiilsemad.

          Muide, ma olen lugenud, et klimakteeriumijärgsed, menopausis naised ongi psüühiliselt kõige stabiilsem osa populatsioonist. Hormoonid kõiguvad neil kõige vähem.

          Meeldib

        • st mul avaldas trenn+klimakteerium kokku sellist mõju, et hästi palju vett ja soolast toitu hakkas üles minema, rohkem kui varem, mil vesi ja sool pidid ainult trennis väljahigistatut korvama. Kui jõin nii vähe, nagu ma olin harjunud, tundsin kohe, kuidas kurk kuivab ja jube väsimus tuleb ja.

          Meeldib

        • mul on jube magusaisu ja kaal tuleb täiega 😦
          aga Morgie on minust mitu aastat noorem, tal ei pruugi veel täiskomplekt jamasid kohal olla. unetus, mida ta oma blogis kurtis, et menopaus, võib ka muudest asjadest olla.

          Meeldib

  8. … ja siis on veel see aspekt, et tänapäeva (Lääne) ühiskonnas, kus inimeste eluiga on hoomatavalt pikenenud, kooritakse menopausiealiselt naiselt mitu nahka, samal ajal kui keha käsib rahulikumat võtta. Tihtipeale on ca viiekümneste lapsed veel teismeeas, karjääriredelil ollakse suht kõrgel, mistap ka stressitase kõrge (jaa, need kuumahoo higist märjad pluusid koosolekutel), ja lisaks muidugi ka püha kohustus igavesti noor välja paista, eks ole.

    Meeldib

      • Noo, noo, pole hullu, ära karda =)
        Esiteks, sul pole teismelisi lapsi. Teiseks, sa töötad kodus, ei pea kontoris koosolekul istuma, kui higistamiseks läheb. Kolmandaks, mulle tundub, et sinu puhul igavese noorusega survestamine nagunii läbi ei läheks, sa oled endaga kenasti rahul. Ja on põhjust olla kah.

        Meeldib

        • Oot, aga miks mitte kasutada niisutajaid, kui need on juba leiutatud? Kui neid vaja peaks minema. Hormoontablettidele peaks olema mingeid taimseid analooge, mille võtmine on umbes nagu loodusravimite võtmine.
          Perekoolis, mida te enne mainisite, oli hiljuti ka lustlik teema selle kohta, kuidas üks naine muutus menopausi tulles liigagi niiskeks, pmst käis ringi jalgevahe lirtsumas – nii et ka see võimalus eksisteerib.

          Meeldib

        • jah, mu tekstis oli link ka teemale, et kliimaksiga kaasneb jalgevahe higistamine. jube ebamugav, ma ei leia selles midagi lustlikku.

          Meeldib

        • Ei, jutt ei olnud jalgevahe higistamisest vaid ikka konkreetselt tupe-eritisest, mitte haiguslikust vaid loomulikust. Tupe liigniiskus ei ole jalgevahe higistamisega mitte kuidagi segi aetav.

          Meeldib

    • Ma ka ei tea, tegelt. Aga ma tean, et ma olin nooremana oluliselt kergemini ärrituv ja plahvatav, kui näiteks praegu. Ju siis enesekontroll on minu puhul imelik.

      Meeldib

    • Imeliku käitumise definitsioon? Aga palun: menopausi-ealine naine, 49, eestlane, tutvub internetis ameerika mehega, 52. Ignoreerib perekonna, sõprade ja tuttavate hoiatavaid nõuandeid („Sa oled hulluks läinud! Sul on kliimaks!“) ja lendab mehega kohtama. Aasta hiljem, peale kuuma armuromaani, ignoreerib taas perekonna, sõprade ja tuttavate hoiatavaid nõuandeid („Sa oled hulluks läinud! Sul on kliimaks!“), müüb olemasoleva kinnisvara, abiellub mehega ja kolib Ameerikasse. Kümme aastat hiljem: elab õnnelikult. Sama mehega. Mine nüüd võta kinni, kas õnneni viis menopaus, paanika või miski muu, aga erilist vahet ju pole. Oluline on tulemus.

      Liked by 1 person

    • seal on mitmeid variatsioone. on naised, kes muutuvad väga lihtsalt ärrituvaks ja siis nad õiendavad kõigi ja kõige kallal, teised liituvad äkitsi jooga vms esoteeriliste liikumistega (mõni läheb indiasse kohale ka), kolmandad jätavad oma vana mehe maha ja võtavad palju noorema asemele. selliseid naisi, kes mootorratta ostaks (nagu keskeakriisis mõnedel meestel on kombeks) ma pole kuulnud, aga ideeliselt sobib sarnane käitumine ka, kuna ka see tõestab, et näed, ma polegi nii vana, et ei võiks imelikuks hakata 😛

      Meeldib

        • Ma veidi pidin mõtlema, et miks sportauto ebamugav peaks olema, aga siis mul tuli meelde, et isegi juba minu vanuses inimesed ostavad kõrge kliirensiga autosid, et ei peaks madalale istuma ega madalalt püsti ajama. Muuseas, pühapäeval nägin 70+ vanuses prouat maasturi roolis. Vot sellist vaatepilti polnudki varem näinud.

          Sorry, et ma ainult autodest räägin, aga muuga ma hetkel ei haaku, ei esoteerika ega meeste vahetamisega.

          Meeldib

      • Vbl ma olen lihtsakene =), aga kui see õiendamise asi välja arvata, siis kõik muud nimetet tegevused on ju täiesti aktsepteeritavad. Peale selle, jooga ei ole “esoteeriline liikumine”. Ausalt, ma aru ei saa, MIS on selles halba, kui keskeas “paanikasse” satutakse, rutiinist välja murtakse ja midagi “hullu” tehakse, mida enne tehtud pole, sest kohustuste-ahelad ja ühiskondlik arvamus jne jne jne – eeldusel muidugi, et oma tegevusega teistele kahju ja/või südamevalu ei põhjustata.

        Meeldib

        • …ainult et öelge nüüd palun, milline osa nendest siin kirjeldatud käitumisviisidest on see, mida teevad AINULT naised vanuses 40+ ja mitte üheski teises vanuses teistsugused inimesed?

          Meeldib

        • Naelapea pihta, Morgie. Just, et teevad ka teised, aga 40+ vanuses naiste puhul on kõrvalseisjail diagnoos varrukast võtta: keskeakriiiiis!!!

          Meeldib

      • Jaa, ma läksin äkki jõusaali, sest kõik hoiatavad menopausiaegse luuhõrenemise ja lihaskao eest. Ja ostsin Xiaomi nutikaalu ja hakkasin seda jälgima. Seni käitub ilusti, ei peruta. Puhas keskeakriis! Aa, autosõidu õppisin ka ära, aga sportautoni on mul veel minna. Või ma jätan selle staadiumi vahele ja võtan kohe maasturi.

        Liked by 1 person

  9. Arvan, et menopaus mõjutab lisaks füüsisele kõvasti ka naise psüühikat, eriti üksikutel naistel. Hirm, et kas nüüd hakkab eesriie langema ja show saabki läbi…

    Sellest hirmust tulenevate “imelike” käitumismustrite näiteks võiks tuua ETV peal jooksva seriaali “Õnnekütt”, kus 60-aastane värskelt lahku läinud naine armub 30-aastasse mehesse. Lapsed on ahastuses, et ema on hulluks läinud. Karta on, et sellisel meeleheitlikul sammul oma jätkuvat naiselikkust tõestada õnnelikku lõppu pole. Ei filmis ega päriselus, nagu juhtus ju ka meie oma Aunaste või Vraidiga.

    Meeldib

    • Mitte et ma noorte meeste jahtimist propageeriks =), aga. Kui mistahes (ebatraditsioonilised) keskeas tehtavad elumuutused juba eos välistada põhjusel, et õnnelikku lõppu nagunii ei tule, üks meeleheitlik paaniline pahmimine kõik, siis ei jäägi ju muud, kui 50selt tõdeda, et elu on läbi, ja alandlikult pinsile pääsemist oodata?
      Ning ma ei pea siin üksnes romantilisi suhteid silmas, vaid ka tööalaseid kannapöördeid jne.

      Meeldib

      • Mingis mõttes on selliste elumuutuste ette ära välistamine isegi veel meeleheitlikum kui nende tegemine.
        No ütleme, et kui miski asi töötab, siis pole mõtet seda parandama hakata ja head elu pole mõtet lõhkuda, kui sa sellega rahul oled, aga kui ei ole? Kaua võib muudkui oodata ja edasi lükata? Muuhulgas on kogu see menopausiteema mulle ka vastukarva just selle tõttu, et sellest räägitakse nagu puberteedist – see tulevat kuidagi vastu pidada ja üle elada – aga miks ei võiks samal ajal lihtsalt elada? Mõtelda, meie vanuses kaheksa aastat ära raisata pelga lootuse peale, et hiljem läheb paremaks? Pekki, las see särk olla seljas märg, seksikate välismaalastega võib ikka ju kohtuda.

        Liked by 1 person

    • Ma vaatan ka seda seriaali “Õnnekütt”. Seal see naine on juba 60 ja läks just mehest lahku. Ehk tal ei tohiks enam hormoonid möllata, vaid, mulle tundub, et seriaali uba on ikka selles, et tal on raha, mida noormehel vaja läheb ja vastuseks pakub ta hoolitsemist ja armastust, mida too naine oma eelmselt mehelt ei saanud, kuna too oli vana aja mees, raske käega. Noorte meestega suhtlemises ei näe ma midagi meeleheitlikku. Üldjuhul on nad vallalised. Omaealised mehed on ju võetud ja võõra vara himustamine on päriselt patt.

      Epp, muarust on igati ok kõik need asjad, mida naised keskea saabumise hirmus, või siis uues energias tegema hakkavad (välja arvatud see, kui närvid läbi lähevad).

      Meeldib

  10. …. ja veel. (Nagu näh, teema erutab mind =). Ma ei arva sugugi, et KÕIK keskealised inimesed peaksid oma elu pahupidi pöörama. Õnneks on väga paljud selles eas eluga vägagi rahul, puzzle on paika loksunud/loksutatud. Aga need, kes rahul EI ole, võiksid julgeda rahulolu otsida, olgu siis joogast, sportautost või millest iganes. Otsimine muidugi ei tähenda veel leidmist, eks ole, aga kui otsida üldse ei üritagi, on mitteleidmine 100% kindel.

    Keskealiste naiste hirmudest rääkides – ühed hirmud ju mõlemad, eesriide langemise ja show lõppemise hirm, ning hirm midagi uut, tundmatut oma ellu tuua, mugavustsoonist välja astuda.

    Meeldib

  11. Mina saan kohe 36-aastaseks ning olen sel teemal isegi õudusunenägusid näinud! Nimelt eemaldati mul mõne kuu eest üks munasari ja nüüd on keha hakanud kuidagi imelikult trikitama. Esiteks on päevad ebaregulaarsed ja kestavad vaid paar päeva (mees muidugi rõõmustas, kui asjast kuulis – kahjuks ennatlikult 🙂 Teiseks on libiido harjumuspärasest madalam, mille tulemusena naudin ma voodis hoopis sagedamini head raamatut
    kui oma meest (mis tundub viimasele muidugi kui saatuse õel ninanips). Kolmandaks kimbutavad mind erinevad “alumise korruse” hädad, mis on samuti põhjuseks, miks seks on mõtetes pahatihti viimasel kohal. Ometi andis naistearst nõu “oodata ja vaadata”, sest tegelikult peaks ühest munasarjast piisama küll ja veel ning menopausist rääkida on liiga vara.
    Hulluks ajab see kõik! Ons kellelgi mingeid mõtteid või sarnaseid kogemusi?

    Meeldib

    • 1 munasari peaks töö, vähemalt osaliselt, ära tegema. nad nooremas eas töötavad vaheldumisi: 1 kuu üks, teine kuu teine. või umbes nii, korraga pigem mitte. kui mõlemad ära lõigata, siis on päevapealt menopaus käes. aga sina võid praegu ka rasestuda, kui päevad käivad.

      sinu puhul, tundub, et probleeme põhjustab palju see, et sa väga muretsed sel teemal. peaksite mehega läheduse ja teineteise hellusega kohtlemise teemadel väga avameelselt arutama, ilmselt tuleb ka tal suht varsti aeg, kui seksiisu väheneb ja/või tekivad potentsiprobleemid, siis vajab tema sinu toetust.

      Meeldib

Kommenteerimine on suletud.